Sida 1 av 3
Montera batteriladdare - Volvo org. vs Annat fabrikat
Postat: lör 30 nov 2013, 23:01
av V60T3
Hej,
Funderar på att montera en batteriladdare i min nyinköpta bil, V60, pga bränslevärmaren.
Har sett att Calix har en för fast montage för 1100 spänn. Verkar vara enkelt att montera, bara +/- samt intagskabel med kontakt i fronten. Någon som har erfarenhet?
Vad är skillnaden jämfört med Volvos egen som kostar 4000kr?? visserligen monterad, fast monteringen lär ju vara gjord på en halvtimme..
Re: Montera batteriladdare - Volvo org. vs Annat fabrikat
Postat: lör 30 nov 2013, 23:09
av CarMan
Du kan ju inte jämföra en lös det, med en komplett installation inklusive alla delar.
Laddaren är väll den samma, om du tittat på samma ampertal på laddaren.
Viktigt är att inte koppla laddaren på batteriminus, då sätter du bilens egen ampermätare ur spel.
Re: Montera batteriladdare - Volvo org. vs Annat fabrikat
Postat: sön 01 dec 2013, 10:08
av Perc
Jag gissar att "Volvo original" är tillverkad av Calix den med, säkert exakt samma laddare. Det är Calix som brukar tillverka Volvos motorvärmarprylar och det finns bara två stora tillverkare på marknaden ändå. Svenska Calix och norska Defa.
Biltema har försökt få en bit av kakan med sitt egna motorvärmarfabrikat, men bara på den svenska marknaden. De finska biltemabutikerna har t.ex inget sånt alls.
Motovärmarprylar är hur som helst väldigt dyra, och 1100kr är nog bara laddaren. Sen tillkommer kabelsatsen som nog höjer priset med hälften:
Och sen en timmes jobb eller två för att installera laddare och intagskabel. Troligtvis ska ju stötfångaren ner.
Volvos 4000kr är säkert inte billigaste alternativet, men det är inte så mycket dyrare som du får det att låta.
Re: Montera batteriladdare - Volvo org. vs Annat fabrikat
Postat: sön 01 dec 2013, 18:44
av V60T3
Jag misstänkte att det kunde vara samma men eftersom den kostade så mycket mer tänkte jag att det kanske var något mer som skiljer. Jo jag vet att det inte går att jämföra lösa delar md komplett installation men det innebär att installationen kostar ett par tusingar vilket jag tycker låter lite i överkant, fast knappas förvånande kanske..
Så om man har motorvärmare elektrisk så är det ju ingen installation att tala om, plug and pray..
Skaffar nog en lös Calix och stoppar i.
Mvh
Re: Montera batteriladdare - Volvo org. vs Annat fabrikat
Postat: sön 01 dec 2013, 19:15
av lindern
Hur brukar monteringen gå om man vill ha motorvärmare, kupéuttag OCH laddare, finns det förgreningar med tre anslutningar, eller kan man koppla ihop två delare med bra resultat?
Re: Montera batteriladdare - Volvo org. vs Annat fabrikat
Postat: sön 01 dec 2013, 19:39
av Rådlös
Det finns färdiga satser med kablar, skarvdon och uttag för alla varianter och tillbehör. Även monteringsanvisningar. Eftersom det är 230 volt nätspänning det handlar om så skall du följa dom anvisningarna. Antingen går du in på Volvo eller så kollar du på någon hemsida, Calix eller Defa så får du veta mer.
Re: Montera batteriladdare - Volvo org. vs Annat fabrikat
Postat: mån 02 dec 2013, 18:34
av Nexus
Så man ska koppla laddaren till Batteri plus sen jorda i chassit?
Re: Montera batteriladdare - Volvo org. vs Annat fabrikat
Postat: mån 02 dec 2013, 19:27
av Tomas88
I så fall har jag gjort fel med min fast monterade laddsladd. Sitter på plus och minuspol på batteriet. Vad kan hända?
Re: Montera batteriladdare - Volvo org. vs Annat fabrikat
Postat: mån 02 dec 2013, 20:06
av CarMan
Nuförtiden har bilarna en ampermätare på minuspolen. Den används till en rad olika funktioner, där bilen måste veta hur laddat batteriet är.
Om du har ett urladdat batteri och laddar upp det utan att strömmen passerar ampermätaren, så kommer bilen att tro att batteriet inte är laddar.
Ett uppladdat batteri tar inte åt sig speciellt mycket ström, så bilen kommer inte förstå att batteriet är laddat oavsett hur länge du kör.
Re: Montera batteriladdare - Volvo org. vs Annat fabrikat
Postat: mån 02 dec 2013, 22:44
av Nexus
Men hur ska man koppla då för strömmen ska passera amperemätaren?
Ursäkta om jag är trögfattad
