- lör 25 feb 2012, 14:43
MartinS skrev:Det beror på vem man frågar. Många hittar exempel på hur mannenn tar den nya fina bilen och kvinnan tar den mindre och osäkrara bilen men när man läser här på forumet är det nästan alltid tvärt om. Har man två hyfsat säkra bilar är det ju bra och i realitetennkan det ju vara svårt att alltid uppnå maximal säkerhet till varje pris. Kia Ceed är för övrigt en hyfsat säker bil om man skall tro Euro NCAP. Smäller nog hellre i en sådan än en sliten V70 -97.llesrof skrev: Påfallande ofta kör kvinnan den nyare bilen och mannen kör en gammal skitbil. Om mannen skadas eller dör så är det en precis lika stor tragedi för de överlevande som om kvinnan hade råkat ut för det, men mannen vill gärna vara lite chevaleresk och slå sig för bröstet och visa hur han utsätter sig för fara för att skydda sin familj. Det är ett typiskt manligt risktagande. Så tänker nog de flesta.Jag tycker nog det är precis tvärt om? Mannen kör själv den stora fina V70'n medans frun i huset packar bilen full med ungar och kör Kia Ceeden till dagis. Själv är jag dock inne på ditt spår, frugan kör oftast XC'n och jag tar S40'n. Jag inbillar mig att jag har större erfarenhet och kan hantera bilen bättre, alltså bör hon ha den säkrare. I mitt fall handlar det inte om att jag skall slå mig för bröstet utan att jag vill minimera den sammanlagda risken för min familj.
/Martin
"I didn't hear the question but the answer is aliens"