Re: El-bilar är tokeri. Någon som inte håller med?
Postat: mån 06 maj 2024, 16:43
jagrullar.se
https://www.jagrullar.se/forum/
EbbevonVolvo skrev: ↑mån 06 maj 2024, 16:00 Det var elbilsmässa i Ystad detta året också. Körde några bilar dit och hem.Det är vl första elbilen som drar 2000 kg under 1 miljon kr i Sverige.
IMG_7288.jpeg
IMG_7290.jpeg
Denna körde jag runt med resten av helgen. Den är STOR men det känns inte ute på vägen. Parkeringsrutor är däremot väldigt små.
Helt underbar bil med mycket hög kvalitet, går otroligt tyst. Ratt, stolar, extrastolar längst bak är elmanövrerade, liksom nästan allt. Skulle vilja klassa den som en lyxbil, nästan.
VolvoB20 skrev: ↑mån 06 maj 2024, 16:46Finns även BMW iX som får dra 2500kg.EbbevonVolvo skrev: ↑mån 06 maj 2024, 16:00 Det var elbilsmässa i Ystad detta året också. Körde några bilar dit och hem.Det är vl första elbilen som drar 2000 kg under 1 miljon kr i Sverige.
IMG_7288.jpeg
IMG_7290.jpeg
Denna körde jag runt med resten av helgen. Den är STOR men det känns inte ute på vägen. Parkeringsrutor är däremot väldigt små.
Helt underbar bil med mycket hög kvalitet, går otroligt tyst. Ratt, stolar, extrastolar längst bak är elmanövrerade, liksom nästan allt. Skulle vilja klassa den som en lyxbil, nästan.
fjohan82 skrev: ↑mån 06 maj 2024, 17:02PerfektVolvoB20 skrev: ↑mån 06 maj 2024, 16:46Finns även BMW iX som får dra 2500kg.EbbevonVolvo skrev: ↑mån 06 maj 2024, 16:00 Det var elbilsmässa i Ystad detta året också. Körde några bilar dit och hem.Det är vl första elbilen som drar 2000 kg under 1 miljon kr i Sverige.
IMG_7288.jpeg
IMG_7290.jpeg
Denna körde jag runt med resten av helgen. Den är STOR men det känns inte ute på vägen. Parkeringsrutor är däremot väldigt små.
Helt underbar bil med mycket hög kvalitet, går otroligt tyst. Ratt, stolar, extrastolar längst bak är elmanövrerade, liksom nästan allt. Skulle vilja klassa den som en lyxbil, nästan.
Okalettos skrev: ↑mån 06 maj 2024, 16:14 Säkert tyst och lyxig (och tung och svindyr), men varför måste den se ut som ett lego-bygge byggt av en kreativ 6-åring framtill .. Likaså fälgarna och skärmkanterna..Får verkligen intrycket av att när det gäller elbilar bryr man sig inte längre om luftmotstånd och aerodynamik lika mycket som med förbränningsmotorer.
Jag hade nog inte klarat att ha den hemma och se den varenda dag .. Men man kanske vänjer sig (högst tveksamt dock)..
Resten ser ok ut, som en förlängd designuppdaterad skoda jeti = praktiskt
MarcusJ skrev:Får verkligen intrycket av att när det gäller elbilar bryr man sig inte längre om luftmotstånd och aerodynamik lika mycket som med förbränningsmotorer.Det är ju tvärtom. Det är därför fälgar mm är heltäckande på många elbilar. Att bilen ser fyrkantig ut är en annan sak, tro mig, det är väldigt genomarbetat. Det slår igenom på förbrukningen mycket mer på en elbil än en ICE-bil eftersom den senare är så ineffektiv i grunden.
Lövet skrev: ↑mån 06 maj 2024, 19:22Det är ju tvärtom. Det är därför fälgar mm är heltäckande på många elbilar. Att bilen ser fyrkantig ut är en annan sak, tro mig, det är väldigt genomarbetat. Det slår igenom på förbrukningen mycket mer på en elbil än en ICE-bil eftersom den senare är så ineffektiv i grunden.Det är ju sant, rimligt och logiskt givetvis, och aerodynamik är ju mer komplicerat än bara "fyrkantigt = dåligt". Var mer en reflektion över hur det ser ut med designen numera jämfört med för några år sedan.
VolvoB20 skrev:Har ägt europeisk bilar. Volvo, Mercedes, BMW som varit i stort sett 100 % rostfria efter 15-20 årNu skarvar herrn lite. Det finns knappt en rostfri BMW eller Mercedes (som använts året runt) mellan säg årsmodeller 1995-2010. Det var fruktansvärt uselt rostskydd på e39, e46, w204, w210/w211 mfl.