- tor 09 jan 2025, 10:13
#1599148
Shuko uttag och kontakter provas enligt standarder.
Först gör man ett accelererat åldringstest för att kontrollera att övergångsresistansen inte påverkas för mycket. Testet utförs med förhöjd temperatur i under viss tid samt även förhöjd relativ fukthalt beroende på kapslingsklass viss tid.
Sedan utförs belastningstester med hög ström där man kontrollerar att temperaturökningen inte blir för hög. Man kontrollerar även att uttaget/kontakten klarar tillräcklig brytförmåga genom att upprepade gånger sätta in/dra ur kontakten. Testerna upprepas i cykler många gånger.
Värt att observera är att temperaturökningen vid belastningstestet får vara 45 grader under 1 timme. Det finns inget krav på att temperaturen inte får fortsätta att öka efter en timme. Detta betyder att uttag/kontakt som används i en omgivande temperatur på +25 grader tillåts bli 70 grader varma vid maximal belastning med testströmmen och ändå klara standarden. Om uttaget/kontakten belastas med hög ström under lång tid kan alltså temperaturen bli mycket hög. Detta kontrolleras ej i testerna. Men i verkligheten tål uttaget/kontakten hög ström under lång tid så länge som skicket är perfekt. Men om oxidation uppstår och/eller spänsten i uttagets fjäderstål försämras så uppstår ökad risk för varmgång. Fjäderspänsten försämras dessutom av hög temperatur. Vid testerna används 2,5 mm2 ledning.
Man ska notera att Shuko utvecklades redan under första hälften av 1900-talet och grundutförandet anpassades för dåtidens belastningar. Man tänkte sig att de flesta belastningar bara drog enstaka ampere, och att man endast kortvarigt använde större förbrukare (som t.ex. dammsugare) under en begränsad tid. Även om elbilen som uppfinning är gammal så inkluderades inte tanken på hemmaladdning av elbil när Shuko utvecklades.
Lucif3r skrev:Erik Å skrev:Märkligt, någon måste ju ha gjort rejält fel när Schuko en gång godkändes för 16A kontinuerlig belastning..Det riktigt roliga är ju att många 16A-godkända uttag bara klarar av 1.5mm2 kabel..... som i sig inte är godkänt för 16A kontinerligt.... Där kan man ju verkligen undra hur det gått till egentligen
Kan det vara så normalt slitage över tid helt glömdes bort när testmetoderna definierades?
Shuko uttag och kontakter provas enligt standarder.
Först gör man ett accelererat åldringstest för att kontrollera att övergångsresistansen inte påverkas för mycket. Testet utförs med förhöjd temperatur i under viss tid samt även förhöjd relativ fukthalt beroende på kapslingsklass viss tid.
Sedan utförs belastningstester med hög ström där man kontrollerar att temperaturökningen inte blir för hög. Man kontrollerar även att uttaget/kontakten klarar tillräcklig brytförmåga genom att upprepade gånger sätta in/dra ur kontakten. Testerna upprepas i cykler många gånger.
Värt att observera är att temperaturökningen vid belastningstestet får vara 45 grader under 1 timme. Det finns inget krav på att temperaturen inte får fortsätta att öka efter en timme. Detta betyder att uttag/kontakt som används i en omgivande temperatur på +25 grader tillåts bli 70 grader varma vid maximal belastning med testströmmen och ändå klara standarden. Om uttaget/kontakten belastas med hög ström under lång tid kan alltså temperaturen bli mycket hög. Detta kontrolleras ej i testerna. Men i verkligheten tål uttaget/kontakten hög ström under lång tid så länge som skicket är perfekt. Men om oxidation uppstår och/eller spänsten i uttagets fjäderstål försämras så uppstår ökad risk för varmgång. Fjäderspänsten försämras dessutom av hög temperatur. Vid testerna används 2,5 mm2 ledning.
Man ska notera att Shuko utvecklades redan under första hälften av 1900-talet och grundutförandet anpassades för dåtidens belastningar. Man tänkte sig att de flesta belastningar bara drog enstaka ampere, och att man endast kortvarigt använde större förbrukare (som t.ex. dammsugare) under en begränsad tid. Även om elbilen som uppfinning är gammal så inkluderades inte tanken på hemmaladdning av elbil när Shuko utvecklades.
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."