Sida 1 av 2

Priser

Postat: ons 25 dec 2013, 10:31
av umekille
Vad sätter priset på en bil?
Som det är nu så är priset lika
över hela Sverige mycket pga.
Blocket och liknande sajter.
En rostfri norrlandsbil betingar
inget högre värde än en rostig
skånebil.

Re: Priser

Postat: ons 25 dec 2013, 11:34
av CarMan
Det finns bara en sak som bestämmer priset på en vara, och det är marknaden!

Marknaden är alltså vad vi köpare är beträffa att betala för en vara.

Vad du ser för annonsörs på blocket ska du inte hänga upp dig på. Det är långt ifrån det samma som att varan säljs för det priset, om den ens säljs...

Priser

Postat: ons 25 dec 2013, 12:15
av Andis
Håller med.

Finns många som testar och lägger ut köper någon så gör dom annars får bilen vara kvar. Samma gäller ju båtar finns dom som annonserar små bowriders för vad dom kostade nya runt milleniskiftet. En del kanske säljs.

Begagnat priserna känns som dom sjunkit så lågt för det finns många bilar nu som hållit väldigt bra och därav finns det överflöd på bilar. Tänk 80 tals bilarna som rosta något helt otroligt. Kanske inte volvo men många andra fabrikat hade ju otroliga rost problem.

Kolla speciellt amerikanska bilar vilka överpriser man kan hitta här. Som 80 tals vanar för hyssteriska priser. Men även annat med. Som helt nya amerikanska bilar som man skulle kunna åka över på semester och hämta och ändå tjäna hundra tusen kronor kanske mer.
Har haft några amerikanska bilar själv och min erfarenhet av att sälja begagnad usa bil är att mer prutande kunder än usa bil köpare får man leta efter. Ofta kan jag säja halvera priset i annonsen så börjar man komma till verkligheten. Så har det varit får mig.

Men intressant är det. Trodde faktisk att fina norrlands bilar fortfarande betingade högre priser.

Med vänlig hälsning,
Andis

Re: Priser

Postat: ons 25 dec 2013, 12:43
av Variosboy
Tycker det är fel att säga att priset är ditt eller datt baserat på vad folk begär på blocket eller så.
Det ger bara en indikation på vad de tror att de ska få..
En bil i bra skick kommer sälja som smör i jämförelse med en rosthög för samma pris, och det är ju det som är saken, vi vet inte vad "någon" får för sin bil. Bara vad dom tror som ska få som sagt..

Sen har ju geografin en viss betydelse, Bor man i Göteborg åker man nog sällan till Umeå för att enbart köpa en bil, även om den är något finare...

Re: Priser

Postat: ons 25 dec 2013, 14:43
av bem
Variosboy skrev: ...vi vet inte vad "någon" får för sin bil. Bara vad dom tror som ska få som sagt..

Sen har ju geografin en viss betydelse, Bor man i Göteborg åker man nog sällan till Umeå för att enbart köpa en bil, även om den är något finare...
en bra site som hjälper oss som köpare (och säljare) är bilpriser.se för de baserar sin värdering på faktiskt avslutatde affärer dvs det faktiska försäljningspriset. Underlaget kommer från KVD och bytbil.com så underlaget är ganska väl underbyggt.

Det är nog sant att man sällan drar iväg långa sträckor för att köpa en bil, men är man verkligen säker på att en bil är precis den man vill ha ang mil, utrustning, skick osv kan det vara värt en lång resa för att köpa en bil.
Vet ej hur det ser ut på vägarna nuförtiden uppe i norr om det saltas nåt på vägarna där som här längre söderöver men kan ju tänkas att de gått mindre på saltade vägar vilket aldrig är fel. Sen kanske norrlandsbilarna tenderar att ha gått lite längre (m h till avstånden mellan orterna osv) men det är bara en gissning men då bör priset avspegla detta.

Själv köpte jag nyss ny bil och våga mig i alla fall 30 mil bort från hemstaden för inköpet. Lokala Volvohandlaren hade igen passande bil i lager så då fick det bli från en annan Volvohandlare. Ganska vågad manöver för att vara mig men andra skull nog bara le åt det korta avståndet.
På nyare bilar som har nybilsgaranti, eller t ex Selectgaranti, Trygghetsgaranti osv kan man lämna in hos vilken annan auktoriserad Volvoåterförsäljare som helst i fall av garantiärende så där spelar det ingen roll var du köpt bilen.

/Bo

Re: Priser

Postat: ons 25 dec 2013, 16:51
av Variosboy
Bilpriser stämmer säkert bra på tjänstebilar, men i övrigt är det ett rätt fyrkantigt urval man får som jämförelse där.

Sålde min förra bil bra mycket över vad bilpriser tyckte den skulle kosta som mest på firma, men så var den ju betydligt mer utrustad än vad den kalkylen tar hänsyn till, plus ett skick som var väldigt bra i jämförelse med många begagnade bilar hos handlare tex.

Men som sagt, för medelbilen duger den nog hjälpligt.

Re: Priser

Postat: tor 26 dec 2013, 07:22
av MartinS
Bilpriser är inget vidare tycker jag, de kan ligga rejält fel mot marknaden ibland.

Bilarna som ligger på blocket är dom som inte är sålda, sug på den :-)

Re: Priser

Postat: tor 26 dec 2013, 07:54
av Allinug
Jag tror att skulle man sälja den rostfria norrlandsbilen i en större stad söderöver så skulle man få bättre betalt än om man försöker sälja den på plats i Norrland. Däremot vet jag inte var man skulle sälja den rostiga skånebilen... I Norrland har det alltid gått att fynda bilar.

Men är det verkligen så stor skillnad på hur stora rostangreppen blir mellan södra och norra Sverige?

Re: Priser

Postat: tor 26 dec 2013, 10:51
av umekille
Besiktningsmannen som besiktiga min 745 sa att han gav fina inlandsbilar
som köpts av ägare här vid kusten max 3-år om dem bara körde och inte
kostade på bilen något innan han fick anmärka på rostskador.
Det går inte köpa en fin bil och tro den håller evigt utan att sköta om den.

Re: Priser

Postat: tor 26 dec 2013, 12:03
av llesrof
I Norrland har det alltid gått att fynda bilar
Det beror nog till stor del på att det som mest bor 10,5 personer och 500 renar per kvadratkilometer där. Vem skall de sälja till? De har ju ingen omsättning. Vill de locka någon 100 mil bort att köpa bilen kan de inte ta samma pris som säljaren 2 mil från köparen.

Besiktningsmannen som besiktiga min 745 sa att han gav fina inlandsbilar
som köpts av ägare här vid kusten max 3-år om dem bara körde och inte
kostade på bilen något innan han fick anmärka på rostskador.
Ja, visst är det fantastiskt hur mycket strunt en del pratar i kraften av sitt ämbete. Det är precis samma bilar som redan säljs nya vid kusten och alla andra delar av landet. Är de också slut efter tre år?
Det går inte köpa en fin bil och tro den håller evigt utan att sköta om den
Näe, det går inte och det vet nog alla. Fast det är förvånansvärt många som sätter hög tilltro till rostskyddet från fabrik även på asiatiska bilar med erkänt dåligt rostskydd. De resonerar ofta som så att det nog håller de första åren och sedan säljer de bilen.