Sida 1 av 5
Tändstiftbyte Kall motor?
Postat: tis 19 nov 2013, 20:34
av Vojje
Hur viktigt är det att motorn är kall när stiften ska bytas och hur länge bör motorn vara avstängd innan bytet påbörjas?
Re: Tändstiftbyte Kall motor?
Postat: tis 19 nov 2013, 20:40
av Xuri
den behöver inte vara kall :)
bara byt du, ha dock långarmad tröjja på dig för att lägga underarmen mot ett varmtopplock de känns rätt fort : :lol:
kolla ner i tändstiftsbrunnarna innan du börjar lossa stiften bara så de inte ligger skit i dom för de trillar ofta ner i cylindern eller lägger sig i vägen för tändstiftspackningen när du ska dra åt...
å kolla gärna så spärrkulan på 1/2" skaftet som håller hylsan är kvar å i behåll när du är klar innan du startar.
har sätt skadorna som en sån liten kula på några mm i diameter åstakommer på en vitmotor om den trillar ner å de är inget som en person vill

Re: Tändstiftbyte Kall motor?
Postat: tor 21 nov 2013, 21:15
av Vojje
bra tips :D
vad gör jag om kulan smiter in i motorn. Lyfter toppen? :shock:
Tändstiftbyte Kall motor?
Postat: tor 21 nov 2013, 23:34
av Ravi
Varm motor varma stift haha
Re: Tändstiftbyte Kall motor?
Postat: fre 22 nov 2013, 08:50
av Clonetom
Xuri skrev:
å kolla gärna så spärrkulan på 1/2" skaftet som håller hylsan är kvar å i behåll när du är klar innan du startar.
har sätt skadorna som en sån liten kula på några mm i diameter åstakommer på en vitmotor om den trillar ner å de är inget som en person vill 
Jo det är klart att släpper man främmande föremål i motorn så blir det skit på ett eller annat sätt men vad är det för kassa verktyg du använder då?
Har aldrig tappat en sån kula ur ett spärrskaft/förlängare under mina 30 år i bilmotorer men det är klart köper man ur 10:- korgen på Ica så kan man nog råka ut för sånt.
Eller använder spärrskaft mm som hammare iofs. :D
Re: Tändstiftbyte Kall motor?
Postat: fre 22 nov 2013, 14:22
av baljbalj
Om något ramlat ner hade jag kopplat en slang (som går ner i hålet) på dammsugare och dragit en bit nylonstrumpa över och dammsugit ner i hålet. Då ser man vad man sugit fast istället för att tömma påsen.
Inget metall eller material som är hårdare än aluminium bara på slangen...
Finns säkert kameror man kan stoppa ner och kika också men då blir det dyrt.
Re: Tändstiftbyte Kall motor?
Postat: fre 22 nov 2013, 20:46
av Vojje
Ravi skrev:Varm motor varma stift haha
så kan det gå om man inhalerar KP :D
Re: Tändstiftbyte Kall motor?
Postat: fre 22 nov 2013, 22:11
av Nexus
Blås rent i brunnarna eller runt stiften sen bara skruva bort de gamla och dit med nya. Om motorn är stekhet eller svinkall har ingen betydelse alls. Börjar fundera på om denna tråd är seriös eller inte..... :roll:
Flyttar den hur som helst till annan avdelning........
Re: Tändstiftbyte Kall motor?
Postat: fre 22 nov 2013, 22:16
av Vojje
klart att den är seriös. Enligt den experis jag varit i kontakt med bör motorn vara kall.
Frågan är just, hur kall. Det är orimligt för mig att bilen ska stå över natten och så går det knappast till på verkstaden.
Men om man ger motorn några timmar att svalna bör tydligen räcka.
Re: Tändstiftbyte Kall motor?
Postat: fre 22 nov 2013, 22:22
av Nexus
Finns absolut inget som säger motorn ska vara kall ,varm eller jummen, tror du volvo m fl verkstäder ställer bilarna på kylning ute på gården vid service?
Den expertisen du pratat med lever nog kvar på stenåldern...