Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
snepo skrev:Håller med Schmoyoho. Har kört bil sen 1980. Aldrig haft awd. Aldrig känt att jag skulle behövt det heller. Antispinn är lika bra
Det håller jag dock inte heller med om. Antispinn stryper motorn om du gasar mer än underlaget tillåter vilket innebär att du får ner ännu mindre kraft i backen. Med AWD behöver du knappt antispinn om du har bra däck då du kan fördela vridmomentet på en dubbelt så stor yta när du har 2x fler drivande hjul. Personligen saknar jag bakhjulsdrift men som bruksbil är AWD trevligt, vet inte vilket som hade varit bäst vintertid dock, praktikalitet vs roligt. Får hoppas man vidareutvecklar hybridbilarna så att de blir mer sladdvänliga när man kör på el.
Statsminister skrev:Så jävla dum och korkat tråd. Det finns dom som behöver AWD, det finns dom som inte behöver AWD och så finns det dom som tror sig behöva AWD.
Jag är en som behöver det. Nissan Navara som firmabil, XC70 AWD som privatbil. Skulle dock aldrig försöka argumentera åt det ena eller det andra hållet och pracka på någon det ena eller det andra, låt trollen hållas.
Klen trådstart må vara men varför är det att pracka på någon mer eller mindre kontra att jämföra motoralternativ? "Det finns de som behöver 300 hk T6 och de som tror sig behöva...". De senaste inläggen har iallafall handlat om huruvida man behöver AWD, dvs vanliga bilister som inte regelbundet behöver dra 2 ton släp eller ploga egna vägar upp för branta backar.
av Schmoyoho
StefanN skrev:Eller så kan man förenkla ännu mera, dom tycker det är värt det och dom som inte tycker det.
Ja, typ. Finns ju en grupp 3 också, de som inte aktivt valt AWD men fått det ändå för att vissa motorer bara finns i vissa konfigurationer. Intressant att höra andras åsikter ändå.
Användarvisningsbild
av Derank
Vi som åker buss då?
Användarvisningsbild
av snepo
Schmoyoho skrev:
snepo skrev:Håller med Schmoyoho. Har kört bil sen 1980. Aldrig haft awd. Aldrig känt att jag skulle behövt det heller. Antispinn är lika bra
Det håller jag dock inte heller med om. Antispinn stryper motorn om du gasar mer än underlaget tillåter vilket innebär att du får ner ännu mindre kraft i backen. Med AWD behöver du knappt antispinn om du har bra däck då du kan fördela vridmomentet på en dubbelt så stor yta när du har 2x fler drivande hjul. Personligen saknar jag bakhjulsdrift men som bruksbil är AWD trevligt, vet inte vilket som hade varit bäst vintertid dock, praktikalitet vs roligt. Får hoppas man vidareutvecklar hybridbilarna så att de blir mer sladdvänliga när man kör på el.
Statsminister skrev:Så jävla dum och korkat tråd. Det finns dom som behöver AWD, det finns dom som inte behöver AWD och så finns det dom som tror sig behöva AWD.
Jag är en som behöver det. Nissan Navara som firmabil, XC70 AWD som privatbil. Skulle dock aldrig försöka argumentera åt det ena eller det andra hållet och pracka på någon det ena eller det andra, låt trollen hållas.
Klen trådstart må vara men varför är det att pracka på någon mer eller mindre kontra att jämföra motoralternativ? "Det finns de som behöver 300 hk T6 och de som tror sig behöva...". De senaste inläggen har iallafall handlat om huruvida man behöver AWD, dvs vanliga bilister som inte regelbundet behöver dra 2 ton släp eller ploga egna vägar upp för branta backar.
Har inget emot awd. Dock har jag själv aldrig känt behovet av det. Men vet att vissa motoralternativ får man det på köpet.
av llesrof
Derank skrev:Som vanligt spårar det ur. ....
Ja, speciellt för de som inte själva har AWD och som mer än gärna berättar för oss som har det hur vi kör med våra AWD-bilar. De är ju för roliga :mrgreen:
av llesrof
Derank skrev:Vi som åker buss då?
Får mitt medlidande. :mrgreen:
Användarvisningsbild
av milktrucker
AWD är i princip alltid onödigt, men ett nödvändigt ont då personbilar saknar vettig drivning, oavsett om det är drivning fram eller bak, då tillverkarna valt bort diffspärr.
En diffspärr är ekonomisk, genomtänkt och praktisk, fast problemet ligger i att det finns idioter och tattare som inte har någon kunkspap utan kör sönder skiten första dagarna.
En diffspärr är väldigt liten till sin storlek, väger inte mycket och skapar inget motstånd som en AWD-drivlina med kopplingar och kardanaxel gör, den är inte heller dyr i inköp(eller att bygga in funktionen i en växellåda).
En diffspärr på drivaxeln ger bilen i princip dubbla greppet med en knapptryckning, perfekt de gånger man behöver rejält grepp, som husvagn på blött gräs, eller när man sitter fast med bilen i snön.
Sen är det många nötter som inte fattar att AWD tekniskt sett ger sämre grepp än en diffspärr i vissa lägen.
Volvo har konfigurerat AWD så att de har vinkelväxeln på höger sida om den öppna diffen, dvs bilen kan driva på 1 framhjul medan de 3 andra står still och det är ett ganska vanligt fenomen om marken är ojämn och greppet dåligt.
Trots att bilen kan driva på alla 4 så står den still och AWD får ingen funktion, tåkigt men sant.
Detta hade varit en baggis för en vanlig 2WD V70 med låsbar diff på drivaxeln.
Senast redigerad av 1 milktrucker, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Mmm... Jag håller med milktrucker i det han säger. En diffspärr är fasen så mycket mer effektiv än standard-ospärrad-AWD.

Nu vet jag dock inte hur det är på nya volvo bilar, men på 85x70 AWD så har faktiskt bakaxeln diffspärr(samma som 960)... Men inte fram :lol:
Jag vet inte om det är medvetet gjort för att framhjulen verkligen ska spinna så bakhjulen kopplas in, för att visa att AWD minsann är effektivt :roll: Skulle inte förvåna mig :lol:

Sen det där med motorval i kombination med AWD är det ju faktiskt en liten(liten!) tanke med. Det blir ju bra mycket mer effektförlust när 4 hjul ska drivas istället för bara 2. Att då ha en redan fjuttig motor för 2WD och sen koppla på 2 hjul till är tämligen meningslöst. Det är ju faktiskt ett av dom största problemen med subbor, iaf dom äldre. 4-kraffset är riktigt bra, men motorerna är så svaga att den knappt hjälper till.
Visst kan man argumentera fram och tillbaka hur drivningen bak är så pass liten att det inte skulle spela någon roll men... :roll:
Användarvisningsbild
av Derank
Raggardiff ska man ha. Det är grejen
av llesrof
Lucif3r skrev:Mmm... Jag håller med milktrucker i det han säger. En diffspärr är fasen så mycket mer effektiv än standard-ospärrad-AWD.

Nu vet jag dock inte hur det är på nya volvo bilar, men på 85x70 AWD så har faktiskt bakaxeln diffspärr(samma som 960)... Men inte fram :lol:
Jag vet inte om det är medvetet gjort för att framhjulen verkligen ska spinna så bakhjulen kopplas in, för att visa att AWD minsann är effektivt :roll: Skulle inte förvåna mig :lol:
Att spinna med framhjulen är väl det sämsta sättet av alla för att visa att man har fyrhjulsdrift va?

Viskokopplingen krävde skillnad i rotationshastighet mellan ingående och utgående axlar för att vätskan skulle stelna låsa ihop axlarna så att även bakhjulen börjar driva. Så kort sagt så krävde denna konstruktion hjulspinn för att fungera. Detta var en mycket vanlig och enkel lösning och Volvo var inte ensamma om den.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 29

Jag byter inte bil i onödan, kan man sä[…]

Kanske naivt, men du har en ganska detaljerad list[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

. Hoppas det också, det är en riktigt […]

Frugan tog BE efter att jag mådde lite risig[…]