Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
Mailade tectylfirma idag om vad de tar för sin ljuddämpningsbehandling.
8500kr/fordon är det som gäller. En rätt saftig summa tycker jag, men kommer nog vara beredd att hosta upp det när det ska bli ny bil när kulorna börjar rulla in igen.
av 2444ever
Allt man vill ha är dyrt :)
Skulle vara intressant att veta hur mycket det påverkar, samt vilken typ av ljud som minskas mest.
av semmelman
Försöker lyssna till det yttersta när jag är ute å kör var ljudet kommer in ifrån men det går inte, det omger en helt å hållet. Gäller jobbilen då min är tyst förstås. Men jag hade en 144 en gång som jag la in en extra ljuddämparmatta under mattan och jag tyckte det blev märkbart tystare faktiskt. Ingen dyr historia heller. Sen hade jag på gång att sätta tjockare ljuddämparmattor (typ asfaltpapp typ) inne i dörrarna men orken stannade där. Jag kan tänka mig att filt i hjulhusen kan hjälpa en del men ljuddämpartectyl tycker jag låter som mycket pengar och liten skillnad. Men det är ju bara en gissning då jag aldrig hört nån bil med sånt på men jag tror inte på det förräns jag hör det.
Användarvisningsbild
av MechaniX
Tyckte inte min V40 gick tystare med friktionsdäcken innan jag bytte till sommardäcken i våras, dessutom sägs det att dom överhettas av att gå på sommaren.

Har en kollega som åker Mazda 6 och där sitter det filtinnerskärmar bak, vilket lär vara rena rostfällan. Har sett flera Mazda 6 med ruttna skärmkanter bak, så det kanske lligger nåt i det påståendet..?
Användarvisningsbild
av Guligan
V70II/S80N är tysta helt klart, men jag bytte nyss till en bil med 18-tumsfälgar och visst bullrar det lite mer.
av 2444ever
Testat olika tryck lite fram o tillbaks, dels Volvos rekommenderade 220/210 och dels 250/245 (ville behålla lite skillnad bak/fram), upplever att det blir lite olika ljudkaraktär, var och en på sitt eget lilla irriterande sätt. Högt tryck = högre frekvens (typ väsande) hörs mer, lågt tryck = lägre frekvens (typ "buller" från grov asfalt) hörs mer. Så med tanke på ljudet så föredrar jag nog 250. Kanske är så att komforten som prioriteras med Volvos rekommendationer inte i första hand är ljudet.

Har originalfälgar för V70 fas1 GLT -00, bridgestone.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Om jag jämför dom bilar jag ägt och åkt i av samma märke, (Alltså, om man ställer alla Audi mot Audi, Volvo mot Volvo osv osv) så skulle jag säga att dom bliviti tystare och tystare för varje ny generation..

Jämför jag pappas 945:a 1992:a med min V70II så är det ganska stor skillnad i både vindbrus och vägljud till min bils fördel..
av v70v60
Hejhej
Har haft en v70 2,4d -08 med 225/17 continental, den gick mkt tyst.
Har precis köpt v60 d5 -12 med 215/17 continental, ett fruktansvärt vägljud, är mkt missnöjd. Kommer så fort det är möjligt byta till v70 igen.
Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare Vo[…]

Kullagret där rattaxeln går in i styrv&[…]

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]