Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ah17
CarMan skrev:Lite rolikt dock när han drar upp den där motorn som havererat o som han nämner det motrn vart helt väck (men reprationen kosta bara 17 000:- Skapligt pris för ett motorbyte!)

Sverker sa att detta pris var ett kraftigt rabatterat sådan.

För övrigt kan jag konstatera: Ett traditionellt stift med bara en sidolektrod skulle ju minska risken för att mittelektroden slinker ner i motorn.
Sitter nu och blir lite fundersam över min egen bil. Den är servad för 500 mil sedan på Bilia kring årskiftet 08. Det var innan jag ägde den så jag vet inte om det blev nya tändstift. Eftersom det var 10 000mila service så borde ju inte stiften ha bytts.

Är stiften inte bytta sedan 6000mil så har de nu gått 5000 mil. Fabrikationsfel visar sig normalt ganska tidigt.

Fråga: Vilken typ av sidolektroder har en 140hk sug -04?

[url]Svar:[/url] Har nu varit ute och kontrollerat. De är inte nyligen bytta. Dock har de tre sidoelektroder samt att det snart är dags för byte ändå, bilen har gått 11 000mil. Därför tänker jag byta stift - lär bli NGK. De som sitter i ser dock rena och fina ut för övrigt. Ingen missfärgning alls av isolatorn. Det var dock ingen vidare känsla att skruva ut dem - ingen som helst olja/fett på gängorna.
Jwinkler skrev:kan satsa mitt högra ben att det inte hade hänt om de var nån annan som skruva in stiften..de är väll inte bilias fel att hans stift är kassa (för han har säkerligen tappat dom innan eller något dumt) om det var ett fabrikationsfel hade stiften försvunnit för länge sedan och de hade varit MÅNGA fler än den där muppen som hade råkat ut för det..!
"ja tycker bilia ska betala allt" javisst om dom hade skruvat i skiten men så är inte fallet, punkt slut!!

nee ush nu blev ja irriterad :)
Helt rätt!
Den avancerade rymdtekniken att byta tändstift skall ingen än speciellt utbildade mekaniker sköta!
Ägaren ska inte ens själv kunna tanka biljäveln, för rätt vad de e har ägaren kört på annan bensin än Volvo-bensin!
Nä, bilen ska lämnas in för tankning, påfyllning av spolarvätska och allt annat skit som en Volvo förr höll för att jag själv gjorde!

Mvh
Användarvisningsbild
av CarMan
koppar pasta komer inte in på verkstan överhuvud taget !!! sånt skit vill vi inte ta i.
Vil man smörja så går det bra med omega 99 eller volvos motsvarighet (kan inte namnet i huvet)

Volvo har inge problem med gängorna, så toppen tål att du drar t-stiften torra.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag vill fortfarande veta vad det är för delar som volvo dagit in på i t-stiftet. Jag har ju skrivat i några år, men har noll koll på vad som kan saknas i t-stiften.
(om man ordagrant ska lysna på vad dom säger så tolkar jag det såhär:
En kund har köpt stift löst, överdisk hoss en av bilbias anläggningar, som han sen byter själv.
kunden påstår sedan att volvo har bett sin underlevrantör att ta bort vitala delar i stiften för att kuna köpa stiften billigare.
nu vill kunden att bilia bekostar en undersökning av motorn.
(vist, kunden har köpt stiften hoss bilia, men han beskyller volvo för felet, borde han inte kräva att vovlvo eller underlevrantören ska stå för undersökning/repration?)
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag tror inte reklamatonen är problemet i detta fall.
Kunden vill ha motorn nerplockad o undersökt, där har vi problemet.

man har 1 års reservdels reklamation på lösa delar, så kan kunden bara visaupp kvittot så får han en ny pusättning t-stift, Är tämligen säker på att han också får bytet gratis.

som jag nänmt tidigare så är det nått annat som är skumt...
bennil66 skrev:http://www.ngk.se/templates/ngkPage.aspx?id=188
Enligt NGK är det fullt normalt med missfärgning på isolatorn,se ovanstående länk.
Själv kör jag med volvo stift som gått 4000mil,funkar klockrent o jag kör 2000mil till på dom.
Bara att gratulera. Missfärgning av isolatorn kan uppstå genom det elektriska fält som bildas kring isolatorn och som drar till sig smutspartiklar som avsätts (coronafläck).
Men det kan dock också vara en indikation på att tändstiftet har läckt, och det brukar vara lätt att se att det har varit gasutströmmning som orsakat missfärgningen genom att missfärgningen är tydligt "uppåtriktad" (För att vara helt säker måste man skära upp tändstiftet). Och det är klarlagt att läckage mellan isolator och metallkropp är förstadiet till haveri. Alla råkar inte ut för detta, men om man gör det är konsekvenserna tillräckligt allvarliga för att man kanske borde ta sig en funderare på alternativ. Speciellt om man har en turbomotor, för om det är olämpligt med metallbitar som studsar runt i cylinderna, kan man lätt föreställa sig vad det innebär att skicka metallskrot genom en turbo i fullt varvtal.
Hej!

Några kommentarer om inslaget i Plus jag som startade den här tråden är Rickard Hahto.

I Plus inslaget blev det lite fakta fel är väl inte alltid så lätt att hålla ihop faktan.
Jag har fått ett metall stift genom motorn och det var från ett platina stift med bygel under mitt elektråden.
Tänstiftet hade blivit glappt och keramiken hade börjat röra sig upp och ner tills den krökte bygel elektråden och mitt sprack sönder, elektråden i keramiken släppte och föll ut.

För att klargöra lite fakta om mitt haveri så var jag på väg hem från en fjällresa när det första tändstiftet gick ca: 500 mil efter byte.

Bytte till nya Volvo original stift på OK/Q8 körde hem, kontrollerade kompen dagen efter som var helt ok.
Men upptäckte att man kunde snurra keramiken fritt på 4 av 5 stift efter endast 10 mil.
Bytte satte in vanliga NGK stift och körde, dagen efter när jag var på väg till jobbet så började bilen hosta och hacka.
Stannade och hörde att det knakade tydligt från motorn när jag öppnade dörren.
Bogserade till en kompis verkstad kollade ner i cylindern och såg några små fragment liggande på kolven det var bitar från keramiken.
Fick bort dom knackandet bestod.

Kontaktade Volvo som tog in den sedan jag bogserat dit den, när dom tog in den så hade knackandet upphört. Dom kollade igenom den och bytte en tändmodul som inte var trasigare än att gummit ner till tänstiftet spruckit p.g.a. att gnistan slagit genom gummit ut till kåpan.

Fick tillbaka en bil som inte gick som den skulle enl. deras utsaga inte gick bra när den var kall, vilket inte stämde då det kom och gick har dock blivit rätt bra med tiden till att bara små huckra någon gång när man lättar upp gasen.

Att en tillverkare tillverkar ett tändstift som skall dras med moment 20-25 Nm men max 90 grader efter att man dragit det mot sätet för hand, eller om du lossat stiftet inte för dras mer än 15 grader vid samma förfarande.
Att dra stiftet 20- 25 Nm är väl helt okej men att du dessutom måste ha en vinkel skiva också börjar väl vara lite väl mycket.

Ett prov har också visat att om du drar en helt torr gänga 25 Nm så vrider du det 90 grader, en smord gänga 180 grader vid samma moment.
Hur många bilar som gått några mil har en torr gänga, olja och bensin finns garanterat där och smörjer gängan.

Handen på hjärtat hur många av er drar åt stiften med moment nyckel eller gradskiva, törs slå vad om att verkstäderna inte heller gör det.

Att ett så känsligt tändstift sedan skall hålla 6-8000 mil tror i alla fall inte jag på.
Tänk bara på hur många termiska cykler det blir och vilken temp gradient det blir t.ex. kallstart -30 - +90 på metallen keramiken går från -30 - +500-800 grader, och endast en liten ca: 1 mm tjock koppar ring som skall täta och ta upp värme utvidgningen/krympningen kanske i 4- 6 år med 1500 mils körsträcka.

Tog nyligt lös mina stift som en Volvo verkstad monterat 2 av 5 stycken har börjat att läcka efter 500-1000 mil maj till oktober.

En annan person som ringde upp mig och hade fått bekosta ett haveri p.g.a. stiften, tog lös sina stift och konstaterade att 1 hade börjat läcka d.v.s början till felutfall, efter ca: 1200 mil stiften installerade på Volvo verkstaden.

Kör nu med NGK.

/Ricke
Kvalitetsbrist skrev:Hej!

Handen på hjärtat hur många av er drar åt stiften med moment nyckel eller gradskiva, törs slå vad om att verkstäderna inte heller gör det.

Kör nu med NGK.

/Ricke
Monterade mina NGK-stift ikväll. Gjorde precis som jag gjort sedan 16-års åldern privat och i yrkeslivet. Smorde gängorna och drog åt för hand. Skulle man mäta så ligger jag säkert något högt i moment men bättre att vara på säkra sidan.

Momentnycklar är väl bra om de är kalibrerade och förutsättningarna för rätt moment finns där (rätt friktion i gängorna) men någon känsla ger de inte direkt.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]