Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Måste säga att jag tycker att taket varit högt i tråden men att samtliga inblandade har hållit sig från personangrepp och varit sakliga, eller!?!??!
av DDD
:)

Ha i åtanke att det inte bara är staten bär skulden till de höga bensinpriserna. Det är lätt att glömma bort att bensinbolagen själva, som i de flesta och många fall, utnyttjar "skatten" som skäl till deras höga priser. Kartellbildningar och uppköp av företag som utvecklar alternativa bränslen köps snabbt upp av oljebolagen.

Bland det senaste som media kritiskt vågar skriva om är:
Mackdöd ger ökad vinst
Användarvisningsbild
av StringerBell
Fast jag hörde på nyheterna att bolagen tar ut extra mycket just med motiveringen att kunna behålla mackar.

När jag skaffade tankkort senast valde jag Preem eftersom jag hade tre mackar inom två kilometer. Nu är två borta.
Användarvisningsbild
av Guligan
Bränslebolagen ökar marginalerna från extremt låga nivåer - tänker då inte på dem som raffar själva. Köpmännen (mackägarna) tjänar också lite mer just nu, vilket kan vara väl unt. (Tråkigt att bara dra in degen på korv med bröd...)
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Jag tankar på Bilisten/Qstar, känns bra att inte göda de största bolagen på marknaden, samt att priset blir lägre än med volvokort på tanka.
Ibland skiljer priset uppemot 60 öre/liter jämfört med bemannad OKQ8 station..

/Kalle
Användarvisningsbild
av opA
~Kalle~ skrev:Jag tankar på Bilisten/Qstar, känns bra att inte göda de största bolagen på marknaden, samt att priset blir lägre än med volvokort på tanka.
Bilisten är rätt mycket dyrare hos mig än hos min Volvo i stan.. inte Tanka men, ja.. Volvo ÅF iallafall :P Tankas med Volvokortet..
Användarvisningsbild
av Tomas88
Som sagt så handlar det mycket om hur man vill fördela skatterna. Alla har ju sina intressen och just på jagrullar.se så finns ju många bilintresserade.
Kan hålla med om att som någon tidigare sagt här att det är lite väl mycket gnäll från de som faktiskt har det ganska bra. Har man jobb så har man det oftast ganska bra tror jag (finns givetvis undantag med tex ensamstående föräldrar osv).
Sänker vi bränsleskatten får man ju ta in det någon annanstans eller försämra något eller byta ut skatt mot avgift osv.
av Andis
Tror Sverige skulle fungera mycket bättre om man gick igenom systemet och tog bort alla onödiga utgifter som politiker som suttit 2 mandatperioden och sedan har evighets lön hela livet ut och då pratar vi inte låga lön som förtids pensionärer har utan betydligt högre lön.

Samt alla såna här tjänster som en direktör för AF som sitter och reser runt hela världen och lyckas surfa för över 300 tusen kr och sen skyller på it avdelningen. Då säger jag bara ifrågasätter kompetensen att klara av sitt jobb som svar på ett så dåligt svar. Hade hon sagt jag har svarat på mail och det vart dyrt då hade det blivit lite bättre svar men ändå helt oacceptabelt tillvägagångssätt. Skulle vilja se hur många som klarat sig kvar på jobbet om man kom hem med en sån mobil räkning. Nästa steg är kan verkligen en sån räkning vara avdragsgill? När mil ersättningen för privatbil i tjänsten knappt täcker vad bensin kostnaden är för bilen och resten får du betala för egna pengar.

Bara se vad lyckas AF åstadkomma dom hyr ju till och med in bemanningsföretaget för att klara av sina åtaganden.

Bästa tillväga gång sättet i det här landet är satsa på bli politiker i 2 mandatperioden sedan lägger du av. Starta firma ta inte ut lön och köp sedan en jordbruks fastighet på företaget där är nämligen allt avdragsgilt om inget ändrats senaste tiden.
Känner ni igen vilken politiker som gjorde så? Denna politiker var visserligen verksam mer än 2 mandat perioder men hur snyggt ser det ut?
Snyggt föredöme för Sverige säger jag, speciellt som denna politiker inte ens var moderat utan i ett arbetarparti. Långt ifrån sitt ideal tycker jag.

Jag är helt övertygad om att dessa onödiga utgifter hade gjort sig mycket bättre i vården eller till att försöka skaffa riktiga jobb och inte konstlade stöd jobb som ändå inte leder till något riktigt i slut änden, än som surf pengar till något Bahamas telebolag eller en miljonär som sitter och lever lyx liv.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 16

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]