Sida 1 av 2

Meckar-pinsamheter

Postat: sön 05 jan 2014, 23:41
av hkkla
Måste bara dela med mej av lite pinsamheter. Jag har meckat ett par veckor med bilen nu, det mesta för att få igenom den på besiktningen. Besiktningen gick bra så då tänkte jag börja med dom lite roligare sakerna, idag var det laddtrycksmätare som skulle installeras.
Jag hade köpt en elektronisk, dvs jag behöver ingen slang till själva mätaren utan det följer med en lös givare som man kopplar med sladd till mätaren.
Den här mätaren måste alltså ha ström, dessutom innehåller den lite funktioner som behöver ström konstant annars glöms dom bort och då får man leva med ett överjävligt tjut från mätaren varje gång nyckeln vrids om. Den har även ett par extra sladdar som har med bakgrundsbelysningen att göra, man kan ha olika färger och kopplar in en specifik kabel för den färgen.

Nåja, det var lite bakgrundsinfo.
Min första tanke var att ge den strömmatning genom cigguttaget. Där har jag 12 volt när nyckeln är vriden ett hack, eller ja, jag ska ha det. På min bil visade det sej att det var 12 volt hela tiden där vilket resulterade i att jag lyckades kortsluta så en säkring gick. Försökte hitta säkringen utan resultat. Hade inte bruksanvisningen med mej utan använde Haynes handbok och bilden på säkringar där verkar inte stämma överens med min bil.

Vid det här laget hade jag hållt på nån timma med allt och var lite trött i skallen. Då kläckte jag den ljusa idén att jag kan ju använda strömmen som går till lampan nere vid fötterna. Personligen så tyckte jag vid tillfället att det var ursmart ide. Jag satt på golvet i den lokal jag meckade med förardörren öppen och hängde in där under ratten och fixade och donade. När jag tyckte jag var klar testade jag så mätaren lös och gjorde utslag, startade bilen och tröck på gasen med handen, blev mäkta nöjd med att allt fungerade. Skruvade dit alla kåpor och skit som jag tagit loss, såg ut som jag röjt halva inredningen typ.

Helt perfekt, äntligen var jag klar! Sätter mej i bilen, stänger inte dörren, startar bilen och börjar backa ut med öppen dörr. Kom på mej själv "oj ska kanske stänga dörren när jag ska backa ut genom porten". Stänger dörren och i samma rörelse vrider mej för att titta bakåt. När jag är ute ur lokalen och kan titta framåt igen undrar jag varför min nya fina mätare är svart. Svär några svordomar över skit som jag köpt, jäkla skitmätare och bara hålla några minuter innan den går sönder, svär på min farmors grav att jag aldrig mer ska handla från ett sån skitställe som jag köpt den från, svär lite till och har under tiden kört in bilen i lokalen, stänger av motorn och öppnar förardörren....

Jag har nog fasen aldrig skämts så mycket i mitt liv tror jag.

Nåja, sen kom jag på att stereon har och får ström precis som jag vill så nu sitter den inkopplad på stereons sladdar och funkar finemang. (peppar peppar, hoppas inte mitt batteri är urladdat imorgon bara)

Har Du gjort något pinsamt fel när du meckat?

Re: Meckar-pinsmaheter

Postat: mån 06 jan 2014, 00:19
av Nexus
Höll på koppla in rörelse sensor till larmet på en bil för många år sedan. Man var tvungen lossa inne backspegeln mm för få in sensorn i taket. Jag la ut backspegeln utanför bil dörren sen av någon anledning var jag tvungen backa bilen. KRAS sa det!! hmmm vad fan var det tänkte jag innan jag såg mitt misstag :lol:
Bara åka skroten köpa en beg spegel, tur det var min egen bil :oops:

Re: Meckar-pinsmaheter

Postat: mån 06 jan 2014, 00:47
av llesrof
Jag hjälpte en kvinnlig bekant att byta till vinterhjul på hennes gamla V70 för ett par år sedan. Originaldomkaftens fäste mot bilens infästning var uppbänt och slöt inte runt den där horisontella stången som utgör domkraftsinfästningen på dessa bilar. Förmodligen hade fäster på domkraften mosats även på denna när någon inte förstått att den skulle in runt stången och inte ligga under den, och sedan hade väl någon rätat ut fästet efter detta. Nio av tio av dessa domkrafter har mosat fäste. Hur som helst... det borde gå bra i alla fall om jag är lite försiktig, tänkte jag. Bultarna lossade jag innan jag hissade. Jag lossade dem bara så pass att jag inte skulle behöva ta i när bilen var uppe. Jag lade i ettans växel samt drog åt parkeringsbromsen och sedan hissade jag upp bilen lugnt och försiktigt. Väl uppe i rätt höjd såg jag hur bilen sakta men säkert började kana av domkraften och sedan landade bilen med en duns. Hon hade glömt att berätta att handbromsen inte fungerade. Det fanns inte ens en antydan till handbromsverkan på biljäveln.

Det var en satans tur att hjulen satt kvar. Jag gick och hämtade min bils domkraft och säkrade upp hennes bil med de andra vinterhjulen som stoppklossar. Det var nödvändigt att få på vinterhjulen eftersom det blivit snöstorm under dagen. Sedan köpte jag en bättre begagnad och icke mosad domkraft på skroten till henne injulklapp, som hon aldrig fick.

Re: Meckar-pinsmaheter

Postat: mån 06 jan 2014, 02:03
av bem
llesrof,
Ha, liknande hände mig dagen innan jag skulle lämna in min förrförra V70 på inbyte mot en ny V70.
Det var på vintern och jag hade fått punka på jobbet (nån dj... idiot hade huggt nån vasst rakt in i ena bakhjulets däck).
Bytte till reservhjulet på parkeringen.
In till däckverkstad som krängde på nytt däck på ordinarie fälgen med punkat på, men han hade ej tid att byta hjulet så jag fick köra hem på reservhjulet.
Väl hemma tog jag fram bilens domkraft och som sagt det var vinter och lite isigt ute.
I med 1:an och drar åt handbromsen.
Krokar i domkraften på ena sidan och börjar vevar upp - nån sekund gick en tanke genom huvet om detta är klok, is och snö som underlag för domkraften? Det går nog. Fortsatte veva och ser att domkraften börjar glida i sidled men tänker nåt i stil att den nog får bett bara det blir mer tyngd på den (det är ju små små piggar på indersidan domkraftens fot) så jag fortsätter veva på tills bilen är uppe i luften en bra bit då det smäller till och domkraften viker sig i det halkiga underlaget. Domkraften sitter som berget, snett fastkilad mot marken och plasttröskeln. Tur att det var en plasttröskel för hade den varit av plåt hade den inte sett vacker ut. Vad göra?? Köra bilen framåt eller bakåt såg inte ut som nån höjdare. Hm... det syntes olösligt att få lös domkraften. Men till slut kom jag på att en slägga borde lösa problemet, så in i garaget efter släggan och med några väl riktade svingar mot domraften lossnade den från sitt fastkilade läge. Inspekterade tröskeln och jo det hade blivit ett djupt hack i densamma. Fan, hur mycket avdrag blir det nu vid inbytet imorgon? Nästa dag skulle som sagt bilen lämnas in som inbyte och jag hämta ut en ny V70. Infinner mig hos säljaren och börjar lite försiktigt med att "det har hänt en liten olycka med bilen". Jaha nåt allvarligt, sa säljaren. Jo det är så att och så förklarade jag vad som hänt. Säljaren titta lite förstrött på mig och sa - vad det inte mer än så. Han gick inte ens ut och titta på bilen vid inbytet trots detta. Den lilla skråman på tröskeln och den trasiga domkraften var inget som påverka värderingen sa han. En sten föll från mina axlar (ja nästan). Säljaren var bara ivrig få alla papper och nycklarna på min gamla bil så var det klart, sen visade han mig den nya bilen efter att jag langat över postväxeln för mellanskillnaden. Kunde inte slutat bättre för mig trots den lite knepiga situationen jag satt mig i dagen innan.
Snip snap slut så var den sagan (från verkligheten) slut.

/Bo

Re: Meckar-pinsmaheter

Postat: mån 06 jan 2014, 10:29
av Perc
V70 97-00 (och 850) har ju huvgångjärn som tillåter att man öppnar huven så den står lodrätt, om man först viker undan två spärrar. Det gjorde jag. Sen fällde jag av någon anledning upp vindrutetorkarna, under huven. Sen när jag stängde huven efter avslutat mek tyckte jag det gick lite trögt... :oops:

Re: Meckar-pinsmaheter

Postat: tis 07 jan 2014, 18:33
av RNV40
Skulle byta olja i en 3000gt, finolja var det oxå. Stod i OK´s gör-det-själv hall. Tre kockar var vi, alla med god erfarenhet av oljebyten. Fort som f-n gick det, "allt" efter konstens alla regler, fyllde upp filtret, smorde filterpackning, drog åt det varsamt. När vi började närma oss den angivna oljevolymen undrade vi varför det inte syntes på stickan. Problemet var att stickan var för kort, den hade behövt nå ner till golvet för där fanns oljan. Pluggen låg på bänken. I med pluggen, i med billigaste OK-oljan å fort därifrån.

Re: Meckar-pinsmaheter

Postat: ons 08 jan 2014, 22:56
av grillchips
Klart man har gjort den berömda byta hjul-fadäsen. Tack och lov på min förra bil som var en Golf 3 av 94års modell, lite slit och släng.

Mitt andra hjulbyte men mitt första själv. Ställde mig på morsans ena uppfart som var grovt grusad men tunt lager så jag tänkte att det förmodligen var lugnt. Tji fick jag, när jag väl fått loss ena framhjulet så ser jag hur domkraften grävt sig längre och längre ner och sedan tippar och bilen stod lutad på bromsskivan. Man har ju varit nervös för mindre.
Med svansen mellan benen gick jag in till mors sambo och förklarade, han skrattade och hämtade en ordentlig domkraft, hissade upp bilen och det var bara att börja om, nu med dubbelt stöd.
Bromsskivan klarade sig, allt runtom klarade sig men tröskeln fick sig en liten törn (utöver självförtroendet). Jag hade inte riktigt lika tur som en talare ovan där tröskeln var i plast, men det var en del rost där domkraften tog i så det var inget man lade märke till.

Efter det intalade jag mig själv att det är lika bra att betala de få hundringar det faktiskt kostar för att få en firma att byta åt en. Framförallt nu när man har en nyare bil. :lol:

Re: Meckar-pinsmaheter

Postat: tor 09 jan 2014, 03:39
av umekille
Hade stängt av Ford Falcon och lossat det låsbara tanklocket
för att tanka och lagt det med nyckeln i skuffen då jag först
fyllde en reservdunk och slog igen skuffen innan jag tanka bilen.
He He vart tror ni startnyckeln är till bilen? :oops:
Tur i oturen hade jag inte vridit tändlåset 100 i ändläget då jag
tog ur nyckeln så en liten hänglåsnyckel på lägenhetsknippan fick
det som behövdes för att vrida igång bilen och sen körde jag fort hem
och hämtade reservnyckeln.
Då jag hade bytt däck på en av mina 144 jag hade låste jag igen bilen...
och var är nyckeln? :oops: I tändningslåset såklart He He.
Tur i oturen var limningen på övre gångjärnet i vent-rutan loss så jag
skruva bort den undre skruven och kunde ta bort rutan o sticka in armen.

Re: Meckar-pinsmaheter

Postat: tor 09 jan 2014, 07:02
av llesrof
Jag stänger ALDRIG bildörren om nycklarna finns inne i bilen OM jag inte har rutan nedhissad samtidigt. Alltså... kör jag i skogen mitt i natten och behöver stanna och orena och bilen står på tomgång så hissar jag ned rutan om jag stänger dörren. Jag skall alltid komma åt nyckeln.

Re: Meckar-pinsmaheter

Postat: tor 09 jan 2014, 09:34
av grillchips
Ja, det lärde jag mig från Golfen också. Tidigare ägare hade bytt ut låsen mot ett centrallås med dosa som levde sitt egna liv. Satt man med nyckeln i bilen men den inte var i tändningen så kunde den plötsligt låsa hela kärran, ibland gick det på ett par sekunder, ibland uppåt 5 minuter. Var ett par gånger som man svettigt flög in i bilen vid macken när man insåg att nyckeln satt kvar i tändningen.
Det är en risk jag ALDRIG tänker utsätta mig för igen oavsett bil. :lol: