Sida 1 av 1
Konvertera Halogen till Xenon, bra idé?
Postat: lör 16 nov 2013, 17:19
av Bootliner
Har en S40 MY09 som har så fruktansvärt dåligt halvljus. Har idag haft den inne på en verkstad där han höjt upp spänningen från runt 11 till 14V, men det är fasiken ingen förbättring vad jag kan se. Halvljuset är alltså så dåligt att man inte ens märker att man har på det. Fick höra att man kan konvertera till Xenon, t ex:
http://www.xenonkungen.com/se/xenon/xen ... m-kit.html
Alltså, 800kr för att få xenon, stämmer det? Nån som har några erfarenheter av detta, brukar det bli bra?
Re: Konvertera Halogen till Xenon, bra idé?
Postat: lör 16 nov 2013, 18:44
av P210
Måste vara något generalfel, Volvo V50/S40N brukar ligga i topp bland biltidningarnas ljustester:
http://www.vibilagare.se/test/ljus?make=488&model=490
Ljustest: Volvo V50 2,4 Addition
Publicerad 2004-06-12 23:00
Betyg halvljus: 4 av 5
Betyg helljus: 3 av 5
Ljustest: Volvo S40 1.6D SUMMUM (xeon?)
Publicerad 2008-04-08 16:30
Betyg halvljus: 5 av 5
Betyg helljus: 5 av 5
Jag har iofs Bi-xeon lamporna men har aldrig haft någon bil med bättre hel/halvljus!
Kollat om reflektorerna är i bra skick?, är den reflekterande ytan matt eller skadad hjälper inga xeonljuslampor, blir ljusbilden bra eller diffus om man ställer bilen en bit från en vägg och lyser?
Men är reflektorerna i bra skick blir ljuset bättre med ett xeonkit, tänk dock på att det inte går igenom besiktingen om de märker att de är efterkonverterade, inte eller får du den automatiska nivåregleringen som är lagkrav på fabriksmonterade xeonljus med bländningsrisk som följd.
Re: Konvertera Halogen till Xenon, bra idé?
Postat: lör 16 nov 2013, 19:12
av sthlm
Märker du inte skillnad när du gått från 11 till 14 volt så är något väldigt fel.
Precis som "P210" skriver så är det förmodligen reflektorer, glasen eller något annat som är fel.
Sen är det förkastligt att sätta in xenon i lyktor som inte är anpassade för detta.
Re: Konvertera Halogen till Xenon, bra idé?
Postat: sön 17 nov 2013, 09:12
av Perc
sthlm skrev:Sen är det förkastligt att sätta in xenon i lyktor som inte är anpassade för detta.
V50 borde väl ha projektorer och då går det utmärkt att konvertera. Ljuset blir bra och bländar inte. Automatiska nivåregleringen får man ju inte men man får vara lite uppmärksam och ställa ner för hand då man har tung last istället. Dom flesta bilister vet väl inte ens om att den knappen existerar.
Är det nåt som är förkastligt så är det att det finns nybilsköpare som snålar på en så viktig detalj som belysningen.

Re: Konvertera Halogen till Xenon, bra idé?
Postat: sön 17 nov 2013, 19:52
av rid54
Är det helt enkelt inte så, att Xenonlampor inte är tillåtna i halvljuset om inte bilen är typad så? Kanske inte bästa åtgärden att fulkonvertera? Troligen finns ett allvarligt elfel i bilen som gör att det lyser dåligt (och kanske nåt med reflektorer/glas). Att "höja spänningen från 11 till 14" låter väldigt underligt som åtgärd; vad var felet?
Re: Konvertera Halogen till Xenon, bra idé?
Postat: sön 17 nov 2013, 21:54
av Perc
Spänningsfall till strålkastarnas glödlampor är inte helt ovanligt, pga kontaktfel nånstans eller helt enkelt klena kablar. Har dock aldrig hört om det på V50.
Xenon kräver för ändamålet godkända strålkastarinsatser, strålkastarrengöring och automatisk nivåreglering med givare i fram- och bakvagn. Om det svenska helbilsgodkännandet sätter käppar i hjulen vet jag inte, men här är det i varje fall lagligt att byta om man monterar allt jag nämnde ovan.
Men jag vill ändå upprepa att "fulkonvertering" egentligen är helt okej i projektorer (som på V50, den har INTE reflektorer) eftersom strålkastarens design innebär att ljusbilden blir bra och knappt går att skilja från fabriksxenon. Det man saknar är automatiska nivåregleringen men det är inte så viktigt, bara man håller koll och ställer ner själv då man har last i bilen. Men lagligt blir det ju aldrig.
Men jag skulle först och främst kolla vad det är som gör att ljuset är så kasst för det låter ju som att nånting är fel. Jag har hört klagomål på dåligt ljus ur projektorstrålkastare tidigare, typ att det blivit mjölkigt på insidan av linsen eller nåt, men vet inte vad det beror på. Fukt kanske?
Re: Konvertera Halogen till Xenon, bra idé?
Postat: sön 17 nov 2013, 23:03
av Bootliner
Tackar för alla svar. Det kommer inte bli nån xenon-konvertering för min del, däremot kommer jag se till att nästa bil jag köper har xenon.
Efter att 2-3 koliks mekaniker kollat på ljuset utan att det blivit nån ordning har jag nog själv hittat felet, o det är själva projektorn/reflektorn (vad är skillnaden?) som är kass. Förre ägaren har nog kört med för starka lampor, för den är halvt sönderbränd. Letar reservdel till den nu, annars blir det att köpa 2 helt nya ljushus, går loss på 4k totalt, men det är ju inget för att äntligen få ordning på ljuset som krånglat sedan jag köpt den.
HUR kan ingen mekaniker hittills upptäckt detta? Nej, det har inte hänt senaste tiden, jag kommer ihåg att det såg likadant ut första gången jag kollade, men reflekterade inte mer över det då, klantigt nog.
Re: Konvertera Halogen till Xenon, bra idé?
Postat: sön 17 nov 2013, 23:24
av Perc
Skillnaden på projektor och reflektor? Tja, en projektor är en ... projektor, en glaslins som projicerar ljuset. En reflektor reflekterar ljuset bakifrån.
V50:ins standardstrålkastare har ju projektor för halvljuset och reflektor för helljuset.
