Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
#835287
tömt? du menar att batteriet inte innehåller någon elektrolyt?
Ja, det kan du. Tillstånd krävs.
Användarvisningsbild
av lennarte
#835373
Arnold skrev:Jag uttryckte mig nog oklart. Jag menar bara att det är strömlöst.
Vissa laddare klarar inte det, eller så tar det väldigt lång tid innan "det kommer igång". Köpte mig en "modern" laddare på Biltema för ett tag sedan, Den börjar med ett "program" för "avsulfatering" om batteriet håller mindre än 10V när laddningen startar.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... 8-A-37745/
Vet dock inte hur den funkar om batteriet innehåller 0V men mitt batteri till båten höll bara 5V ock det funkade. Ett gammalt knep på gamla batteriet: Fyll på batterivatten (om det går), rulla runt batteriet på en gräsmatta (ta grannens, gräset dör om det skulle läcka lite) koppla på laddaren med ett annat batteri kopplat parallellt tills laddningen "kommer igång" därefter kopplar du bort det andra och låter laddaren "sköta sitt". Det är bra om man "drar ut" strömmen och laddar igen några gånger. Då kan du även kolla kapasiteten på batteriet. Koppla in t.ex en 55W extraljuslampa (eller 120W, det blir lättare att räkna) Om du har en 120W lampa ska den (teoretiskt) brinna i 6 timmar på ett 60Ah (vanlig Volvo storlek) I praktiken brinner det inte så länge, brinner det 4 timmar ska du vara nöjd. Brinner det mindre än 1 timma är det "kört". Det batteriet kan funka på sommaren, men inte i -10° .Ofta är batterierna ohjälpliga när det varit helt tomt (0V).

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Perc
#835391
De flesta smarta laddare kräver att man kopplar dem på ett batteri (och med rätt polaritet), annars vägrar dom starta. Om batteriet är helt sopslut så märker laddaren helt enkelt inte av att nånting är ikopplat.

Vi har en avancerad 12V/25A Benton smartladdare på jobbet som har ett "manuellt" läge där den laddar helt utan intelligens. Det kan man använda för första hjälpen och sedan övergå till vanligt intelligent laddprogram. Men om det är 0V i batteriet så är det ju oftast finito ändå, bara att kassera och köpa nytt.
av Arnold
#835469
Jag har inte hunnit mäta det än. När man vrider om startnyckeln så drar inte startmotorn runt men kontrollamporna på instumentpanelen tänds och släcks (flimrar). Och så hörs ett tickande ljud. Så det är kanske inte helt tömt då.
Användarvisningsbild
av Perc
#835482
Om det händer nånting över huvud taget när du vrider på nyckeln så är det inte helt tomt, bara nästan.

Men det finns ju en orsak till att batteriet har blivit tomt, det händer inte om allt är som det ska.
av Arnold
#835492
Perc skrev:Om det händer nånting över huvud taget när du vrider på nyckeln så är det inte helt tomt, bara nästan.

Men det finns ju en orsak till att batteriet har blivit tomt, det händer inte om allt är som det ska.
Batteriet var friskt. Det är jag själv som har schabblat.
av Arnold
#835603
Nu har jag mätt upp batteriet. Multimetern visade på 11,82 volt. Så det var ju långt ifrån tomt. Då är väl förutsättningarna goda till att man ska kunna ladda så det blir helt ok? Man jag fattar inte hela bilen kan slockna med så lite tapp i strömstyrkan.
av Amarace
#835628
Det är inte i strömstyrkan du har lite tapp, det är spänningen, du kan ju ha 11,82volt, men väldigt lite strömstyrka kvar, så då orkar det inte med. Med ett batteri sjunker strömmen fort med lite lägre spänning, 11,82volt är för lågt, belastat sjunker det dramatiskt.

Hej allesammans, har en Volvo V70 från 2016 […]

Jag ska byta kamrem på min v70 05. När […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Laser (i moderna fibernät.)

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförst[…]