Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
Det är inte farten som dödar. Det är det plötsliga stoppet 8)
It's not the fart that kills you, It's the smell! (B)

Sorry för OT, var bara tvungen :wink:
Användarvisningsbild
av len
frågan är inte om man bromsar eller ej, det gör man när något händer kanske. Frågan är om man ska göra som Volvo säger (friläge, broms) eller andra (enbart broms) om motorn börjar skena? Givetvis bromsar nog alla. Men jag gör som Volvo säger, lägger i friläge när jag kommer åt, andra gör tväremot och håller bilen stilla med drivern i..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
len skrev:frågan är inte om man bromsar eller ej, det gör man när något händer kanske. Frågan är om man ska göra som Volvo säger (friläge, broms) eller andra (enbart broms) om motorn börjar skena? Givetvis bromsar nog alla. Men jag gör som Volvo säger, lägger i friläge när jag kommer åt, andra gör tväremot och håller bilen stilla med drivern i..
Säkrast är ju självklart att lägga i friläge och låta motorn varva sönder medans man stannar lite försktigt vid vägkanten.

Är bilen älder än 2 år så kankse man lite mera benägen att bromsa ned den istället, för motobyte kostar väl 50.000-100.000 och det kan man ju inte vara bombis på att någon annan betalar.

Sen kan det ju vara jobbigt med motobyte när man är på semester 300 mil hemifrån, för det h
händer ju när man pressar bilen lite, på tex autobahn.
Användarvisningsbild
av len
nå, visa ett exempel där motorn varvat i bitar?? Jag tror det är en teori som inte är underbygd av någon verklig händelse?
Användarvisningsbild
av isak
det händer på LB motorer vid turboras! har jag beskrivit tidigare.
vad säger att inte turbon KAN haverera på en PB?
men valet är ju ditt? försök få död på den ALT följ Volvos råd. har du garanti spelar det ju ingen roll?
personligen har ja aldrig ägt bilar med sådana förmåner. så länge jag betalar själv försöker man rädda skiten!
isak
Användarvisningsbild
av len
den smörjolja om kan komma upp i förbränningsrummet har svårt att kraftigt acca motorn. Det är ju ingen insprutning eller gaspedal som hakat upp sig, utan olja som kommer bakvägen. Men inte att det fyller på i flera minuter. Det jag läst hänt i Tyskland (heja i hockeyn!) är en kort "oförklarlig" ökning av varvtalet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
len skrev:den smörjolja om kan komma upp i förbränningsrummet har svårt att kraftigt acca motorn. Det är ju ingen insprutning eller gaspedal som hakat upp sig, utan olja som kommer bakvägen. Men inte att det fyller på i flera minuter. Det jag läst hänt i Tyskland (heja i hockeyn!) är en kort "oförklarlig" ökning av varvtalet.
Fattar inte vad som är problemet, Då är vi ju tillbaka där vi började, om det är så lite olja som kommer upp att det inte riskerar att övervarva motorn så ger det ju så lite extra effekt att det är busenkelt att bromsa ned. Varför då meka med friläge och parkera vid vägkanten, det måste ju räcka dutta till på bromsen någon sekund.
Användarvisningsbild
av isak
helt överens med dig B20!
slutdiskuterat från min sida!
isak
av Cunningham
Tänk vad svårt det skall vara att få svar på min grundfråga! ?:-/

Helt oavsett friläge, Volvos rekommendationer, risk för ras av motor/växellåda/turbo, etc, etc.

Varför kör folk ihjäl sig pga att bilen själv ger gaspådrag? Eller orsakar allvarliga olyckor för den delen. Har verkligen alla dessa människor bara "släppt ratten och intagit fosterställning i förarsätet"? Eller finns någon mekanism eller händelsekedja jag inte förstår här.

Alltså: VARFÖR BROMSAR INTE FOLK NER FORDONET OCH STANNAR? :?:
Användarvisningsbild
av DogWalker
Cunningham skrev:Tänk vad svårt det skall vara att få svar på min grundfråga! ?:-/

Alltså: VARFÖR BROMSAR INTE FOLK NER FORDONET OCH STANNAR? :?:

Min vilda gissning är att folk idag måste få allt serverat på fat, annars kan man inte ta egna vettiga beslut.
Det som är självklart för vissa kan vara en hel vetenskap för andra, vilket man kan se både här o där.

Att Volvo har uttryckt sig som de har gjort i brevet har nog bara att göra med juridisk teknikalitet, d.v.s. friskriva sig från ev. följdolyckor.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]

Värme i kupén laddhybrid

Vad har du för tillskottsvärmare är[…]

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]