- fre 04 jul 2014, 09:46
#877382
Med risk för att vara tråkig, men angående "vad har jag glömt" och med tanke på trådens rubrik...
Varje bilbyte/bilaffär innebär en risk eller kostnad som jag alltid tar med i mina privatägarkalkyler. Med tanke på att du önskar hålla dig med halvnya bilar, sannolikt köper från professionell handlare (ev äv dold som "privat") pga KKL samt att du tror dig vara lyckosam i ditt prutande, så tycker jag nog det bör komma med i en kalkyl. Även momseffekten har betydelse. Förvisso gäller detta bra EN affär, utslaget på det annars ofta vanliga sättet att byta vart tredje eller vart annat år så blir det mer relevant. Betänkt hur stor bransch som lever på detta och vad som kan och brukar göras bara för att mjölka ur dig den där sista slanten. Det finns inget bättre sätt att försäkra sig om en bils historik än att ha ägt den själv. Fördelen med att gå på en mina med en riktigt bra fulfixad bil är såklart att det ofta är lätt att själv få i väg den igen, funkar säker för majoriteten tyvärr, men jag känner mig inte bekväm med sånt. (Dåliga fulfix förväntar jag mig att en van bilköpare upptäcker.)
Jag ger ingen siffra, men utgå tex från skillnaden in- resp utpris hos handlare, prutmån hos privatsäljare samt hur du själv värderar KKL och risk efter egen erfarenhet.
Om man själv dock smäller eller missköter sina bilar i parti och minut så är nog resonemanget mindre relevant.
Varje bilbyte/bilaffär innebär en risk eller kostnad som jag alltid tar med i mina privatägarkalkyler. Med tanke på att du önskar hålla dig med halvnya bilar, sannolikt köper från professionell handlare (ev äv dold som "privat") pga KKL samt att du tror dig vara lyckosam i ditt prutande, så tycker jag nog det bör komma med i en kalkyl. Även momseffekten har betydelse. Förvisso gäller detta bra EN affär, utslaget på det annars ofta vanliga sättet att byta vart tredje eller vart annat år så blir det mer relevant. Betänkt hur stor bransch som lever på detta och vad som kan och brukar göras bara för att mjölka ur dig den där sista slanten. Det finns inget bättre sätt att försäkra sig om en bils historik än att ha ägt den själv. Fördelen med att gå på en mina med en riktigt bra fulfixad bil är såklart att det ofta är lätt att själv få i väg den igen, funkar säker för majoriteten tyvärr, men jag känner mig inte bekväm med sånt. (Dåliga fulfix förväntar jag mig att en van bilköpare upptäcker.)
Jag ger ingen siffra, men utgå tex från skillnaden in- resp utpris hos handlare, prutmån hos privatsäljare samt hur du själv värderar KKL och risk efter egen erfarenhet.
Om man själv dock smäller eller missköter sina bilar i parti och minut så är nog resonemanget mindre relevant.