Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Droopy skrev:Pol till Pol är ingen fara bara man tar "rätt" fordon/maskin först. På jobbet startar vi ca 20-30 fordon varje dag runt om i Sverige vintertid på det viset utan att spränga något.
Är det inte underbart när en frisk fläkt från Verkligheten tar sig in i en tråd? Tack :-)-)
StringerBell skrev:
Droopy skrev:Pol till Pol är ingen fara bara man tar "rätt" fordon/maskin först. På jobbet startar vi ca 20-30 fordon varje dag runt om i Sverige vintertid på det viset utan att spränga något.
Är det inte underbart när en frisk fläkt från Verkligheten tar sig in i en tråd? Tack :-)-)

Men vad är fördelen att ta pol till pol om nu riskerna att paja någon om man gör fel är större?
Anledningen till att det står som det gör är väl då för att risken för att folk ska förstöra sina batterier/elsystem minskar om man inte kopplat minus-minus?
Så varför kopplar ni pol-pol? Bättre/högre laddström?
joel80 skrev: Så varför kopplar ni pol-pol? Bättre/högre laddström?
Slippa leta reda på en lämplig jordpunkt där klämman sitter ordentligt?

Jag laddar så sällan så jag har ingen närmare åsikt i frågan, men tycker ibland att det finns en massa åsikter om risker som känns lite urartade, no offence.
VIlket är "rätt" fordon? (Det är inte en retorisk fråga, utan jag är intresserad.)

Jag har tyckt att risken med att koppla direkt på batteripolerna verkat aningen teoretisk, men brukar ändå koppla i chassit på någon bil. Men på nya bilar är det inte alltid helt uppenbart var man isåfall ska sätta kabeln.
Varför skulle det vara skillnad att koppla till plåt kontra att koppla direkt till minus? Är det enbart för att slippa gnistor i närheten av batteriet? De är ju direkt kopplade till varandra så det borde ju inte vara någon skillnad alls för elsystemet i övrigt.
Man vill inte ha gnistor nära batteriet, särskilt inte det urladdade som alstrar mest knallgas! Den som sett ett sprängt batteri sätter inte kablarna "direkt". Jag lovar det är inget som är ovanligt med olyckor!
Det viktigaste är personsäkerheten. Allvarliga ögonskador / blindhet kan bli följden om man får svavelsyra i ögonen. Jag har varit med om batteriexplosion och blev lomhörd i en dag med pipande ljud i örat som var närmast batteriet. Perforerade stövlar samt fräthål i kläderna blev resultatet av plastbitar från höljet som flög omkring samt stänkande svavelsyra. Batteriet var inte monterat i något fordon utan stod på marken. Men inga skador i ansiktet som tur var.

Allt snack om "Verkligheten" och att det går bra att koppla pol-pol är helt betydelselöst den dagen det smäller. För det kan det nämligen göra, i Verkligheten. Men det smäller ju inte så ofta så vissa tycker väl det är ok att chansa. ??:-/

De viktigaste instruktionerna vid starthjälp med kablar är att bilarna inte får röra vid varandra för att förhindra att strömkretsen sluts redan när pluskabeln kopplas, och att minuskabeln ska anslutas till chassi en bit bort från det urladdade batteriet.
Detta har i huvudsak två skäl:
1. Att gnistbildningen inte ska uppstå precis i närheten av batteriet och därmed minska risken för explosion
2. Att man ska kunna ha ett visst fysiskt avstånd mellan batteriet och känsliga kroppsdelar (huvudet, ögon, öron, händer, fingrar).

Man bör vända bort ansiktet vid kopplingsarbetet. Kraften i en batteriexplosion är mer än tillräcklig för att avlägsna ett finger från handen. Det är viktigt med visst fysiskt avstånd till det urladdade batteriet man sluter strömkretsen. Egentligen skulle även ögonskydd och hörselskydd behövas, men hur många har det? Själv tar jag på mig skyddsglasögon när jag hanterar batterier planerat. Men när man är ute och hjälper någon på vägen så slarvar jag med detta, men jag vänder alltid bort ansiktet.

När det gäller det tekniska om hjälpande bil ska vara igång eller inte när startförsök görs så finns tyvärr ingen garanti hur man än gör. Det finns en liten risk för skador på elsystemet oavsett hur man väljer att göra. Orsaken är de transienter som uppstår när laddningsregleringen försöker kompensera för den plötsliga laständringen, laständringar som sker utan förkompensering samt vid själva kopplingsarbetet. Dagens bilar har mycket kraftiga generatorer. Det är inte ovanligt med storlekar på 180 Amp. Därtill finns en massa elektronik som är känslig för överspänningar. Laddningsregleringen är mjukvarustyrd och tar ofta hänsyn till när en last kopplas in/ur lite i förväg mjukvarumässigt så att bättre reglering erhålls. Exempel kan vara vid tillslag av helljus så vet mjukvaran om att föraren begärt tillslag och laddningsregleringen kan kompensera för laständringen nästan samtidigt som lasten ändras istället för efteråt. Detta förbättrar laddningsregleringen betydligt. Själv brukar jag efter att ha kopplat kablarna starta hjälpande bil på förhöjt varvtal någon minut, sedan stanna den och därefter starta bilen med det urladdade batteriet. Den energimängd som hinner utjämnas mellan batterierna när båda bilarnas motorer är avstängda är försumbar i sammanhanget om tiden endast är några minuter. Men som sagt det är ingen garanti för att inget händer. Vid bortkoppling får man ju laständring oavsett. Man kan säkert lika gärna argumentera för att hjälpande bil ska vara igång under startförsöket. Det viktigaste i alla lägen är att man tänker på personsäkerheten.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10
ljudet av ett dött batteri?

https://uploadnow.io/f/wJCCQ6F

Nolla motor V70 D3

Att lyfta toppen behövs inte tror jag. Det fi[…]

Problem med airbagen V70 .01