Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#836069
Rådlös skrev:I fallet Volvo Amazon med växelströmsgenerator och andra jämnåriga bilar, säger jag i så fall: Justera upp laddspänningen.
Hur det är med likströmsgeneratorer och deras laddningsrelä skall jag låta vara osagt
Det är lika enkelt. Det fanns (i princip) 2 typer av laddningsrelä. Ena typen hade 3 spolar (spänning, ström och backrelä), den andra typen hade 2 spolar (spänning/ström och backrelä). Typen med 3 spolar kunde man justera spänningen och strömmen var för sig och backreläet "slår till" när generatorspänningen överstiger batterispänningen (och vise versa). Det med 2 spolar (vanligaste typen) justerar man ström/spänning samtidigt, vilket inte är riktigt bra. Ökar man spänningen från 13 till 14V följer strömmen med och då kan man lätt komma över vad generatorn orkar med med "bränt" ankare och/eller linningar som följd. Då var det inga problem att hitta en beg. likströnsgenerator, idag är det nog nästan omöjligt.
Hur justerar man då ? Jo man tar en tång eller skiftnyckel och böjer bladfjädern som "håller tillbaka" brytaren som ligger och håller spänning och ström på maxvärdet mot batteriets spänning.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av bem
#836079
Arnold skrev:
Jag hoppas att det gåt bra att ladda batteriet med en CTEK MULTI XS 3600. Den är för bly-syra batterier.
Japp det är bara du laddar ditt bilbatteri med din CTEK laddare över natten (och säkert lite längre än så) så skall det bli fulladdat. Använd läget 14.4 volt/3.6Amp (bilsymbolen).

/Bo
av umekille
#836098
På dom enkla c-tec har du läge mc-bil-snöflinga
snöflinga är högsta och mc lägsta...där rekomenderas
snöflinga vid tomt bilbatteri eller om du har ett typ ställverksbatteri
i husvagnen. C-tec känner av batteriet och kan vara konstant kopplad
hur länge som helst. Den motionerar även batteriet vid lång laddning.
av Arnold
#836444
Jag har laddat batteriet och det står på underhållsladdning. När jag mäter med multimetern så visar den på 12,95volt vid underhållsladdning. Detta är väl bra?
Användarvisningsbild
av bem
#836485
Arnold skrev:Jag har laddat batteriet och det står på underhållsladdning. När jag mäter med multimetern så visar den på 12,95volt vid underhållsladdning. Detta är väl bra?
Ja det ser bra ut.
Kolla lite i manualen till CTEK XS 3600 så ser du hur laddaren jobbar (sidan 5, Laddningsfaser):

http://www.ctek.com/Archive/ProductManu ... 600_SV.pdf

När batteriet är fulladdat så övergår laddaren till underhållsladdning med pulsladdning och laddaren kan vara ansluten månadsvis utan att det tar skada.

Ditt batteri är fulladdat när det övergått till underhållsladdning så montera det i bilen nu och se att allt funkar.
Lägg på pluskabeln (den röda) först på bilbatteriet när du monterar in batteriet igen i bilen, sen minuskabeln (svarta).
När man kopplar ur ett bilbatteri lossar man minus först och sen lossar man pluskabeln. Men det kanske du redan känner till.
Anledningen är att när man har minuspolen bortagen finns inte nån sluten krets så det finns då ingen risk att kortsluta plus till minus.
Minuspolen är ju förbunden med övriga metalldelar i motorn (och delar av chassit).
Lägg gärna på lite polfett eller vaselin på polerna innan du sätter på kablarna så förhindrar du korrosion.

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av Arnold
#836514
bem skrev:
Arnold skrev:Jag har laddat batteriet och det står på underhållsladdning. När jag mäter med multimetern så visar den på 12,95volt vid underhållsladdning. Detta är väl bra?
Ja det ser bra ut.
Kolla lite i manualen till CTEK XS 3600 så ser du hur laddaren jobbar (sidan 5, Laddningsfaser):

http://www.ctek.com/Archive/ProductManu ... 600_SV.pdf

När batteriet är fulladdat så övergår laddaren till underhållsladdning med pulsladdning och laddaren kan vara ansluten månadsvis utan att det tar skada.

Ditt batteri är fulladdat när det övergått till underhållsladdning så montera det i bilen nu och se att allt funkar.
Lägg på pluskabeln (den röda) först på bilbatteriet när du monterar in batteriet igen i bilen, sen minuskabeln (svarta).
När man kopplar ur ett bilbatteri lossar man minus först och sen lossar man pluskabeln. Men det kanske du redan känner till.
Anledningen är att när man har minuspolen bortagen finns inte nån sluten krets så det finns då ingen risk att kortsluta plus till minus.
Minuspolen är ju förbunden med övriga metalldelar i motorn (och delar av chassit).

/Bo
Jag laddade ner manualen och läste den innan jag startade laddaren. Säkerhetstänkandet har blivit högre med stigande ålder. Sedan är många grejer mer komplicerade och känsligt numera. Jag känner även till i vilken ordning man lägger kablarna på batteriet, men det skadar ju aldrig att påminna. Sedan är det många som anser att man ska ha tändningen på när man lägger på minuskabeln. Det finns tydligen en mycket liten risk att man får krockkudden i synen när man vrider om nyckel. Då är det bättre att krockkudden smäller när man är i skuffen. Men det känns bra att batteriet gick att ladda. Då slapp man slanta upp en tusenlapp.
av Rådlös
#836882
Det här har blivit en lång tråd med flera utvik åt alla håll.
Jag hittade en rätt bra sammanfattning om batterier och allt som hör till dom. Det är absolut ingen "von Oben-attityd" eller "Besserwisser-attityd" från dom som råkar ha varit med om bilbatteriladdning tidigare, utan en delgiven kunskap. Delad kunskap är dubbel kunskap. Dessutom: Ingen människa är född med all kunskap, men alla (dom flesta) människor är födda med förmågan att lära sig.
Så här är några bra sidor att läsa om batterier: http://www.tudor.se/start/om-exide/batterikunskap Öppna PDF-filerna och läs igenom. Detta är inget som en bilägare MÅSTE kunna, men det blir lite roligare och lättare då man man sköter sin bil och får en "A-ha-upplevelse" och kontrollerar sitt batteri. "Detta minns jag att det beskrevs i Tudors batterikurs". Man behöver inte kunna allt som står där, men man får en annan självsäkerhet om man har lite inblick i ämnet.
av Arnold
#837093
Jag håller med dig Rådlös. Det har varit en bra attityd på tråden. Och det har varit mycket informativt tycker jag. Det har varit både till nytta och nöje att delta i tråden, och jag är tacksam för era inlägg. Så det är också precis som du säger "Delad kunskap är dubbel kunskap". Jag har förstått att batteri är en hel vetenskap. Jag satt batteriet idag och det visade 12,9 v i vilospänning och det är ju bra. Allt verkar fungera. Så, tack för hjälpen alla ni på tråden.
av agh39
#837136
bem skrev:Laddningstillstånd vid olika spänning för 12 volt blybatteri i vilospänning och ca +20 grader:

100 % 12,7 volt
90 % 12,5
80 % 12,42
70 % 12,32
60 % 12,20
50 % 12,05
40 % 11,90
30 % 11,75
20 % 11,58
10 % 11,31
0 % 10,5

/Bo
Intressanta siffror, var kommer de ifrån?
Jag reagerade på dessa, de är alldeles för höga volttal?
0% 11,92 volt
10% 12,00 volt
20% 12,08 volt
30% 12,16 volt
40% 12,24 volt
50% 12,32 volt
60% 12,40 volt
70% 12,48 volt
80% 12,56 volt
90% 12,64 volt
100% 12,72 volt
http://www.kennethshem.se/Laddablybatt.htm
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
100% 12.65
75% 12.45
50% 12.24
25% 12.06
0% 11.89
http://batteryuniversity.com/learn/arti ... _of_charge

Att mäta ett batteri efter minst en timme sk. "vilospänning" är långt ifrån exakt därför skiljer det en del mellan olika uppgiftslämnare.

Dock skiljer det för mycket tycker jag mellan de siffror jag presenterar och de tidigare, jämför 0% tex,
Användarvisningsbild
av bem
#837161
agh39 skrev:
bem skrev:Laddningstillstånd vid olika spänning för 12 volt blybatteri i vilospänning och ca +20 grader:

100 % 12,7 volt
90 % 12,5
80 % 12,42
70 % 12,32
60 % 12,20
50 % 12,05
40 % 11,90
30 % 11,75
20 % 11,58
10 % 11,31
0 % 10,5
/Bo
Intressanta siffror, var kommer de ifrån?
Hej,
Källa: http://www.batteriexpressen.se/faq.html

/Bo

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]