Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

len skrev:
Tomas88 skrev: Åter till ämnet.
Naturligtvis så har det ju en enorm betydelse hur varmt det är ute för hur mycket förbrukningen ökar med ACn på men hur många procent rör det sig om om vi tex säger att det är 30 grader?
Eller om vi i stället säger 10 grader. ACn går ju även om det är kallare, och det är ju oftast då många stänger av ACn fastän det kanske är dumt. Är inte så insatt i detta själv men de som är lite kunnigare brukar ju säga att ACn går sönder lättare om den stängs av.
Frågan är bra. Tänk att en AC har en maximal kyleffekt, dvs man räknar om "negativ" värme. Man kan producera värme, men ej kyla. Den maximala i en Volvo är ca 2,5 kW (vet inte exakt). Tidiga ac 10-15 år sedan, klarade att ge ca 13 grader luft i munstyckena, dagens bilar ner mot 7-8 grader. Ju större tempskillnad, ju mer effekt går det åt. Är det behov av värme, reduceras AC:n dvs den producerar ingen kyla. Dock avfuktar den luften utifrån (detta märks mest även när det är hett ute, att luftfuktigheten sjunker) även på vintern. Det kräver även effekt, men lite mindre. Det är ju avfuktaren som spiller ut kondensvattnet under bilen. På defrostern går ac/avfuktaren även på vintern. Min erfarenhet av AC (första var -88) dvs knappt 100 000 mil, är inga problem utom de tidiga modellerna som rostade i alu-rörentill kondensatorn (dom hade ac, ej klimatanläggning). De sista 15 åren har jag aldrig stängt av klimatanläggningen.
Vill inte verka korkad, men jag hade ingen aning om att aluminium kunde rosta.. :?: :roll: :lol:
Givetvis ökar förbrukningen om klimatanläggningen är på. Det är ännu mer tydligt då temperaturen ska sänkas. Men hur mycket förbrukningen ökar låter jag vara osagt.

Jag är ganska säker på ett era luftvärmepumpar och kylskåp bidrar till en högre elförbrukning hemma!
len skrev:Tidiga ac 10-15 år sedan, klarade att ge ca 13 grader luft i munstyckena, dagens bilar ner mot 7-8 grader.
850in min som nu är 14 år, har jag mätt temperaturen i munstyckena till 3-4grader när ac går... :-)-)
Att förbrukningen ökar är väl alla överens om.
När det är riktigt varmt på sommaren typ uppåt 30 grader och bilen stått i gassande sol en eftermiddag så är det nog över 50 grader i bilen. Har aldrig mätt men det känns så iaf.
Hursomhelst har jag i dessa lägen först öppnat upp en eller två dörrar och vädrat ut det värsta innan jag startar. Sen slagit av ECCn och kört med rutorna nere nån halv kilometer (i alla fall då man kört max 50km/h). Sen hissat upp alla rutorna och slagit på ECC igen.
Har nu börjat fundera över om detta kanske är dumt i och med *pettson*s exempel med tv programmet Mythbusters. Nu antar jag att man i detta testet inte hade över 50 grader i bilen som utgångstemp så jag vet inte riktigt vilket som är bäst.
För övrigt har jag alltid ACn på året om.
av *pettson*
len skrev:pettson, du svarade CallaV70 (som i sin sign har xc70-08) :
Du har inget övertryck i kupen. Däremot får klimatanläggningen veta när ruthissen aktiverats.
Det är ju det du ska svara på att det stämmer med ruthissarna, inte någon annan modell. Men då förstår jag att du vet att så är fallet?
Ja jag vet att så är fallet. Men tänk om det var så lite som bara gjordes på en bil med ECC och cansystem.
Det här har CCM kontroll på.
Styrenhet klimatanläggning använder informationen om status för taklucka, sidofönster och dörrar för att avgöra när den ska kompensera för ändringar i kupétemperaturen. Öppnas taklucka, sidorutor eller dörrar kommer inte styrenhet klimatanläggning att kompensera för en ändring av kupétemperaturen, utan behåller samma nivå på klimatregleringen med avseende på kompressor och kupéfläkt som den hade innan öppning.

Styrenheten använder signalen, från rattstyrenhet (SWM), att vindrutetorkarna är på. Detta för att reglera kupéfläkt och spjällmotor för att få bort eventuell imma på insidan av vindrutan vid regn.

Styrenhet klimatanläggning använder signalen från solgivaren för att kompensera hög solintensitet. Detta görs genom att sänka temperaturen på ventilationsluften, ändra luftdistributionen och öka hastigheten på kupéfläkten.

Styrenhet klimatanläggning använder signalen från evaporatortemperaturgivaren för att styra en begäran om:

-tillslag av A/C-kompressorn samt
-reglering av A/C-kompressorn (endast B8444S).

Om signalen från evaporatortemperaturgivaren visar på en evaporatortemperatur under 4,5 °C, tillåts inte kompressorn att gå på grund av risk för isbildning.

För att upprätthålla ett konstant luftflöde i kupén använder styrenhet klimatanläggning hastighetssignalen från styrenhet för bromssystem (BCM) för att reglera hastigheten på kupéfläkten. Generellt kan sägas att då fordonets hastighet ökar, minskar kupéfläktens hastighet.
Vid högre fordonshastighet anpassar friskluftsspjället luftinflödet.
DogWalker skrev:
len skrev:
Tomas88 skrev: Åter till ämnet.
Naturligtvis så har det ju en enorm betydelse hur varmt det är ute för hur mycket förbrukningen ökar med ACn på men hur många procent rör det sig om om vi tex säger att det är 30 grader?
Eller om vi i stället säger 10 grader. ACn går ju även om det är kallare, och det är ju oftast då många stänger av ACn fastän det kanske är dumt. Är inte så insatt i detta själv men de som är lite kunnigare brukar ju säga att ACn går sönder lättare om den stängs av.
Frågan är bra. Tänk att en AC har en maximal kyleffekt, dvs man räknar om "negativ" värme. Man kan producera värme, men ej kyla. Den maximala i en Volvo är ca 2,5 kW (vet inte exakt). Tidiga ac 10-15 år sedan, klarade att ge ca 13 grader luft i munstyckena, dagens bilar ner mot 7-8 grader. Ju större tempskillnad, ju mer effekt går det åt. Är det behov av värme, reduceras AC:n dvs den producerar ingen kyla. Dock avfuktar den luften utifrån (detta märks mest även när det är hett ute, att luftfuktigheten sjunker) även på vintern. Det kräver även effekt, men lite mindre. Det är ju avfuktaren som spiller ut kondensvattnet under bilen. På defrostern går ac/avfuktaren även på vintern. Min erfarenhet av AC (första var -88) dvs knappt 100 000 mil, är inga problem utom de tidiga modellerna som rostade i alu-rörentill kondensatorn (dom hade ac, ej klimatanläggning). De sista 15 åren har jag aldrig stängt av klimatanläggningen.
Vill inte verka korkad, men jag hade ingen aning om att aluminium kunde rosta.. :?: :roll: :lol:
Från Wikipedia:

"Aluminium räknas ofta som en icke korroderande metall men felaktigen så. Aluminium korroderar men bildar mellan pH 4 och 9 en passiv oxidfilm som skyddar materialet. Utanför detta intervall korroderar aluminium fort. Legeringar korroderar fortare än rent aluminium och fortast korroderar aluminium när det innehåller koppar. Dock klarar aluminium av att vara i svavelsyra, nitrat och ättiksyra tack vare att det antingen bildas en passiv oxidfilm eller acetater som isolerar aluminiumet från oxidationsmedlet.
Vid kontakt med andra metaller kan korrosion uppstå, om miljön är fuktig eller om den skyddande oxidytan nöts bort på grund av friktion. Detta gäller till exempel vid kontakt med koppar och järn."
Variosboy skrev:[
Vid kontakt med andra metaller kan korrosion uppstå, om miljön är fuktig
Ett typfel på 850 var den tätningslist som satt på evaporatorn, den var "alltid" fuktig av kondens, och så korroderade evaporatorn och började läcka
För att byta fick man riva halva bilen, till AC firmornas förtjusning
Tomas88 skrev: När det är riktigt varmt på sommaren typ uppåt 30 grader och bilen stått i gassande sol en eftermiddag så är det nog över 50 grader i bilen. Har aldrig mätt men det känns så iaf.
Jag tror inte 50 grader räcker

Ett tips är att skaffa ett rutskydd, vanligt i varmare länder, att sätta i framrutan, gör mycket större skillnad än man kan tro

http://mshop.motormannen.se/website3/1. ... -s3/799&s=
http://www.pixmania.se/se/se/6208013/ar ... epita.html
Fisch skrev:Givetvis ökar förbrukningen om klimatanläggningen är på. Det är ännu mer tydligt då temperaturen ska sänkas. Men hur mycket förbrukningen ökar låter jag vara osagt.

Jag är ganska säker på ett era luftvärmepumpar och kylskåp bidrar till en högre elförbrukning hemma!
Att Klimatanläggningen gör så att förbrukningen ökar är vi ju alla här på forumet medvetna om och det har vi tidigt redogjort. Frågan är hur MYCKET den bidrar med. Nu har vi ju fått utlåtande från flera håll och olika förklaringar. Tidiga och sena anläggningar, kontra väder och påverkan och fönster/taklucka/cab inverkan. Bra åsikter och förklaringar från många håll.

När jag körde en 850 från -95 på motorvägen (E4) en vanlig dag för flera år sedan så testade jag av/på med ECC och kollade färddatorn. Det kunde i vissa fall visa 1dl mer på färddatorn med ECC på. Nu var ju detta inget vetenskapligt proffsigt test utan gjort i fart på E4:an. En viss påverkan från väg, miljö mm bidrog nog, men efter att ha slagit av och på under ett tag så reagerade färddatorn utav det.

Jag skall testa detta mer med min C70 framöver, men gjorde det lite för ett tag sen, men såg då ingen skillnad.

Är det inte så med dagens Klimatanläggningar att det tar mer bränsle vid uppstart av den till temperaturen är uppnådd och sen är det ren underhållning där den drar mindre bränsle. Det jag fick höra från en person var att han körde aldrig med Klimatanläggningen på för den tog ca 1 dl per mil bara den.

När det är så att man skall ha Klimatanläggningen på hela tiden i dagens bilar så ligger det väl i bl a Volvos intresse att ha någon leverantör som levererar bränslesnåla Klimatanläggningar. Vi här på forumet pratar ju om cl och dl när det gäller motorernas förbrukning. Låter konstigt att köra en bil som drar 0,47 l/milen och ha en Klimatanläggning som drar 1dl.

Det måste från bl a Volvos sida finnas mer saker som gör att förbrukningen kan gå ner. Förutom Klimatanläggningen så kanske energisnålare lampor, en mätare som visar ekonomiläge, kanske en elektronisk överväxel (mercedes testar 9 växlad låda, blir mkt att växla) eller något liknande att lägga i vid landsvägskörning och kanske utveckla farthållaren till mer avancerade saker. Vad vet jag :lol: . Det måste finnas en del.
frågade tidigare när volvo införde de variabla kompressorerna?

håller med om att på ex-vis 850 man- känns det när kompressorn startar, på d5an aut- märks det inte.
isak

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]