Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
#810553
Synd att Ok inte får sälja den de hade med citron doft i längre. Den var mild i doften och fungerade bra. Men var tydligen hälsovådlig enligt uppgift från hon på macken... som om de andra som stinker apa skulle vara bättre??
Användarvisningsbild
av Allinug
#810555
Hälsovådlig och miljöfarlig. Det är limonenet som det blir farliga ämnen av.
Men det brukar finnas spolarvätska med äppelblomsdoft att köpa till våren.
Användarvisningsbild
av Sceptic
#844061
Sambon är känslig för spolarvätska som luktar illa (hembränt). Vilka koncentrerade är okey och vilka ska man ur luktsynpunkt undvika?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#844085
Sceptic skrev:Sambon är känslig för spolarvätska som luktar illa (hembränt). Vilka koncentrerade är okey och vilka ska man ur luktsynpunkt undvika?
Statoils känner jag inte att den luktar.
av Droopy
#844091
Lahegas NR1, sedan swedol/julas "de säljer samma spolare här i stan iaf" Har testat Ica, ÖB, Biltema, statoil och de är alla ren skit tycker jag.
av NilsO
#844322
Vatten med någon droppe diskmedel är den bästa spolarvätskan på sommarhalvåret, tycker jag. Helt luktfri om diskmedlet är oparfymerat, inte brandfarlig, inte farlig på något annat vis heller vad jag kan komma på. Förblindar inte våra medtrafikanter cyklisterna. Det är bara vintertid man behöver ta till andra, sämre grejor. Lite beroende på var man bor, förstås.
Användarvisningsbild
av Perc
#844449
Intressant definition på "färdigblandad" spolarvätska förresten. Den brukar väl vara -20° och den är inte "färdigblandad" i mina ögon utan allt för svagt blandad. Det blir ju issörja så fort det kommer en köldknäpp.

Jag kör -40° rakt i tanken under den kalla årstiden, då slipper man att det fryser.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
#844610
Jag har använt T-blå under vintern. Började med färdigblandat, men efter en frysning så gick jag över till koncentrerat. Tycker T-blå är riktigt bra :D
av Xanthopteryx
#1571620
Dags att lyfta denna tråden nu efter...några år. =)

Hur ser läget ut?
Vad kör ni?
Jula har slutat med Starta och har nu Hamron i stället. Är det samma? Annat?
Hur är biltemas nya koncentrat?
Siktförbättrare?
Användarvisningsbild
av bem
#1571678
Bra och bra, eller bäst och bäst, jag har använt OK's, ja OKQ8, spolarvätska i över 40 år och jag har aldrig tyckt det inte funkat bra. Har ofta i en skvätt Turtle siktförbättrare ("Supersikt") också. Finns säkert väldigt bra spolarvätska. Kanske billig också, vem vet. Man kan undra om det kan löna sig blanda ihop nån egen "häxtbrygd" som spolarvätska. Har aldrig testat men nån kanske har? Om jag skulle räkna på hur mycket pengar jag lagt på spolarvätska under mina 44 års bilägande och körning skulle jag förmodligen baxna. Många bäckar små.
Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]