Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av andersuw
llesrof skrev:Tror gör man i kyrkan. Är du kristdemokrat? :D
Att tro eller inte (att något är sant) är tyvärr ett problem som kvarstår även i det mest sekulariserade och vetenskapliga sammanhang. Bortsett från ren logik/matematik, som inte uttalar sig om verkligheten, är all vetenskap provisorisk och preliminär. Inte desto mindre finns det en del bra skäl för att tro att väl belagda vetenskapliga resultat har lite bättre träffbild än vissa andra. :wink: Även när vetenskapen har fel har den i allmänhet mindre fel än den hade igår och mer rätt än de flesta andra. ;-)
av S80_140HK
Skapligt urspårad diskussion.

Vet inte om jag tycker att politisk läggning påverkar bilvalet...

Skulle lätt kunna ha en Dacia Duster som bruksbil, dels för att det är en bil och inte en rullande multimedia/datoranläggning. Jag sliter hårt på mina bilar och det skulle aldrig vara försvarbart att köpa en bil för 4-500k för min del.

Det har inte med politisk läggning att göra, snarare ekonomisk.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Robbi skrev:
andersuw skrev:Tja någon typ av evolutionspsykologiskt baserade idéer kan man kanske säga att de har, utan att jag för den skull tror att de är särskilt väl inlästa på den vetenskapliga litteraturen inom området. :wink: Min poäng är snarast att man kan vara uttalad SD-motståndare utan att för den skull avvisa allt vad evolutionsbiologi och evolutionspsykologi heter. Rena fakta är en sak och värderingar och samhälleliga målsättningar en annan.
Jag avvisar inget som är vetenskapligt. Däremot rasbiologi är inte det. Bild
Inte rasbiologi. Men det finns ju vetenskaplig antropolog där man studerar människan utifrån ett biologiskt, socialt eller kultur-perspektiv och kan hitta att det finns olika grupper av individer som faktiskt är annorlunda mot varandra inte bara vad gäller de yttre attributen (som att man kör Dacia tex), man kan ju ha gener som gör att man tex. är olika mottaglig mot vissa sjukdomar.
Användarvisningsbild
av Robbi
Turbodanne skrev:Allmän bil diskussion ligger den här tråden i , verkar ha spårat ur en del?
Ja, jag påtalade detta några inlägg sedan, sedan körde folk på...och jag också. Bild
Användarvisningsbild
av Robbi
VolvoB20 skrev:
Robbi skrev:
andersuw skrev:Tja någon typ av evolutionspsykologiskt baserade idéer kan man kanske säga att de har, utan att jag för den skull tror att de är särskilt väl inlästa på den vetenskapliga litteraturen inom området. :wink: Min poäng är snarast att man kan vara uttalad SD-motståndare utan att för den skull avvisa allt vad evolutionsbiologi och evolutionspsykologi heter. Rena fakta är en sak och värderingar och samhälleliga målsättningar en annan.
Jag avvisar inget som är vetenskapligt. Däremot rasbiologi är inte det. Bild
Inte rasbiologi. Men det finns ju vetenskaplig antropolog där man studerar människan utifrån ett biologiskt, socialt eller kultur-perspektiv och kan hitta att det finns olika grupper av individer som faktiskt är annorlunda mot varandra inte bara vad gäller de yttre attributen (som att man kör Dacia tex), man kan ju ha gener som gör att man tex. är olika mottaglig mot vissa sjukdomar.
Jo, men steget till att det finns en gen som alla "svenskar" delar är gammal rasbiologisk skåpmat.
av andersuw
I ett försök att återföra tråden till ämnet reser jag frågan om det inte kan vara anhängare till Nicolae Ceaușescus lite speciella form av kommunism som kör Dacia av rent patriotiska skäl. Å andra sidan är den kundkretsen troligen rätt begränsad till sin omfattning. ;-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andersuw skrev:I ett försök att återföra tråden till ämnet reser jag frågan om det inte kan vara anhängare till Nicolae Ceaușescus lite speciella form av kommunism som kör Dacia av rent patriotiska skäl. Å andra sidan är den kundkretsen troligen rätt begränsad till sin omfattning. ;-)
Vem kör då Volvo, som ju både ägs och kontrolleras från Kina ? Bara äkta Mao-ister ?
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Den har antingen stått utomhus eller i ett f[…]

Värmepaket 940

Jo skulle väl använt sökmotorn, det[…]

Nu har jag bytt drivaxel och spindelled - om n&ari[…]