Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Det är väldig skillnad på bra kabelskor och biltemas skräp tyvärr. Sen är det viktigt att ha en bra tång, tyvärr kvalar inte den sorten på bilden in bland dom bra, kräver mycket erfarenhet och känsla för att få rätt tryck med dom.
av Kalltkaffe
Variosboy skrev:Det är väldig skillnad på bra kabelskor och biltemas skräp tyvärr. Sen är det viktigt att ha en bra tång, tyvärr kvalar inte den sorten på bilden in bland dom bra, kräver mycket erfarenhet och känsla för att få rätt tryck med dom.
okejokej, någon som kan tipsa om vart man kan köpa kvalitets skor då? Alltså, håller ju bara på med hemmafix som extraljus och ljud, så behöver väl inte dom bästa, jag skulle nöjt mig med dessa skor, bara om dom hade passande storlek så.. :)
Användarvisningsbild
av Variosboy
Miljön i en bil är bland dom värre, varmt, kallt, smutsigt, fuktigt och vibrationer. Viktigt med en bra pressning och bra material då. Tyvärr kostar en bra tång i runda slängar 1000 kronor, bra kabelskor kan du köpa på Mekonomen tex.
av Kalltkaffe
Variosboy skrev:Miljön i en bil är bland dom värre, varmt, kallt, smutsigt, fuktigt och vibrationer. Viktigt med en bra pressning och bra material då. Tyvärr kostar en bra tång i runda slängar 1000 kronor, bra kabelskor kan du köpa på Mekonomen tex.
Tackar. Har nyligen köpt den här, http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverkty ... ang-12675/ den får duga för mig.. testade att dra kabeln, då var det först ytterhöljet som gav sig, så dom sitter när det är rätt storlek, sen har jag alltid krympslang över. Sen om det krånglar om något år får jag felsöka då.. snabbt gjort med en multimeter :p

Och med tanke med att jag använt vanlig tång att klämma med tidigare och det har funkat, så borde det här med funka. Men förstår de som vill ha en lite dyrare tång och göra det mer riktigt om man ska t.e.x installera ljud eller ljus åt någon annan.. men nu håller jag bara på med min egna bil så. :)

Men ska köpa andra kabelskor iallafall.
Användarvisningsbild
av Variosboy
I bästa fall är det bara det man kopplat som slutar fungera, och i värsta fall blir det glapp eller överledning som gör att något mer går åt skogen.
av Kalltkaffe
Variosboy skrev:I bästa fall är det bara det man kopplat som slutar fungera, och i värsta fall blir det glapp eller överledning som gör att något mer går åt skogen.
Okej, mja, men det här ska nog funka, lär inte ha bilen så länge heller.. men aja, de kabelskorna som jag länka till på mekonomen, dessa passade inte min tång eller?

Annars blir det att köpa från wurth.se dom hade ganska brett sortiment av kabelskor.

http://www.wurth.se/Produkter/Produktka ... erade/?p=1

Där ser man också att det finns olika storlekar på de gula, dom jag ska ha är ju "GUL 9,5" sen finns det 6,3. Men är dessa likadana som de biltema säljer?
av Rådlös
Bara en liten kommentar med dragprov nu när du börjar komma in på "rätt spår".
Jag nämnde i mina tidigare inlägg att man kunde kalibrera presstängerna om det behövdes. Det är så att så kallad ISO-certifiering kräver att dom tänger som används måste hålla vissa givna parametrar. Många medvetna kunder kräver det, men flertalet kunder vet inte själva vad det är dom kräver. Men det är en annan historia. Jag har nog glömt av det mesta av dom här "värdena", men ett lättkontrollerat och vanligt värde minns jag. En 1,5 kvmm kabel som är klämd med en röd kabelsko på den röda märkningen på tången, skall hålla för en dragkraft av minst 8 kg.
Detta klarade dom flesta proven. Det vanliga var att kabeln gick av långt över dom 8 kilona, men inte i klämstället utan mitt på någonstans. Hade kabeln gått av, brustit i klämstället så hade tången klämt för hårt då det skulle ha blivit en brottanvisning på kardelerna. Skulle den däremot ha lossat ur den klämda kabelskon så hade den varit för löst klämd.
Det var ytterst sällan att någon tång var så dålig att något av dom här två felen inträffade. På riktiga tänger går själva backarna att byta ut vid behov. Jag har även sett en sorts "allround-tänger" Där man hade några olika satser med backar för olika kabelskor, stift och hylsor. Det finns ju mer än dom här flatkabelstiften.

Jag har inte sett Biltemas tång i verkligheten, men så här på bild ser den ju "riktig" ut. "På min tid" hette tängerna ABIKO, som var ett fabrikat. Dom sålde även hela sortimentet med olika kabelskor. Dom är säkert uppköpta av någon annan i dag och tängerna heter troligen något annat?

Vi tar lite överkurs också: Det finns (har funnits ?) ett sortiment med flatstiftkabelskor för lite tuffare miljöer. Dom är utförda i en bronslegering så att dom motstår fuktiga miljöer bättre. Dom säljs i förekommande fall av fritidsbåthandeln. Skulle dom inte ha det så går det säkert att Googla fram var man kan hitta dom.
av Kalltkaffe
Rådlös skrev:Bara en liten kommentar med dragprov nu när du börjar komma in på "rätt spår".
Jag nämnde i mina tidigare inlägg att man kunde kalibrera presstängerna om det behövdes. Det är så att så kallad ISO-certifiering kräver att dom tänger som används måste hålla vissa givna parametrar. Många medvetna kunder kräver det, men flertalet kunder vet inte själva vad det är dom kräver. Men det är en annan historia. Jag har nog glömt av det mesta av dom här "värdena", men ett lättkontrollerat och vanligt värde minns jag. En 1,5 kvmm kabel som är klämd med en röd kabelsko på den röda märkningen på tången, skall hålla för en dragkraft av minst 8 kg.
Detta klarade dom flesta proven. Det vanliga var att kabeln gick av långt över dom 8 kilona, men inte i klämstället utan mitt på någonstans. Hade kabeln gått av, brustit i klämstället så hade tången klämt för hårt då det skulle ha blivit en brottanvisning på kardelerna. Skulle den däremot ha lossat ur den klämda kabelskon så hade den varit för löst klämd.
Det var ytterst sällan att någon tång var så dålig att något av dom här två felen inträffade. På riktiga tänger går själva backarna att byta ut vid behov. Jag har även sett en sorts "allround-tänger" Där man hade några olika satser med backar för olika kabelskor, stift och hylsor. Det finns ju mer än dom här flatkabelstiften.

Jag har inte sett Biltemas tång i verkligheten, men så här på bild ser den ju "riktig" ut. "På min tid" hette tängerna ABIKO, som var ett fabrikat. Dom sålde även hela sortimentet med olika kabelskor. Dom är säkert uppköpta av någon annan i dag och tängerna heter troligen något annat?

Vi tar lite överkurs också: Det finns (har funnits ?) ett sortiment med flatstiftkabelskor för lite tuffare miljöer. Dom är utförda i en bronslegering så att dom motstår fuktiga miljöer bättre. Dom säljs i förekommande fall av fritidsbåthandeln. Skulle dom inte ha det så går det säkert att Googla fram var man kan hitta dom.
Bra med lite info. :)

Svårt att kunna mäta dragkraften själv, men vore kul att göra något enstaka prov emellanåt.

Biltemas verkar bra, den känns inte billig, är tung och kraftig, men är orolig att jag kanske klämmer för hårt, är det meningen att man ska ta i allt vad man kan? Efter 5 skor orkar man knappt 6e. Vissa gula lär jag få göra det, men slutade och tänkte att jag söker lite först, men verkar bara va jag som har det problemet. ;)
av Amarace
Abiko var/är väldigt bra kvalitet på tänger.

Men Biltemas duger.

Biltemas kabelskor var faktiskt inte så dåliga förr, men för nåt år sedan bytte dom och dom som dom säljer nu är rent skit rent ut sagt :(

Kabel kan du använda dessa istället:

http://biltema.se/sv/Bygg/El/Kabelinsta ... ing-35350/

(skillnaden är att det är liiiiite grövre isolering, dom tål 500V, till skillnad från RKUB som du köpt som tål 100V)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?