Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Bannad
När det gäller långa resor måste trivselfaktorn vara hög i fordonet. Och tittar man på Tesla samt Polestar är inte dessa inte ens i närheten av den. Men naturligtvis finns det som nöjer sig med mindre. Vi får därav hoppas att framtidens elfordon bjuder på detta.

EPSON skrev:När det gäller långa resor måste trivselfaktorn vara hög i fordonet. Och tittar man på Tesla samt Polestar är inte dessa inte ens i närheten av den. Men naturligtvis finns det som nöjer sig med mindre. Vi får därav hoppas att framtidens elfordon bjuder på detta.

Så är det ju med alla bilar, alltså oavsett om de går på el eller inte. Vissa ser det uteslutande som något att ta sig från A-B med utan speciella krav, medan andra av oss lägger väldigt stor betydelse vid det. :)
Var och provkörde Peugeot e-208 igår och blev lite kär faktiskt. Första elbilen jag kört och var väldigt imponerad över hur rymlig den kändes. Baksätet var givetvis litet, men jag kunde sitta bakom mig själv (180 cm). Helt okej stereo, Navi och adaptiv farthållare med aktiv filhållning. Förväntade mig att den skulle vara lite långsam med sina 136 hästar, men den var överraskande pigg! Upptäckte tyvärr att det inte gick att välja 3000 mil/år på privatleasingen utan 2000 mil är taket.

Har hittat Opel Mokka-e som är byggd på samma plattform där man kan privatleasa bilen fullutrustad med 3000 mil/år, försäkring och vinterdäck för 4600 kr. Klart överkomligt, får in och kika på den nästa helg eller något.

Har tyvärr ingen möjlighet att ladda hemma, däremot finns det laddstolpar på jobbet vilket gör att jag tror det kan fungera, trots den relativt korta räckvidden.

IMG_1682.jpg
IMG_1682.jpg (2.89 MiB) Visad 676 gånger

Skickat från min iPhone med Tapatalk
IMG_1684.jpg
IMG_1684.jpg (2.52 MiB) Visad 676 gånger
Bilagor
IMG_1680.jpg
IMG_1680.jpg (2.57 MiB) Visad 676 gånger
Kolla vad Peugeot skulle ha per övermil. Kan ju ev bli billigare att ta 1000 mil övermil per år än nått annat val med 3000mil direkt.
joel80 skrev:Kolla vad Peugeot skulle ha per övermil. Kan ju ev bli billigare att ta 1000 mil övermil per år än nått annat val med 3000mil direkt.
11 kr/mil tar peugeot, specar man bilarna lika är opeln några kronor billigare i månaden faktiskt :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hur fungerar elbilar i en kris?

Vad händer om elnätet slås ut?
Sverige har, som vanligt, inte någon beredskap - inte ens för fossilbilarna.

https://bulletin.nu/energimyndigheten-s ... r-vid-kris
Den svenska drivmedelsförsörjningen står sårbar om ett längre elavbrott skulle inträffa, vid till exempel ett krig eller en annan kris. En stor del av Sveriges drivmedelslager saknar nämligen tillgång till reservkraft, rapporterar Ekot.
poseidon skrev:Hur fungerar elbilar i en kris?

https://bulletin.nu/energimyndigheten-s ... r-vid-kris
Den svenska drivmedelsförsörjningen står sårbar om ett längre elavbrott skulle inträffa, vid till exempel ett krig eller en annan kris. En stor del av Sveriges drivmedelslager saknar nämligen tillgång till reservkraft, rapporterar Ekot.
[/

Blir det totalstopp och många eller alla fordon står still, så blir det verkligen en ”klimatsmart” fordonspark...

Då blir det den vanliga frasen: ”Vi såg det inte komma.”
Eller så var det också Putins fel... (eller Trump, om han blir vld 2024)

Det måste vara kul att vara politiker, hög lön, man kan alltid skylla på nån annan när man brustit i sitt ansvar, och om nån lägger ett bättre förslag på nåt, så går det alltid att säga att det strider mot internationella överenskommelser/konventioner, eller att förslagslämnaren är främlingsfientlig eller på annat sätt obstruera förslaget.
Ja, inte så märkvärdigt.... dom blir stående då dom inte går att ladda. Å andra sidan så funkar ju inte bensin/dieselpumparna heller utan el, så bensin/dieselbilarna blir också ståendes...
Summering - det blir inget bra alls...
mattiasv60 skrev: mån 28 mar 2022, 07:46
Ja, inte så märkvärdigt.... dom blir stående då dom inte går att ladda. Å andra sidan så funkar ju inte bensin/dieselpumparna heller utan el, så bensin/dieselbilarna blir också ståendes...
Summering - det blir inget bra alls...
Fossilbränsle kan tankas om macken har en generator som backup, dvs det blir en storskalig lösning som inte blir individberoende. Eller handpumpas...

Bör alla elbilsägare skaffa sig en generator?
  • 1
  • 299
  • 300
  • 301
  • 302
  • 303
  • 445

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]