Sida 1 av 4

Vad blir kostnaden med en bränsledriven värmare?

Postat: tor 06 feb 2014, 13:49
av umekille
Vad drar en bensin/dieselvärmare i bränsle i timmen?
Skall man räkna in köpesumman blir ju genast en eldriven
motorvärmare billigare i driften.
För och nackdelar bränsle/elvärmare?

Re: Vad blir kostnaden med en bränsledriven värmare?

Postat: tor 06 feb 2014, 14:01
av SvenB
En bränsledriven värmare drar enligt uppgift 0,6 lit/tim. Fördel med bränsledriven värmare att den kan användas överallt så länge bilen står utomhus. Med en elvärmare måste bilen vara parkerad i närheten av elkontakt, men det kan vara i ett garage.

Re: Vad blir kostnaden med en bränsledriven värmare?

Postat: tor 06 feb 2014, 14:15
av SA4AQS
Vist är det så att en eldriven blir billigare i inköp, installation, drift och underhåll. Men hur lång räckvidd man får beror på hur lång skarvsladd man har.
Med bränsle driven värmare kan du få värme var du än parkerar och man slipper komma ihåg att koppla in sladden varje gång.

Volvos 091 är på 4700W i värme effekt, den drar 0.6 l/h och 30W i elförbrukning.

Re: Vad blir kostnaden med en bränsledriven värmare?

Postat: tor 06 feb 2014, 14:15
av osla
största fördelen är ju att motorn blir iaf 60-65 grader med bränslevärmare efter45 min i 20- grader. med en vanlig blockvärmare, numera kontaktvärmare blir motorn kanske några plussgrader just där värmaren är monterad, men lika kall på andra sidan blocket. inga problem att köra en dieselvärmare i garage, de gör jag ibland

Re: Vad blir kostnaden med en bränsledriven värmare?

Postat: tor 06 feb 2014, 14:21
av MartinS
Det är lite dyrare med bränsledriven värmare va, runt 1,80kr per KW? (15*0,6/5)

En elvärmare kostar ju iallafall bara runt 1,20 per KW eller?

Är det mer förluster på en eldriven? Det räcker väl ofta med 30min (2,5KWh) uppvärming med en bränsledriven medans en elvärmare (1300w kupe och 550w motor) ofta behöver 2-3 timmar (3,7KWh-5,5KWh).

På sista raden kanske det jämnar ut sig ekonomiskt?

Re: Vad blir kostnaden med en bränsledriven värmare?

Postat: tor 06 feb 2014, 14:33
av Guligan
Många, särskilt i norra Sverige, kombinerar bränslevärmaren med en elvärmare. Bränslevärmaren tar ju inte bara bränsle, det går lite batteri också.

Re: Vad blir kostnaden med en bränsledriven värmare?

Postat: tor 06 feb 2014, 14:36
av MartinS
osla skrev:största fördelen är ju att motorn blir iaf 60-65 grader med bränslevärmare efter45 min i 20- grader. med en vanlig blockvärmare, numera kontaktvärmare blir motorn kanske några plussgrader just där värmaren är monterad, men lika kall på andra sidan blocket. inga problem att köra en dieselvärmare i garage, de gör jag ibland
Kontaktvärmare har man väl gått ifrån nu? Min XC60 har slangvärmare, kanske inte lika effektivt som blockvärmare men ljusår bättre än kontaktvärmare i allafall.

Man kör INTE dieselvärmare i garage.

Re: Vad blir kostnaden med en bränsledriven värmare?

Postat: tor 06 feb 2014, 15:03
av Guligan
Får nog erkänna att jag kör bränslevärmaren i allmänna garage. I allafall dem som verkar vara hyfsat ventilerade...

Re: Vad blir kostnaden med en bränsledriven värmare?

Postat: tor 06 feb 2014, 16:42
av SvenB
Det jag menade var garaget hemmavid. Det luktar ingen bra och är nog inte så hälsosamt i köket hemma om man kör värmaren i ett villagarage. :)

Re: Vad blir kostnaden med en bränsledriven värmare?

Postat: tor 06 feb 2014, 17:22
av osla
MartinS skrev:
osla skrev:största fördelen är ju att motorn blir iaf 60-65 grader med bränslevärmare efter45 min i 20- grader. med en vanlig blockvärmare, numera kontaktvärmare blir motorn kanske några plussgrader just där värmaren är monterad, men lika kall på andra sidan blocket. inga problem att köra en dieselvärmare i garage, de gör jag ibland
Kontaktvärmare har man väl gått ifrån nu? Min XC60 har slangvärmare, kanske inte lika effektivt som blockvärmare men ljusår bättre än kontaktvärmare i allafall.

Man kör INTE dieselvärmare i garage.
kan hända att man lämnat den skiten nu. men slangvärmare utan cirk pump är lika oduglig. inga problem att köra dieselvärmaren i garaget, kör också en 20 kw master dieselkanon i garaget (kallt) när jag ska meka, och den har inget avgas rör, går mycket bra, dock så öppnar jag en av traktorportarna lite på glänt så det vädrar ut lite