Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Mwi
När jag jämförde olika parkeringsappar fastnade jag för Parkster, den enda jag hittade som var helt gratis att använda om man väljer mail/SMS faktura eller kopplar ett betalkort. Sedan beror det ju om p-appen har avtal där man brukar parkera, men som joel80 skriver helt fantastiskt smidigt att använda varför leta efter p-automater?
Användarvisningsbild
av joel80
SvenB skrev:
joel80 skrev: Det finns väl inga som betalar p-avgifter i automat längre? ;)
Jo jag, men det där tänkte jag inte på att det går att göra. Men jag trodde politikerna ville minska trafiken, inte tjäna så mycket pengar som möjligt på bilismen. Men menar du att du kan betala på alla P-platser med den appen? Jag har varit med om att dra kortet när man kommer, och sedan när jag åker. Men då har det funnits en automat att dra kortet i.
Minst 9 av 10 ställen jag parkerar på funkar det med den appen. Jag jobbar på rätt många olika ställen, både runtomkring i Stockholms län men även här uppe i Gävle, i Västerås och lite andra städer ibland. Det jag oftast saknar är koppling till diverse garageparkeringar.

Har kopplat ett konto till jobbet, och kan använda samma användare för privata bilen bara att jag byter betalsätt i appen när jag parkerar privat. Sen väljer man vilken bil man vill parkera med ett klick...
Användarvisningsbild
av Camel
Mwi skrev:
joel80 skrev: Vill du förklara hur du menar kring att "elbilar aldrig kommer att ersätta fossildrivna fordon"? Det är ju vad som håller på att hända...
Varför privatbilismen kommer att minska och varför elbilar inte kommer ersätta fossildrivna fordon, följande gäller oavsett drivmedel.
Fler och fler politiker tycker att bilen ta för mycket plats i staden.
https://kit.se/2015/08/17/184/kampen-om ... lms-gator/
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... s-i-staden
Man minskar kraven på antalet p-platser vid nybyggnation.
https://www.solna.se/sv/stadsbyggnad-tr ... flexibelt/
http://fastighetstidningen.se/pa-vag-mo ... parkering/
Man vill ta bort p-platser och höja kostnaden för att parkera.
http://www.stockholm.se/TrafikStadsplan ... parkering/

Alla de här åtgärderna fördyrar och försvårar att äga en egen bil, därför tror jag att privatbilismen kommer att minska och ersättas med exempelvis med bilpooler, längre och krångligare kollektivresor och minskat pendlande. Många exempel är om Stockholm men tankarna och åtgärderna finns i alla svenska städer, och privata elbilar får inget frikort i de här planerna. Får du ingen p-plats så blir det ju inte så enkelt att ladda elbilen, och mycket av det här handlar om att ta bort p-platser.
Ja, detta är politikernas agenda i grunden. Att skylla på dieselbilarna är bara ett svepskäl, även om det förstås kan vara befogat att minska fordon med förbränningsmotorer i stadskärnorna. Man vill ha bort bilarna oavsett vad de går på för bränsle. Inte ens batteribilar kommer att vara välkomna. Redan nu offrar man människoliv i ologiska trafikregler där man försöker underlätta för gång- och cykeltrafik i sin iver att ställa om. Huvudskälet anses vara trängsel och platsbrist. Men då kan man ju undra varför inte t.ex. motordrivna fordon på två hjul anses vara en del lösningen. Både moped och MC är ju mycket vettiga alternativ till bil om nu trängsel och platsbrist är ett problem. För den som vill vara politiskt korrekt så finns MC som batterifordon sedan flera år tillbaka. Med bra räckvidd och bra prestanda. Men det går nog inte ens att bejaka elhoj för det är inte PK, trots eldrift. För min egen del kör jag MC med förbränningsmotor större delen av året, dock inte vid halt väglag. För dåligt och kyligt väder finns det kläder. Det är dock inte PK med moped eller MC heller. Men det bryr jag mig inte det minsta om. MC med dieselmotorer är inte så vanligt förekommande så fokus på MC och förbud i stadskörning ligger nog lite längre bort. Men det kommer säkert det också. För i grunden vill man inte att människor ska vara rörliga och mobila med den möjlighet till frihet det ger. Alla ska åka kollektivt, på fasta tider och sitta på rad.
SMC skrev:Vill du lägga ner så lite tid som möjligt på att pendla till och från jobbet - då ska du köra motorcykel.
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/MC-vinna ... -i-Europa/
SMC skrev:Motorcykel är överlägset mest tidsbesparande av alla färdmedel om du pendlar i Stockholm.
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Spar-tid ... ler-moped/
av andersuw
joel80 skrev:Om man tidigare under året kunnat spara med i Motala/Vättern hade man när det blev problematiskt troligen haft vatten nog att släppa på.
Som både Mwi och jag redan antytt finns det ju inte sällan en och annan liten hake ("tänkte inte på det") med de lösningar på våra elförsörjningsproblem som du så oförtröttligt uppfinner. ;-)

Du föreslog att man kunde lösa situationen med det alltför låga vattenståndet i Göta kanal i april i år genom att använda solel på dagarna istället för vattenkraft så att vattnet kunde sparas. Haken var i det fallet att man var tvungen att släppa på så mycket vatten det bara gick dygnet runt för att inte vattenståndet skulle bli för lågt för båttrafiken i kanalen nedströms från Motala.

Nu föreslår du istället att man kunnat spara mer tidigare under året. Det är förstås en lysande (sic) lösning att använda den myckna solel vi har potential för under vinterhalvåret för att spara på den vattenkraft som vi ju alls inte behöver så mycket av under den delen av året, särskilt inte i ett läge där vi gjort oss av med kärnkraften som ju bara ställer till förtret och som vi ju egentligen inte behöver alls, särskilt inte vintertid. ;-)

Alternativt kan man förstås börja spara bums så snart krisen i april är över. Under sommarhalvåret är det ju både dålig tillrinning och låg nivå i vattenmagasinen så då finns det ju hur mycket lagringskapacitet som helst att ta i anspråk. ;-)

Eller finns det möjligen någon liten hake även i dessa förnämliga lösningsförslag ...? ;-)
joel80 skrev:Jag har inte universallösningen på kärnkraftsproblemet.
Ja det är rätt uppenbart att så är fallet. ;-)
joel80 skrev:Men lägger man lika mycket pengar på att bygga ut vindkraften öve hela landet som det kostar att bygga ett kärnkraftverk har vi kommit en bit på vägen. Kan du visa mig någon dag då det inte blåst någonstans i landet eller vid havet (där många vindkraftverk kommer stå)?
Enligt tillgänglig veckostatistik var den nationella veckoproduktionen i fjol som lägst ca en sjättedel av den genomsnittliga och ca en tolftedel av det högsta noterade veckovärdet. Räknat på dygn istället för vecka är variationen med all säkerhet ännu större.
joel80 skrev:Vindkraftverk har också bättre förutsättningar för att lokalt då lagra i batterier till tidpunkter då det inte blåser just på den platsen. Det är ju då inte energi som behöver lagras för långtida användning utan bara under den tiden de inte blåser, eller för att jämna ut när det blåser "för mycket" så att vi inte får överproduktion i nätet.
Ja det går förstås utmärkt att spara någon eller några veckors produktion från ett vindkraftverk i batterier. ;-) Det krävs ju bara ett batteri på sisådär 600 MWh (motsvarande ca 6.000 Teslor med det största tillgängliga batteriet på 100 kWh) för att lagra veckoproduktionen från ett sådant kraftverk när det går för fullt. ;-) Skulle vi ersätta kärnkraften med vindkraft landar vi på i runda slängar 5 TWh batterikapacitet (motsvarande ca 50 miljoner batterimaxade Teslor) för en fullskalig veckoproduktion totalt sett och det låter ju alls inte oöverkomligt det heller. ;-) Fast många batterier blir det. Sisådär 400 miljarder celler. ;-)
joel80 skrev:Och oavsett vad Andersuw försöker klämma fram med oväsäntlig detaljkritik (också klassisk trollretorik)
"Detaljkritik", det vill säga att noggrant och systematiskt granska motpartens påståenden punkt för punkt och med hjälp av relevanta och faktamässigt hållbara argument tillbakavisa dem när de visar sig vara ohållbara eller sakna relevans är knappast oväsentligt om man vill skilja agnarna från vetet och komma fram till en någotsånär korrekt verklighetsförståelse. Något med "trollande" att skaffa har sådan detaljkritik inte heller. Tvärtom är den ett effektivt redskap för att avslöja såväl det som andra lumpna tricks.
joel80 skrev:så har vi en stor lagringskapacitet i våra svenska vattendammar, som de flesta år inte utnyttjas i närheten till max. Det finns stot potetial för att med ökad produktion av vind och sol kunna spara mer vatten under sommaren och hösten för att kunna ha bättre fart på vattenkraften under vintern.
Dessa påståenden får mig osökt att resa ett antal frågor varav somliga tillhör dem i den långa raden av för dig besvärande frågor som jag ställt i den här tråden och som du av någon anledning ständigt undvikit att ens försöka besvara.

1. Har du någon uppfattning om vilken fyllnadsgrad i vattenmagasinen man normalt tillåter för att inte riskera en mer eller mindre ohållbar situation eller onödigt slöseri med vatten?

2. Har du någon uppfattning om hur nära den gränsen vi genomsnittligt sett ligger under den del av året då nivån är som högst?

3. Hur tänker du dig att vi skall klara av vår lagring av den förnyelsebara intermittenta elen från sol- och vindkraft vid de tillfällen då vi hamnar på eller rentav över den gränsen?

4. Hur tänker du dig att vi skall klara av att producera tillräckligt mycket el en kall vintervecka när kärnkraften är avvecklad, solen knappt skiner och vinden knappt blåser?
Senast redigerad av 8 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:Jag jobbar på rätt många olika ställen, både runtomkring i Stockholms län men även här uppe i Gävle, i Västerås och lite andra städer ibland. Det jag oftast saknar är koppling till diverse garageparkeringar.
.
Nyfiken, hur skulle det fungera för dig idag om du skulle sälja bilen och bara åka kommunalt och taxi?

För mig skulle det bli ett helt annat liv med massor av tid som skulle spenderas på allmänna färdmedel. Och även fritiden skulle se helt annorlunda ut då det inte skulle gå att transportera allt jag använder om jag inte hade bil.

Det skulle bli ett helt annat sätt att leva.
Användarvisningsbild
av joel80
Ja det skulle bli lite svårt för mig med mycket taxi då. Jag har ofta med mig så pass mycket utrustning att man har svårt att bära allt själv på en omgång.

Jag har inte det "normala" körmönstret.

Med autonoma bilar där man kan dela på och "beställa vid behov" hade vi kanske kunnat skippa vår andrabil i allafall. Den används mest för dagislämning/hämtning och för sambon att ta sig till jobbet. Typ en mil..
Användarvisningsbild
av SvenB
Jo men Joel, ibland pratar politiker väldigt mycket. Att sätta ett fast datum måste väl ändå räknas som en inriktning ifall det är möjligt, inte som att det nödvändigtvis blir så. Däremot tror jag på miljözoner.
av andersuw
Precis. Vad borgmästaren i Paris nu sagt är bara ett politiskt utspel. Det har ingen som helst laga kraft. Vilken vilja att göra vad som faktiskt finns hos beslutsorganen i Paris när 2024 nalkas återstår att se.
  • 1
  • 77
  • 78
  • 79
  • 80
  • 81
  • 164

Sitter inte bränsletrycksregulatorn på […]

Hej Jo det är väl kanske mer troligt, &[…]

Bilen startar inte

Hej! Jag har fått problem med min Volvo s40 […]

Läcker spolarvätska avstängd