- tis 30 aug 2016, 19:15
snepo skrev:Håller med Schmoyoho. Har kört bil sen 1980. Aldrig haft awd. Aldrig känt att jag skulle behövt det heller. Antispinn är lika braDet håller jag dock inte heller med om. Antispinn stryper motorn om du gasar mer än underlaget tillåter vilket innebär att du får ner ännu mindre kraft i backen. Med AWD behöver du knappt antispinn om du har bra däck då du kan fördela vridmomentet på en dubbelt så stor yta när du har 2x fler drivande hjul. Personligen saknar jag bakhjulsdrift men som bruksbil är AWD trevligt, vet inte vilket som hade varit bäst vintertid dock, praktikalitet vs roligt. Får hoppas man vidareutvecklar hybridbilarna så att de blir mer sladdvänliga när man kör på el.
Statsminister skrev:Så jävla dum och korkat tråd. Det finns dom som behöver AWD, det finns dom som inte behöver AWD och så finns det dom som tror sig behöva AWD.Klen trådstart må vara men varför är det att pracka på någon mer eller mindre kontra att jämföra motoralternativ? "Det finns de som behöver 300 hk T6 och de som tror sig behöva...". De senaste inläggen har iallafall handlat om huruvida man behöver AWD, dvs vanliga bilister som inte regelbundet behöver dra 2 ton släp eller ploga egna vägar upp för branta backar.
Jag är en som behöver det. Nissan Navara som firmabil, XC70 AWD som privatbil. Skulle dock aldrig försöka argumentera åt det ena eller det andra hållet och pracka på någon det ena eller det andra, låt trollen hållas.