- tor 13 feb 2014, 22:29
#836069
Hur justerar man då ? Jo man tar en tång eller skiftnyckel och böjer bladfjädern som "håller tillbaka" brytaren som ligger och håller spänning och ström på maxvärdet mot batteriets spänning.
Mvh
Lennart
Rådlös skrev:I fallet Volvo Amazon med växelströmsgenerator och andra jämnåriga bilar, säger jag i så fall: Justera upp laddspänningen.Det är lika enkelt. Det fanns (i princip) 2 typer av laddningsrelä. Ena typen hade 3 spolar (spänning, ström och backrelä), den andra typen hade 2 spolar (spänning/ström och backrelä). Typen med 3 spolar kunde man justera spänningen och strömmen var för sig och backreläet "slår till" när generatorspänningen överstiger batterispänningen (och vise versa). Det med 2 spolar (vanligaste typen) justerar man ström/spänning samtidigt, vilket inte är riktigt bra. Ökar man spänningen från 13 till 14V följer strömmen med och då kan man lätt komma över vad generatorn orkar med med "bränt" ankare och/eller linningar som följd. Då var det inga problem att hitta en beg. likströnsgenerator, idag är det nog nästan omöjligt.
Hur det är med likströmsgeneratorer och deras laddningsrelä skall jag låta vara osagt
Hur justerar man då ? Jo man tar en tång eller skiftnyckel och böjer bladfjädern som "håller tillbaka" brytaren som ligger och håller spänning och ström på maxvärdet mot batteriets spänning.
Mvh
Lennart
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V