Sida 1 av 3
Motorvärmare
Postat: tis 04 feb 2014, 18:58
av broddan
Jag har bilen stående i ett kallgarage under nätterna men temperaturen har aldrig varit under nollan, än, denna vintern inne i garaget.
När är det läge att koppla in motorvärmaren egentligen?
Postat: tis 04 feb 2014, 19:20
av joel80
Egentligen är ju alla starter kallstarter, även om motorn är 10 grader "varm" är det ju minst 70 grader från optimal temperatur. Så har du tillgång till värmare är det inget som hindrar dig att använda den även vid några plusgrader. Fint kan ju vara om du kan använda timer så slipper du elda på i flera timmar innan nu när det inte är så väldigt kallt.
Jag vet inte hur lång tid en elvärmare tar för att värma upp bilen, men i plusgrader måste väl 30-45 min räcka rätt långt.
Re: Motorvärmare
Postat: tis 04 feb 2014, 19:35
av Rådlös
En god gissning på drifttid kan ju vara två timmar eftersom dom flesta uttag med tidur har just två timmar. Det går säkert bra med kortare tid också, men någon sorts riktmärke kan man ju ha. Numera finns det ju även värmare med inbyggd pump och dom är betydligt snabbare. Exempel:
http://www.123ignition.se/produkter.php?id=104
Vad som däremot är viktigt att känna till är att insticksvärmarna tål inte långtidsdrift. Då brinner dom av till slut. Så har du t.ex bilen avställd under vintern, koppla inte in någon värmare på långtid.
Re: Motorvärmare
Postat: tis 04 feb 2014, 19:52
av semmelman
Vid 3 plusgrader tycker jag, det är rent tyckande och baserat på många års motor/kupévärmareanvändande, är det några plusgrader startar bilen snabbt å bra och blir hyfsat varm fort, inga fönster att skrapa, men är det runt noll och under så uppstår alla obehagligheter och bilen blir något mer svårstartad så jag sätter igång med elkablar så fort de säger det ska bli frost eller vid första gången man får lite is på rutan, dessförinnan känns bara onödigt.
Re: Motorvärmare
Postat: tis 04 feb 2014, 20:07
av joel80
2 timmar behöver man väl bara köra om det är typ -20 eller kallar ute.. I allafall verkar det så på vår Hyundai.. Där har jag dock ingen app så jag kan se vad temperaturen ligger på efter en timme.
Nån som vet lite vad en vanlig el-värmare har för effekt och hur snabbt den värmer?
Jag har förresten fixat så jag kan starta vår el-värmare via mobilen också. :)
Har installerat tellstick net hemma, så man kan styra lampor och sånt.. och har då även ett uttag som jag satt i garaget där jag antingen kan sätta timer eller manuellt slå på och av via en mobilapp! Klockrent! :) Men det är ju svårt om man har bilen i ett allmänt garage dit inte trådlösa sändare når.
Re: Motorvärmare
Postat: tis 04 feb 2014, 21:27
av Rådlös
Vanliga insticksvärmare ligger på 400 - 500 Watt. Det finns större, men dom är mer tänkta för större fordon. Man vill inte ha större effekt på en värmare utan effektiv cirkulation. Antag att man hade 1000 watt på en insticksvärmare. Den skulle koka det vattnet som omsluter den på nolltid och värmaren skull gå torr och brinna upp. Därför kan den värmaren som jag länkade till ha högre effekt, men den har också en cirkulationspump.
Re: Motorvärmare
Postat: tis 04 feb 2014, 22:11
av taxi
Min kontaktvärmare (elvärmare?) behöver mer än ett par timmar.. Nånstans runt två-tre timmar är lagom vid plusgrader, men är det kallgrader behövs det mer. Minimum fyra timmar vid exempelvis fem minusgrader.
Eftersom jag, som många andra, kör exakt samma sträcka på samma tid varje dag lägger man märke till när ECC tycker att den kan börja ösa på med värme, och det är ganska lätt att experimentera med värmartider fram och tillbaka tills man hittar"lagom".
Nu är ju min värmare antagligen inte bäst, antagligen därför jag inte verkar komma till magiska gränsen förrän vid fyra-fem timmar och uppåt. Alltså jag märker ingen förbättring i att köra värmaren fem timmar istället för fyra vid exempelvis fem minusgrader.
Postat: tis 04 feb 2014, 22:20
av joel80
Men det måste ju göra skillnad på motortemp betydligt snabbare än så? Temperaturen i motorn borde stiga ganska fort i början för att sen sakta in när man kommer upp lite i temp.. om man kan tänka sig att vänta nån minuts körning innan man får fullt blås ur ECCn så kanske det ändå har en stor skillnad på hur motorn mår av en start på 0-gradig eller säg 40-gradig.
Skulle alltså vara intressant att se siffror på vad man får upp för temp på lite kortare tid också. :)
Re: Motorvärmare
Postat: tis 04 feb 2014, 22:25
av umekille
Nu dem som bor i hyreshus har inte så mycket att köra med
på många ställen löser det ut om kuoevärmaren är påslagen.
Den cirkulationsvärmaren som säkert fungerar kanoners är
på 2000w och då löser stolpen ut då den är säkrad för max 1300w.
Postat: tis 04 feb 2014, 23:10
av joel80
Finns mindre kupévärmare på 5-600w som funkar bra och får upp värmen rätt bra i bilen.. speciellt om man kör elvärmaren i timmar. Vi har en sån i Hyndaien och den smälter både is och snö på rutorna om den får gå 45-60.
Edit
Oj, jag missförstod kanske dig där.. du menade om man hade en typ 2000w motorvärmare?