Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av obojoj
#1442771
Det finns en funktion på vissa " moderna " batteriladdare som brukar kallas för boost. Är batteriet tomt då funkar inte laddaren, dom flesta. Men boostar du batteriet, skickar du ström in i batteriet, och batteriladdare kan ladda batteriet.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

av peckapecan
#1442778
Ett djupurladdat batteri ska helst laddas med en konstant ström.

Det kan också ske en såkallad sulfatering och för att lösa upp det så är det bästa att ladda med låg ström över lång tid,
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1442820
Nästan alla intelligenta laddare lurar igång döda batterier med s.k. trickle-charge. Korta kraftiga impulser som i många fall kan chocka liv i cellerna, innan dom börjar ladda "på riktigt".
Konstant ström funkar också - ibland, men impulser är mer effektiva och har större chans att få bort sulfateringen utan att göra mer skada på cellerna.
av Erik Å
#1442863
Lucif3r skrev: sön 25 apr 2021, 17:24 .. Korta kraftiga impulser som i många fall kan chocka liv i cellerna, innan dom börjar ladda "på riktigt".
Jag har ärligt talat aldrig lyckats få liv i sulfaterade blybatterier, varken med CTEK eller någon typ av manuell pulsladdning/urladdning/cykling.
Man kan få batteriet att börja ta lite laddning men efter några dar är det ungefär lika illa som innan man började.. Och kallstartegenskaperna förblir lika usla.
Någon som har lyckats bättre än jag? :-)

Det finns i och för sig ett annat fenomen som batterier som stått oanvända men fulladdade en längre tid kan råka ut för, oxidation av blyplattorna. De går definitivt att friska upp med lite "misshandel" typ pulsladdning eller cykling.

Har du en diagnostik box (Volvo kallar den så[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Så är det säkerligen men det som t[…]

Felkoder?

Står det någonstans på Volvos […]