Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Phantom
#286587
Först är det ju så att Transportstyrelsen ska veta vad det nya direktivet innebär, vilket kommer att ta sin lilla tid.
Sen ska Transportstyrelsen underrätta och komma med nya riktlinjer till SBP som sen ska införas vid reg.besiktningar.
Om den begränsade reg.besiktningen för dragkrok ingår i det nya direktivet är alltså ännu inte helt klart.
Det enda som återstår är att avvakta och se vad som händer, och under tiden göra reg.besiktning för dragkrok som vanligt :roll:
av *pettson*
#286625
regbesiktning är lite fantastiskt just nu faktiskt. Nu har jag inte reggat om nåt med drag så det här är utanför ämnet.
Har däremot just reggat om min nya kärra. Av det har jag förstått att jag har totalt fel yrke.

Vi pratar om ett bromsat boogiesläp som inhandlades som 1600kgs då jag utan att tänka mej för hamnar 70kg över 3,5 ton och då således inte får köra detta *suckar*.

1: För att få klassa om släpet uppåt eller nedåt krävs tillverkarintyg. Inga modifieringar för utföras för att tvinga till en omklassning.
2: DU får jaga typintyget och betala för detta. I mitt fall 530 spänn för ett A4 och två handskrivna dekaler hos importören.
3: DU ska ha monterat dom nya dekalerna på släpet så besiktningsmannen kan läsa av värden och siffror.
4: DU ska lämna över pappret till besiktningsmannen så han kan besiktiga, NOT! Han får bara skriva av värdena på släpet (dina dekaler) o se om dom stämmer med pappret, tycka om läget och skriva in detta i vvs databas. INGET får ändras på släpet så det finns inget att besiktiga för honom. Mitt släp är i detta fallet är ett 1300, 1600,2000kg i ett och samma utförande. Endast papper som skiljer mellan dom tre klasserna alltså.

För denna frågestund om 15 minuter (ja ingenjören frågade mej hur han skulle göra då han inte visste hur man skulle göra med besiktning, det här var helt nytt för honom.). Man ville ha 890 kronor inkl vägning för detta. Detta till trots att inga värden får förändras, det var helt otänkbart att köra utan vägning, vid närmare eftertanke blev det 680 kronor då vägning utgick eftersom släpets vikt står i typintyget och.. det får ju inte förändras.
När han kom på att jag fortfarande inte får göra ett endaste dugg med släpet i övrigt, plus att det är helt nytt så.. tja då kostade det 430 kronor istället. Snällt ioförsej, så det är väl inte så dumt.

Summa summarum: Läsa av två etiketter. Skriva in några siffror i datorn =430 kronor.
VAD är det exakt som gör att man måste vara besiktningsingenjör för att utföra detta jobb?
Användarvisningsbild
av Phantom
#286664
Så spännande är det just för tillfället.
SBP har inte fått sin utbildning och material så de vet inte hur de ska förhålla sig och gå tillväga...Transportstyrelsen har inte hunnit med att upprätta de nya riktlinjerna för att kunna utbilda SBP...så egentligen kan man få igenom nästan vad som helst utan problem och med lite diskussion om besiktningsreglerna :D
Användarvisningsbild
av leiwi
#293408
besiktigade mitt drag , tog 30 sekunder då inkluderade detta lyftet ,, vad ger detta för säkerhet , besiktningsmannen kände inte ens på bultarna!!!!!!!!
montera själva och känn ansvar

Har du en död modul och felmeddelande bö[…]

Du ser uppenbarligen inga problem med ICE-bilar,[…]

Sitter en klisterlapp på luftfilterboxen d&[…]

Belysning xc60 2021

IMG_1409.jpeg Hur fungerar denna belysning? Har […]