Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

2444ever skrev:
llesrof skrev:Förresten... varför har inget kommit på att förbjuda rökning? Det dödar flera hundra personer varje år, både aktivt och passivt och rökning tillför inte ett j-vla dugg till samhällsnyttan. Dubbdäck däremot är en extra säkerhet när man till exempel tar sig till arbetet och kör bil på hala gator där medtrafikanter också rör sig. Vikten av att kunna köra bil så säkert som möjligt måste ju självklart väga tyngre än att få fördärva hälsan, både på sig själv och andra, genom att röka.
Man borde införa någon slags tobaksskatt :)
Jag vet vad du tänker och kontrar med att bilägarna betalar vägskatt. Denna skatt hindrar ju inte att det föreslås förbud och extra pålagor hit och dit när kostnaderna inte vär sig :D
åkte E4 mot Gävle i dag betongväg som inte dubbhelvetet biter på vilken fröjd ingen vattenplaning behöver man råka ut för (med måttliga hastigheter givetvis) fan vet om inte det är billigaste vägtypen i längden?
Isak
eldorado skrev:Om vi nu ska vara sakliga, så kan vi väl komma överens om att det ska väl ändå handla om säkerhet. Det är bevisat att dubbdäcken är överlägsna på både grepp och bromssträcka i VINTERväglag.
Själv kör jag med dubbdäck av den enkla anledningen, och vi ska väl inte inbilla oss att saltet är speciellt snällt åt naturen i det långa loppet. Dessutom hur "fin" blir bilen av allt detta salt på vägarna. Bara min lilla stilla tanke ang det hela.
Allra bäst grepp på is har ju självklart riktiga dubbdäck som du säger, har man inte möjlighet att slå av på tempot de dagar det är blixthalka så är det dubb som gäller.

Förresten, jag har provat och åka dubbdäck med, vägverket saltade inte mindre i alla fall. :D

Bild
blådåren skrev:
kilometerskatten blev ersatt av en rejäl höjning på dieselskatten som solidariskt skulle ersätta slitaget på vägarna, baserat på förbrukning och kör-sträcka.

Konstigt att alla utlänska åkare helt plödsligt hade jättetankar på uppåt kubiken på bilarna, dessutom har vår berömda mk2 diesel den fantastiska egenskapen att den höjer förbrukningen på tunga fordon med 3-5 dl milen pga sämre energi-innehåll, OJ vilken vinst för miljön och skatte-inkomsten...
Kan ju vara så att dom vill slippa tanka dyr skit-diesel...
Håller med dig i allt du skriver förutom energiinnehållet. Jag hade uppfattningen att det var den svenska MK1-dieseln som relativt sett har sämre energiinnehåll, dvs orsakar högre förbrukning.
jo Gulligan den poängen får kraft den dagen utländska lastbilar inte får komma in i landet! svenska åkerier skor om till vinterdäck till uppskattningsvis 90% på driv o framaxel gäller Mälardalen som jag har god koll på.

men det kanske skulle vara nyttigt ur slitaget på vägarna så det blev klart bevisat vilka som orsakar spåren!
Isak
isak skrev:jo Gulligan den poängen får kraft den dagen utländska lastbilar inte får komma in i landet!
Man kan inte som svensk inte köra in i Tyskland med dubbdäck, Varför skulle vi då inte kunna förbjuda en tysk att köra in med sommardäck i sverige om det är vinter här?
Det har jag också länge undrat.
Varför ska vi vara så onödigt snälla här i Sverige? Vare sig det gäller personbilar eller lastbilar så ska de utländska besökarnas fordon självklart uppfylla kraven som gäller här, även t.ex. bränslekvaliteten på lastbilar.
svenska företag har redan den kostnaden Stringer B!
Bara skitdieseln fördyrar o vinterdäck ? du sliter ju inte vackert väder däcken likaväl som småbilarna inte gör det?
Isak
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
DennisCA's Volvo 850 -97

Idag efter några lager med klarlack https:[…]

4x108 et 52.5 volvo 850

Köpte en volvo 850 1993 och på den satt[…]

99% av alla problem är jordfel i kontakten. S[…]