Volvos historiska misstag och genidrag
Postat: lör 30 nov 2013, 13:33
Hej
Eftersom jag är en stor volvonörd och ännu långt in i vuxen ålder då och då bläddrar i gamla volvobroschyrer och biltidningar där Volvo testas kännda jag mig idag tvungen att lista vad jag tycker är Volvos bästa och sämsta drag genom sin historia. Det handlar bara om personbilarna, och i huvudsak om det som hände för sekelskiftet. Fyll gärna på med era egna synpunkter poch spaningar!
Vi börjar med misstagen så är det tråkiga avklarat!
-Att ge sig in i motorprojektet "PRV" med Peugeot och Renault som resluterade i en V6-motor med klena prestanda och dålig kvalitet. Detta gav 260 och tyvärr senare även 760 dåligt rykte.
-Att klistra Volvoemblem på Daf 66
-Att lansera 343 med stora kvalitetsproblem
-Att lansera 480 med usel kvalitet och med motorer från Renault. Hela 400-serien är i mina ögon Volvos största misslyckande.
-Att inte erbjuda 5-cyl i 900-serien. Tänk er tex en 950 Turbo med 225hk (samma motor som 850 Turbo)
-780 såldes som 780 Turbo i vissa länder, men inte i Sverige. Varför?
-Det fanns en 960 Turbo klar med 272hk, men som adrig blev verkliget. Fegt.
-Varför fick C70 Coupe inte den starkaste femman från V70 R AWD på 265 hk?
-740 såldes i Italien med multilinkaxel och 16V turbomotor, som resten av världen inte fick.
-Att erbjuda AWD till så få motor och modellalternativ. Tex varför ingen V50 AWD Diesel och ingen V40 AWD (endast V40 CC)
-Att lägga ner 780 1990, när det äntligen fanns en motor värdig bilen (den raka sexan från 960)
-De täta ägarbytena har gjort tillvaron hattig för Volvo PV, och tid har förlorats. Till exempel fanns det påbörjade projekt med Renault som fick avbrytas 1993. Ford ägde Volvo PV bara ca 10år och lagom till komponentintegrationen var klar var det dags att fasa ut Fordprylarna.
-Nedläggningen av V8-modellen 2011.
-Att sälja 240 i så tråkiga utföranden. En mellanblå 240 DL med förgasare och 4-växlad låda är så tråkig att det påverkat hela varumärket negativt.
Sen finns ju rätt många genidrag som gör att jag verkligen gillar märket
-Att anställa Jan Wilsgaard som chefsdesigner. Mannen som ligger bakom Amazon, 140, 240, 760/740, 940/960 och 850 är inget annat än ett geni!
-Att vinna DTM med 240 Grupp A (1985)
-Att styra av samgåeendet med Renault i elfte timmen (1993)
-Att 1990 lansera en ny modern motorfamilj i aluminium som gav 960 ett rejält lyft över 760 och ligger till grund för bland annat alla 5-cylindriga motorer ända fram till idag. De 4-cylindriga varianterna i S40/V40 blev däremot inte lika stor succé.
-Att ge sig in i BTCC med 850 kombi. Det nämns i pressen då och då, 20 år senare. Att man vann serien tre år senare med S40 är nästan bortglömt.
-Att ge sig in i SUV-segmentet. XC90 och XC60 har varit succeer.
-Att ge sig in i, och mer eller midre skapa, light-SUV segmentet med V70XC, senare XC70
-De otroligt slitstarka motorerna, som gav Volvo ett gott rykte på 60, 70 och 80-talen. Jag tänker så klart på B18, som senare blev B20, B21, B23, B200, B230 osv.
-Skapndet av Duett, Amazon kombi och 145 osv som ligger till grund för det som är V70 och XC70 idag. Kombibilarna som är synomyma med Volvo
-Volvo On Call, och senare med app. Långt före konkurrenterna!
-Kvalitetsnivån och rostskyddet i de större bilarna. Jag tänker främst på 700 och 900 serien.
-Säkerhetstänket. Trepunktsbältet, delade rattstången, tvåkrets bromssytemet, sidkrockskydd, sodokrockkuddar, krockgardinen, pedestrian detection, City safety etc. Listan kan göras vädigt lång. Summan av alla säkerhetsdetaljer har verkligen satt Volvo på kartan världen över, och räddat många liv!
-DRIVe projektet som startade kring 2008 som fick Volvo att gå från törstigast på marknaden till bland de snålaste.
-Att Helgonet körde P1800... tänk att så många känner till det fortfarande, 40 år senare.
-Överlevarandan! Trots ägarbyten och dålig lönsamhet under vissa perioder har man lyckats behålla tillverkningen i Torslanda, Skövde, Olofström och Köping. Och trots det Kinesiska ägandet känns Volvo fortfande svenskt.
Eftersom jag är en stor volvonörd och ännu långt in i vuxen ålder då och då bläddrar i gamla volvobroschyrer och biltidningar där Volvo testas kännda jag mig idag tvungen att lista vad jag tycker är Volvos bästa och sämsta drag genom sin historia. Det handlar bara om personbilarna, och i huvudsak om det som hände för sekelskiftet. Fyll gärna på med era egna synpunkter poch spaningar!
Vi börjar med misstagen så är det tråkiga avklarat!
-Att ge sig in i motorprojektet "PRV" med Peugeot och Renault som resluterade i en V6-motor med klena prestanda och dålig kvalitet. Detta gav 260 och tyvärr senare även 760 dåligt rykte.
-Att klistra Volvoemblem på Daf 66
-Att lansera 343 med stora kvalitetsproblem
-Att lansera 480 med usel kvalitet och med motorer från Renault. Hela 400-serien är i mina ögon Volvos största misslyckande.
-Att inte erbjuda 5-cyl i 900-serien. Tänk er tex en 950 Turbo med 225hk (samma motor som 850 Turbo)
-780 såldes som 780 Turbo i vissa länder, men inte i Sverige. Varför?
-Det fanns en 960 Turbo klar med 272hk, men som adrig blev verkliget. Fegt.
-Varför fick C70 Coupe inte den starkaste femman från V70 R AWD på 265 hk?
-740 såldes i Italien med multilinkaxel och 16V turbomotor, som resten av världen inte fick.
-Att erbjuda AWD till så få motor och modellalternativ. Tex varför ingen V50 AWD Diesel och ingen V40 AWD (endast V40 CC)
-Att lägga ner 780 1990, när det äntligen fanns en motor värdig bilen (den raka sexan från 960)
-De täta ägarbytena har gjort tillvaron hattig för Volvo PV, och tid har förlorats. Till exempel fanns det påbörjade projekt med Renault som fick avbrytas 1993. Ford ägde Volvo PV bara ca 10år och lagom till komponentintegrationen var klar var det dags att fasa ut Fordprylarna.
-Nedläggningen av V8-modellen 2011.
-Att sälja 240 i så tråkiga utföranden. En mellanblå 240 DL med förgasare och 4-växlad låda är så tråkig att det påverkat hela varumärket negativt.
Sen finns ju rätt många genidrag som gör att jag verkligen gillar märket
-Att anställa Jan Wilsgaard som chefsdesigner. Mannen som ligger bakom Amazon, 140, 240, 760/740, 940/960 och 850 är inget annat än ett geni!
-Att vinna DTM med 240 Grupp A (1985)
-Att styra av samgåeendet med Renault i elfte timmen (1993)
-Att 1990 lansera en ny modern motorfamilj i aluminium som gav 960 ett rejält lyft över 760 och ligger till grund för bland annat alla 5-cylindriga motorer ända fram till idag. De 4-cylindriga varianterna i S40/V40 blev däremot inte lika stor succé.
-Att ge sig in i BTCC med 850 kombi. Det nämns i pressen då och då, 20 år senare. Att man vann serien tre år senare med S40 är nästan bortglömt.
-Att ge sig in i SUV-segmentet. XC90 och XC60 har varit succeer.
-Att ge sig in i, och mer eller midre skapa, light-SUV segmentet med V70XC, senare XC70
-De otroligt slitstarka motorerna, som gav Volvo ett gott rykte på 60, 70 och 80-talen. Jag tänker så klart på B18, som senare blev B20, B21, B23, B200, B230 osv.
-Skapndet av Duett, Amazon kombi och 145 osv som ligger till grund för det som är V70 och XC70 idag. Kombibilarna som är synomyma med Volvo
-Volvo On Call, och senare med app. Långt före konkurrenterna!
-Kvalitetsnivån och rostskyddet i de större bilarna. Jag tänker främst på 700 och 900 serien.
-Säkerhetstänket. Trepunktsbältet, delade rattstången, tvåkrets bromssytemet, sidkrockskydd, sodokrockkuddar, krockgardinen, pedestrian detection, City safety etc. Listan kan göras vädigt lång. Summan av alla säkerhetsdetaljer har verkligen satt Volvo på kartan världen över, och räddat många liv!
-DRIVe projektet som startade kring 2008 som fick Volvo att gå från törstigast på marknaden till bland de snålaste.
-Att Helgonet körde P1800... tänk att så många känner till det fortfarande, 40 år senare.
-Överlevarandan! Trots ägarbyten och dålig lönsamhet under vissa perioder har man lyckats behålla tillverkningen i Torslanda, Skövde, Olofström och Köping. Och trots det Kinesiska ägandet känns Volvo fortfande svenskt.