Sida 1 av 1
od knapp
Postat: tor 28 nov 2013, 20:09
av Darklady
har en 244 -79a M46 med od. knappt inkörd. skall vara en knapp på knoppen med 2 lägen 1-0. men saknas. svår att få fatt på om man inte köper ny. men fundera på att sätta en brytrare på inst.brädan. med lång arm. kan det funka? ?:-/
Re: od knapp
Postat: fre 29 nov 2013, 18:32
av Hilmer
Det behöver ju inte tvunget vara en brytare med lång arm, men visst fungerar det att sätta en vanlig 2-läges vippströmbrytare till detta.
Re: od knapp
Postat: fre 29 nov 2013, 21:07
av *pettson*
När jag renoverade min gamla 240 så orkade jag inte ha en brytare med fasta lägen som satt. Jag ville ha det lite mera smidigt. Jag tog ett gammalt halvljusrelä och kopplade od:n på helljusfunktionen. Jag duttade till på en fjädrande minibrytare i spaken, reläet drar precis som när man slår på helljus. Klick och femman går i. Slog jag i trean av nån anledning utan att ha kopplat ur femman så kopplas den ur automatiskt då reläet slår ur när fyrans läge tappar brytaren. Nästa gång du kommer till fyran duttar man igen och reläet drar igen och femman slår i.
Det blev mer bekvämt.
Re: od knapp
Postat: fre 29 nov 2013, 21:20
av Hilmer
Ja eller så plockar man kablaget från en nyare 240, då får man ju precis samma funktion och ett färdigt kablage att bara hänga dit ;)
Re: od knapp
Postat: fre 29 nov 2013, 22:00
av Darklady

ett litet problem. den slår inte från om jag växlar ner,så det blir hög å låg på alla växlar. kanske bättre med 5 växlad låda.om det finns med hastighetsmätare??? :-O) trist renoverat för över 10 papp. tack.
Re: od knapp
Postat: fre 29 nov 2013, 22:10
av Hilmer
Då hade jag sett över kablaget hur detta är kopplat, verkar som om det inte är kopplat som det är tänkt.
Ett vanligt fel är ju att givaren som sitter på lådan för att känna av om fyrans växel är i eller ej lägger av eller blir sliten och då kopplar många förbi denna. Inte rekommenderat att köra OD på de lägre växlarna så ett byte av givaren är att föredra.
Fungerar lådan i övrigt så är det ju rimligt att lägga lite tid och pengar på att byta givare och se över kablaget.
Det finns M47 lådor med uttag för hastighetsmätarvajer, men de fanns bara mellan 83-85 så det är inte så lätt att hitta ett vettigt exemplar, om alls.
Re: od knapp
Postat: lör 30 nov 2013, 00:50
av vetten
Lite passus här kanske men ändå:
På dom engelska bilarna från typ 1950-tal och ganska långt fram så satt det en spak endera på rattstången eller som en lite längre vippbrytare på instrumentbrädan på lämpligt avstånd från ratten.
Hjälpte en gång en vän på 70-talet med en Triumph Spitfire från typ sent 60-tal och där satt den på rattstången och funkade faktiskt på alla fyra växlarna även om man inte använde det, bara en av och på brytare som typ en blinkersspak fast på höger sida.
Re: od knapp
Postat: lör 30 nov 2013, 09:53
av lennarte
vetten skrev:På dom engelska bilarna från typ 1950-tal och ganska långt fram så satt det en spak endera på rattstången
Så hade Volvo också det på Amazon och 140 modellerna. Jag hade overdrive på min Volvo PV -61. Där satte jag en blinkers spak till mitt emot original blinkers spak (fick såga ett jack i kåpan för att "trä på" den). Där hade jag overdrive funktion neråt och kopplade vindruespolare med intervall torkare i "ljustutan". funkade aldeles utmärkt.
Mvh
Lennart