Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Med risk för att vara tråkig, men angående "vad har jag glömt" och med tanke på trådens rubrik...
Varje bilbyte/bilaffär innebär en risk eller kostnad som jag alltid tar med i mina privatägarkalkyler. Med tanke på att du önskar hålla dig med halvnya bilar, sannolikt köper från professionell handlare (ev äv dold som "privat") pga KKL samt att du tror dig vara lyckosam i ditt prutande, så tycker jag nog det bör komma med i en kalkyl. Även momseffekten har betydelse. Förvisso gäller detta bra EN affär, utslaget på det annars ofta vanliga sättet att byta vart tredje eller vart annat år så blir det mer relevant. Betänkt hur stor bransch som lever på detta och vad som kan och brukar göras bara för att mjölka ur dig den där sista slanten. Det finns inget bättre sätt att försäkra sig om en bils historik än att ha ägt den själv. Fördelen med att gå på en mina med en riktigt bra fulfixad bil är såklart att det ofta är lätt att själv få i väg den igen, funkar säker för majoriteten tyvärr, men jag känner mig inte bekväm med sånt. (Dåliga fulfix förväntar jag mig att en van bilköpare upptäcker.)
Jag ger ingen siffra, men utgå tex från skillnaden in- resp utpris hos handlare, prutmån hos privatsäljare samt hur du själv värderar KKL och risk efter egen erfarenhet.
Om man själv dock smäller eller missköter sina bilar i parti och minut så är nog resonemanget mindre relevant.
joel80 skrev:Ja, uträkningen blir densamma ändå då V70 och Hyundaien drar typ lika mycket. (0,6l mil, diesel)
Kör jag privat med V70 så måste jag ju betala bränslet privat också.. (Eller förmån på det också som blir typ lika dyrt.)

Men jag har specificerat det nu på senaste uträkningen här ovan. :)
Det jag menar är att driftskostnaderna för dessa 500milen är ju skatt, moms och egenavgiftsfria på V70'n.
Dpblad, förstod inte riktigt vad du var ute efter, men tanken är nog att jag troligen köper hos seriös handlare, p.g.a KKL och att det känns tryggare. Hur duktig jag är på att pruta vet jag inte. Tror inte jag är superdålig men absolut inget ess.
Tanken är väl att kunna ha bilen i kanske 5-6 år i allafall.

Martin, privata mil är inte skattefria.. inte på bränslet, det får man betala med skattade pengar.. driftkostnaderna på vår privata bil cad gäller fasta avgifter minskar ju inte heller bara för att vi skulle köra hälften med V70.
Egenavgifterna jag räknat med är 50% av den ökade kpstnaden jag får för den ökade lönekostnaden som förmånsvärdet innebär. Alltså minskade medel för lön. :)
Om jag missuppfattat vad du menar får du skriva hur du menar att jag ska räkna. :)
Jag skulle fundera lite grann på transaktionskostnaden.

Byter du hos firma brukar det kosta upp mot 30.000:- för dem att ta in och sedan sälja en bil.

Gör du det privat så brukar det oftast bli billigare.

Det som kommer att påverka din ägandekostnad mest är värdeminskningen, och den är också den bit som är svårast att räkna ut i förväg. Men köper du en bil dyrt hos en handlare och sedan byter in samma bil ett par år senare så brukar värdetappet bli stort.

Jag skulle åka in med i30:n och se vad en handlare bjuder -- och vad mellanpriset blir. Jag tror du är rätt optimistisk i din värdering. Sedan kan du uppdatera ditt Exceldokument. För mig ser det ut som om du räknar för att kunna byta till en V60, och det är väl inte helt fel. Men man ska helst inte lura sig själv när man räknar.

(Eftersom jag personligen mycket hellre hade åkt V60 än i30 hade jag först sålt i30:n privat och sedan köpt så pass ny V60 som jag fick råd med.)
Joel, det jag menar är att allt annat än bränslet är skatte, moms och egenavgiftsfritt på V70'n. Så som däck, värdeminskning, försäkring, service, reparationer, olja, torkarblad, spolarvätska etc. etc. Allt det påverkas av milen i viss mån.
Poängen är bara att varje affär alltid innebär en risk att du inte får vad du betalar för. Ju mer du betalar och ju frekventare affärer desto större risk. Risken bör kvantifieras i en kalkyl. Hur detta görs är högst personligt och varierar med många faktorer (din/andras tid, kompetens, erfarenheter, relationer, historik, marknad, statistik, lagar, garantier, mm, mm).
Du har ju själv drivit ärenden till ARN och verkar flink bakom tangenterna i övrigt så KKL-skyddet skulle jag också värdera om jag vore dig. Men hur mycket? Vad fick du tillbaka i relation till din insats? Och i relation till inköpspriset?
Jag tror det viktigaste här är själv principen och insikten i att risk kan mätas i pengar. Graden känslor och fakta i värderingen är sekundär.
Edit: "...mätas och prissättas" menar jag såklart.
Senast redigerad av 1 Dpblad, redigerad totalt 0 gånger.
MartinS
Dom kostnaderna har jag ju i viss mån redan tagit hänsyn till, t.ex skatt, däck, service och reparation.

Det handlar om väldigt få mil per år, så jag "sparar" väldigt lite per mil i förhållande till vad förmånsvärdet kostar. Därav min osäkerhet på om jag skulle spara på att använda V70 istället för att köpa en ny privat bil.

Dom fasta kostnaderna som inte är milberoende kommer vi ju ha i vilket fall som helst för en andrabil då vi bor så att sambon inte klarar sig utan bil.
En "parameter" som det inte diskuterats här i tråden är om du vill använda din företagsbil som (om jag fattar det rätt) du är beroende av för din försörjning, till privatkörning i någon större omfattning.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
Mja, jag kan tänka mig det om det gynnar oss skapligt ekonomiskt.. menbdå hag alltid fått höra att man bara dka ha förmånsbil om man kör skapligt mkt privat är jag osäker på om det passar så bra, därav den här tråden. :)
Jag körde 2900 mil förra året med den, varav 78 mil var privat, och privata bilen gick ca 1000 mil, där minst hälften är tikl sambons jobb samt dagis. :)

Jag gillar att köra den och sambon trivs med att åka i den och har upptäckt vilken skillnad det är i komfort från bil till bil. (Hon börjar bli Volvo-frälst...) :D
Missljud! Volvo xc90 2020 b5

Jag köpte en ny XC70 av 2012 års modell[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag ligg[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?

Alternativ 3: Byt bara toppackningen på bil[…]

Förstärkt kamrem

Tror inte den jag har sett va med kevlar utan bara[…]