Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Lucif3r skrev:
Erik Å skrev:Märkligt, någon måste ju ha gjort rejält fel när Schuko en gång godkändes för 16A kontinuerlig belastning..
Kan det vara så normalt slitage över tid helt glömdes bort när testmetoderna definierades?
Det riktigt roliga är ju att många 16A-godkända uttag bara klarar av 1.5mm2 kabel..... som i sig inte är godkänt för 16A kontinerligt.... Där kan man ju verkligen undra hur det gått till egentligen :P

Shuko uttag och kontakter provas enligt standarder.

Först gör man ett accelererat åldringstest för att kontrollera att övergångsresistansen inte påverkas för mycket. Testet utförs med förhöjd temperatur i under viss tid samt även förhöjd relativ fukthalt beroende på kapslingsklass viss tid.

Sedan utförs belastningstester med hög ström där man kontrollerar att temperaturökningen inte blir för hög. Man kontrollerar även att uttaget/kontakten klarar tillräcklig brytförmåga genom att upprepade gånger sätta in/dra ur kontakten. Testerna upprepas i cykler många gånger.

Värt att observera är att temperaturökningen vid belastningstestet får vara 45 grader under 1 timme. Det finns inget krav på att temperaturen inte får fortsätta att öka efter en timme. Detta betyder att uttag/kontakt som används i en omgivande temperatur på +25 grader tillåts bli 70 grader varma vid maximal belastning med testströmmen och ändå klara standarden. Om uttaget/kontakten belastas med hög ström under lång tid kan alltså temperaturen bli mycket hög. Detta kontrolleras ej i testerna. Men i verkligheten tål uttaget/kontakten hög ström under lång tid så länge som skicket är perfekt. Men om oxidation uppstår och/eller spänsten i uttagets fjäderstål försämras så uppstår ökad risk för varmgång. Fjäderspänsten försämras dessutom av hög temperatur. Vid testerna används 2,5 mm2 ledning.

Man ska notera att Shuko utvecklades redan under första hälften av 1900-talet och grundutförandet anpassades för dåtidens belastningar. Man tänkte sig att de flesta belastningar bara drog enstaka ampere, och att man endast kortvarigt använde större förbrukare (som t.ex. dammsugare) under en begränsad tid. Även om elbilen som uppfinning är gammal så inkluderades inte tanken på hemmaladdning av elbil när Shuko utvecklades.
Camel skrev: tor 09 jan 2025, 10:13 .. Men om oxidation uppstår och/eller spänsten i uttagets fjäderstål försämras så uppstår ökad risk för varmgång. Fjäderspänsten försämras dessutom av hög temperatur. Vid testerna används 2,5 mm2 ledning...
Om nu hus faktiskt brinner upp pga att Schuko har belastats med blott 10A (vanlig säkring för 1.5mm2 villainstallation) så är testmetoden uppenbarligen fel. Eller så är uttagen felkonstruerade så de inte klarar faktisk användning.
Termiska tidskonstanten för ett eluttag är betydligt kortare än en timme, det är jag rätt övertygad om :-)
Intressant, är 10A och 1.5mm2 ledning möjligen ett svårare fall än 16A med 2.5mm2 eftersom grövre ledare kommer att leda bort värme från kontaktelementen? Det har nog testinstituten missat isåfall :-D
Ett tillägg till diskussionen värmeutveckling/brandrisk, i de fall neutralledare är inblandad..
I den bästa av världar så är det ju tänkt att man ska kunna lita på att det inte kan gå mer ström i neutralledaren, än det gör i grupp-fasen..
Erik Å skrev: Om nu hus faktiskt brinner upp pga att Schuko har belastats med blott 10A (vanlig säkring för 1.5mm2 villainstallation) så är testmetoden uppenbarligen fel. Eller så är uttagen felkonstruerade så de inte klarar faktisk användning.
Termiska tidskonstanten för ett eluttag är betydligt kortare än en timme, det är jag rätt övertygad om :-)
Intressant, är 10A och 1.5mm2 ledning möjligen ett svårare fall än 16A med 2.5mm2 eftersom grövre ledare kommer att leda bort värme från kontaktelementen? Det har nog testinstituten missat isåfall :-D
Testet är som det är. Termiska tidskonstanten är ofta mycket lång. Men temperaturstegringen är starkt olinjär så efter en viss tid blir ökningen försumbar, så länge som resistansen (och därmed effektutvecklingen) förblir oförändrad. Temperaturen fortsätter att öka tills avgiven effekt genom kylning är i balans med förlusteffekten i övergångsresistansen (som ökar med ökad temperatur). I testet har man valt en timme. Observera att inget krav finns i testen på att sluttemperaturen ska vara uppnådd efter en timme, endast att ökningen får vara max. 45 grader efter en timme. Testströmmen är betyligt högre än 10 A, jag har för mig att testströmmen är 22 A. Men jag är inte säker på detta. Om testet är fel utformat eller inte, är en fråga om definition. Problemet uppstod i nämnvärd omfattning först när hemmaladdning av elbilar kom på tal. Det är inte särskilt vanligt att andra förbrukare presterar samma belastningsprofil som elbilsladdning på konstant max ström i halva dygn. Inte ens elradiatorer går för fullt hela tiden. Värmepistoler, hårfönar, dammsugare, etc. går oftast inte en hel timme i sträck. Hur som helst är Schuko som konstruktion känslig för kontakttrycket och oxidation. Det är allmänt känt. Men detta är inget praktiskt problem så länge som strömmen är låg eller tiden är kort. I vårt hus finns några Schuko-uttag som faktiskt blir något varma man när man använder dammsugaren. Tiden är då betydligt kortare än en timme. Men temperaturstegringen är kännbar. Dock långt ifrån 45 grader, kanske hälften. Jag ska byta de uttagen :-)
Camel skrev: tor 09 jan 2025, 11:05 .. Om testet är fel utformat eller inte, är en fråga om definition...
Jag tycker det är en glasklar definition. Testet ska säkerställa att det inte finns någon risk för brand då kontakten används vid max märkström i installation enligt föreskrift (som kan innebära antingen 1.5 eller 2.5mm2). Om inte inkopplingstiden är begränsad i databladet för kontaktdonet så måste man anta att det ska klara detta kontinuerligt.

Brinner hus ändå upp pga varmgång i Schuko-kontakter så måste certifieringsförfarandet vara fel. Förutsatt att inte tillverknings-, installations- eller handhavandefel är inblandade förstås.
Det kanske skulle behövas någon slags livslängdsbegränsning på eluttag för att garantera att de är i tillräckligt bra skick?
Erik Å skrev: tor 09 jan 2025, 11:27
Camel skrev: tor 09 jan 2025, 11:05 .. Om testet är fel utformat eller inte, är en fråga om definition...
Jag tycker det är en glasklar definition. Testet ska säkerställa att det inte finns någon risk för brand då kontakten används vid max märkström i installation enligt föreskrift (som kan innebära antingen 1.5 eller 2.5mm2). Om inte inkopplingstiden är begränsad i databladet för kontaktdonet så måste man anta att det ska klara detta kontinuerligt.

Brinner hus ändå upp pga varmgång i Schuko-kontakter så måste certifieringsförfarandet vara fel. Förutsatt att inte tillverknings-, installations- eller handhavandefel är inblandade förstås.
Det kanske skulle behövas någon slags livslängdsbegränsning på eluttag för att garantera att de är i tillräckligt bra skick?
Ett felfritt Schoku i bra kondition klarar i praktiken märkström under lång tid. Testet är mycket elakare än verkligheten. Problemet är att Schuko är en känslig kontruktion som försämras märkbart även vid normal användning under lång tid. Detta var inget problem i nämvärd omfattning förrän elbilsladdning blev tillräckligt vanligt. Det är bara när man stressar ett Schuko på max ström under lång tid som degraderingering är ett problem. Annars inte. Få andra belastningar i ett hushåll har samma karakteristik som elbilsladdning. Om ens någon. Det är elanläggningens innehavares ansvar att se till anläggningen är i fullgott skick även efter lång tids användning. Inget test i världen går ut på att komponenter ska ha oändlig livslängd.
Camel skrev: tor 09 jan 2025, 11:57 .. Det är elanläggningens innehavares ansvar att se till anläggningen är i fullgott skick även efter lång tids användning.
Som villaägare har jag inte sett något krav på att uttagen ska öppnas för årlig inspektion, har jag missat något? :-D
Och hur ska man mäta upp eventuell oxidation på kontaktytorna, skicka in alla sina uttag till ett materiallabb för analys? :party:
Jag är en av de som laddat en del med Schuko och reseladdare när jag besökt släkten och inte upplevt några problem alls med det. Men det är ändå skillnad på tillfällig användning och kontinuerlig. En bekant laddade sin Kia-hybrid med 10A i vanligt uttag och efter 24 mån så brann helt enkelt uttaget. Eller, tja det smälte och rök lite sen gick säkringen så det var odramatiskt ändå. Uttaget satt utomhus på ett trästaket och visst blev det varmt bakom men det var aldrig någon fara. Bekanten tog dock sitt förnuft till fånga och installerade en laddbox efter, inte bara bytte uttaget ;)
Camel skrev:
Funk skrev:På mina senaste laddkablar för schuko så justeras strömmen automatiskt via tempsensor i kontakten.
Ja den funktionen finns på en del laddkablar. Värt att notera är att om man använder förlängningssladd blir inte kontakten i uttaget temperaturövervakad. Dessutom är ofta gruppledningen till uttaget skarvad i en eller flera dosor på vägen från centralen. Det kan uppstå varmgång även i dessa skarvpunkter vid hög belastning under lång tid.
Vid installation av laddbox använder man en separat oskarvad gruppledning från centralen hela vägen till uttaget.
Just därför man inte skall ladda via grenuttag eller förlängningskabel.
Och värmeutveckling i dosor, nja kanske, men då spelar det liksom ingen roll om man laddar bil eller kör torktumlare. Det är inte en sliten schuko i alla fall utan snarare ett elektrikerslarv.

/Thomas
Erik Å skrev:Som villaägare har jag inte sett något krav på att uttagen ska öppnas för årlig inspektion, har jag missat något?
Nej, inte än iaf... Men det kommer väl säkert något påhitt om det också förr eller senare... Säkerligen med fotnoten att man inte får göra det själv, utan måste ringa "bEhÖrIg ElEkTrIkEr"... :bored:
  • 1
  • 412
  • 413
  • 414
  • 415
  • 416
  • 429
Xc90 T8 My22 vs My23

Det som sliter mycket på batterier är s[…]

Tack för input, Cotag – väldigt v&[…]

Det händer att kallstart spridaren bö[…]

Det ska jag göra, problemet dök dock upp[…]