CalleV70 skrev:Acc har redogjorts i tidigare tråd: len skrev ”Ettan har 13:1 i utväxling. 620 Nm x13 = 8060 Nm vid 3500 rpm” Så om 620 (vridmomentet) ökar eller minskar så ändras ju det andra. Är den 500 så minskar givetvis kraften och vise versa. Detta är inget nytt, det har redan behandlats. Så jag undrar vad arese är ute efter som ska vara nytt. Eller slår du in öppna dörrar? (men än raljera om att alla ska läsa det han skrivit?) Jag frågar vad nytt du vill få fram?
Sedan när jag bad om dig uträkning på acceleration, så svarar du med kraft.
” Är det tydligt nog? Några frågor?” Ja, samma fråga har jag. Accelerationen vill jag lära mig hur man räknar.
Så öppen är nog inte dörren; flera har skrivit att effektmax ger högre acc än vridmax på given växel. Se citat på förra sidan samt läs förra tråden. Detta behöver klargöras! Och nej - klart att det inte är något nytt, jag har skrivit detta om maxacc på given växel ett tag nu...
Nedan utbyggd tabell (utgår från att Zatzy-Volvon väger 1500 kg):
Varv Hk Nm Nm N m/s^2 G
1000 36 250 1733 5625 3,75 0,38
1500 75 350 2426 7875 5,25 0,54
2000 128 450 3119 10125 6,75 0,69
2500 196 550 3812 12375 8,25 0,84
3000 256 600 4158 13500 9,00 0,92
3500 309 620 4297 13950 9,30 0,95
4000 342 600 4158 13500 9,00 0,92
4500 378 590 4089 13275 8,85 0,90
5000 413 580 4019 13050 8,70 0,89
5500 446 570 3950 12825 8,55 0,87
5700 450 554 3843 12476 8,32 0,85
6000 427 500 3465 11250 7,50 0,76
6500 398 430 2980 9675 6,45 0,66
Mvh
Arese