- mån 13 okt 2008, 19:29
#225715
Hej!
Några kommentarer om inslaget i Plus jag som startade den här tråden är Rickard Hahto.
I Plus inslaget blev det lite fakta fel är väl inte alltid så lätt att hålla ihop faktan.
Jag har fått ett metall stift genom motorn och det var från ett platina stift med bygel under mitt elektråden.
Tänstiftet hade blivit glappt och keramiken hade börjat röra sig upp och ner tills den krökte bygel elektråden och mitt sprack sönder, elektråden i keramiken släppte och föll ut.
För att klargöra lite fakta om mitt haveri så var jag på väg hem från en fjällresa när det första tändstiftet gick ca: 500 mil efter byte.
Bytte till nya Volvo original stift på OK/Q8 körde hem, kontrollerade kompen dagen efter som var helt ok.
Men upptäckte att man kunde snurra keramiken fritt på 4 av 5 stift efter endast 10 mil.
Bytte satte in vanliga NGK stift och körde, dagen efter när jag var på väg till jobbet så började bilen hosta och hacka.
Stannade och hörde att det knakade tydligt från motorn när jag öppnade dörren.
Bogserade till en kompis verkstad kollade ner i cylindern och såg några små fragment liggande på kolven det var bitar från keramiken.
Fick bort dom knackandet bestod.
Kontaktade Volvo som tog in den sedan jag bogserat dit den, när dom tog in den så hade knackandet upphört. Dom kollade igenom den och bytte en tändmodul som inte var trasigare än att gummit ner till tänstiftet spruckit p.g.a. att gnistan slagit genom gummit ut till kåpan.
Fick tillbaka en bil som inte gick som den skulle enl. deras utsaga inte gick bra när den var kall, vilket inte stämde då det kom och gick har dock blivit rätt bra med tiden till att bara små huckra någon gång när man lättar upp gasen.
Att en tillverkare tillverkar ett tändstift som skall dras med moment 20-25 Nm men max 90 grader efter att man dragit det mot sätet för hand, eller om du lossat stiftet inte för dras mer än 15 grader vid samma förfarande.
Att dra stiftet 20- 25 Nm är väl helt okej men att du dessutom måste ha en vinkel skiva också börjar väl vara lite väl mycket.
Ett prov har också visat att om du drar en helt torr gänga 25 Nm så vrider du det 90 grader, en smord gänga 180 grader vid samma moment.
Hur många bilar som gått några mil har en torr gänga, olja och bensin finns garanterat där och smörjer gängan.
Handen på hjärtat hur många av er drar åt stiften med moment nyckel eller gradskiva, törs slå vad om att verkstäderna inte heller gör det.
Att ett så känsligt tändstift sedan skall hålla 6-8000 mil tror i alla fall inte jag på.
Tänk bara på hur många termiska cykler det blir och vilken temp gradient det blir t.ex. kallstart -30 - +90 på metallen keramiken går från -30 - +500-800 grader, och endast en liten ca: 1 mm tjock koppar ring som skall täta och ta upp värme utvidgningen/krympningen kanske i 4- 6 år med 1500 mils körsträcka.
Tog nyligt lös mina stift som en Volvo verkstad monterat 2 av 5 stycken har börjat att läcka efter 500-1000 mil maj till oktober.
En annan person som ringde upp mig och hade fått bekosta ett haveri p.g.a. stiften, tog lös sina stift och konstaterade att 1 hade börjat läcka d.v.s början till felutfall, efter ca: 1200 mil stiften installerade på Volvo verkstaden.
Kör nu med NGK.
/Ricke