Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av milktrucker
Haldex som produkt(produktion iaf) finns väl inte kvar längre?
Globala fordonskomponentstillverkaren Borg Warner köpte upp hela haldex traction för många år sedan eftersom de var konkurent med liknande produkter och B.W kan inte ha en konkurent som gör bättre produkter, för att därmed riskera att inte få ut sina skitprodukter på marknaden.
Haldex är för dyrt och för komplicerat för B.W, därför tar de en av sina äldre konstruktioner(inte produkt) och producerar den som haldex 5, dvs funktion som något i stil med de första santa Fe'erna som kom.
B.W's äldre drivlinor sitter i bl a hyundai Santa Fe/tucson m fl, och vi vet ju alla hur dåligt det fungerade när de kom i början av 200-talet. 2002?
av Schmoyoho
Produkten haldex (eller AOC-kopplingarna av haldex) lever vidare men det är inte längre företaget Haldex som äger Haldex traction. Från wikipedia: "BorgWarner completed the acquisition of the Traction Systems division on 1 February 2011. Haldex Traction Systems was incorporated in BorgWarner TorqTransfer Systems.".

BW kan nog inte heller beskyllas för att gen V av kopplingarna blev som de blev. Köpet slutfördes tidigt 2011 medan arbetet på femte generationen påbörjades redan 2009 och släpptes 2012 (MY13 av volvos bilar har ju gen v).
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Man ska nog inte skylla på vare sig Haldex eller B.W.

Hittar den inte just nu, men det finns en pressrelease från Haldex där man skriver att Gen 5 har tagits fram speciellt på beställning av biltillverkarna som efterfrågar ett kostnadseffektivt alternativ (billigare och enklare alernativ) till Gen 4, detta hände innan BorgWarner tog över.

Bilindustrin beställde något enkelt och billigt, och det fick man också.

Att det skulle spara bränsle är ju löjligt, ett par kg mindre går ju inte att mäta, det äts ju också upp av den måste vara inkopplade mera av tiden och drar mera ström.
Användarvisningsbild
av Mabuse
Statsminister skrev:Så jävla dum och korkat tråd. Det finns dom som behöver AWD, det finns dom som inte behöver AWD och så finns det dom som tror sig behöva AWD.
Det finns en fjärde kategori.
Jag tillhör nog inte kategorin som egentligen behöver AWD. Jag har AWD, inte för att jag tror mig behöva AWD, utan för att jag tycker att jag ska ha det. För att det är roligare än FWD.

Det är roligare att gasa ifrån stöddiga typer i BMW på den blankpolerade isen vid trafikljuset.
Det är roligare att hänga ut häcken på en krokig snöig småväg, tvära svängar, eller påfarten till motorvägen, lite sådär som man gjorde med 240:n i sin ungdom (fast det går fortare nu).
Det är roligare att få ett stort tack från någon man bogserat loss när de kört fast, där andra som försökt gick bet.
:-)-)

Tänk vad tråkigt det skulle se ut med en stad som bestod av bara funkis-hus?
av Schmoyoho
Läste på lite tidigare idag och även gen IV saknar allt vad mekanisk pumpning är så egentligen borde väl fyran vara snålare eftersom den kan ligga förspänd och redo att släppa fullt ös medan femman måste köra pumpen konstant för att ha något bastryck/förspänning. Men om tillverkarna själva hävdar det gissar jag på typ lägre intern friktion och liknande, andra framsteg som man antagligen ändå gjort i samband med en vidareutveckling av gen IV. Eller så kanske femman jobbar annorlunda väl uppe i fart? Körde lite hastigt i snömodd i vintras med en gen V och den kändes inte lika haj som min gen III.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Men det billigaste alternativet borde väl nästan vara att ha manuell mekanisk styrning av hjuldriften, en extra spak som man kan ställa på antingen FWD, RWD eller 4WD. Tror gamla(<90-tal) tidernas subbor hade så? ... Fast med den svaga vinkelväxeln, eller hylsan, så kanske ett RWD läge inte skulle fungera så bra :roll:
Användarvisningsbild
av MartinS
Lucif3r skrev:Men det billigaste alternativet borde väl nästan vara att ha manuell mekanisk styrning av hjuldriften, en extra spak som man kan ställa på antingen FWD, RWD eller 4WD. Tror gamla(<90-tal) tidernas subbor hade så? ... Fast med den svaga vinkelväxeln, eller hylsan, så kanske ett RWD läge inte skulle fungera så bra :roll:
Varför skulle man vilja sätta den i FWD eller RWD läge?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ptja, du har ju betydligt större drivförlust med 4 drivande hjul än 2, och är ju tämligen meningslöst/onödigt att åka konstant 4WD på sommarlandsvägar eller liknande.
Dessutom kan det ju hända att du kör fast med ena axeln, och den konstanta 4WD enbart gör att den axeln gräver ner sig djupare och djupare, då är det perfekt att kunna koppla ifrån den axeln och bara ha drivning på den axel som inte sitter fast. Knappast troligt att man hamnar i ett sånt läge som vanlig svenson med en vanlig bruksbil, men är bara ett exempel..
Användarvisningsbild
av MartinS
Är det så mycket snålare att dra runt drivlinan via asfalten än via kardan, jag är ytterst tveksam till det?!
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 29

Jag menar att om släpet är tomt eller ej[…]

Trasig taklucka

Hej alla! Först av allt vill jag tacka fö[…]

Hej, Har en V90 från 2018 som sporadiskt f&a[…]

Volvo 740 startar knappt