- fre 08 maj 2009, 15:23
regbesiktning är lite fantastiskt just nu faktiskt. Nu har jag inte reggat om nåt med drag så det här är utanför ämnet.
Har däremot just reggat om min nya kärra. Av det har jag förstått att jag har totalt fel yrke.
Vi pratar om ett bromsat boogiesläp som inhandlades som 1600kgs då jag utan att tänka mej för hamnar 70kg över 3,5 ton och då således inte får köra detta *suckar*.
1: För att få klassa om släpet uppåt eller nedåt krävs tillverkarintyg. Inga modifieringar för utföras för att tvinga till en omklassning.
2: DU får jaga typintyget och betala för detta. I mitt fall 530 spänn för ett A4 och två handskrivna dekaler hos importören.
3: DU ska ha monterat dom nya dekalerna på släpet så besiktningsmannen kan läsa av värden och siffror.
4: DU ska lämna över pappret till besiktningsmannen så han kan besiktiga, NOT! Han får bara skriva av värdena på släpet (dina dekaler) o se om dom stämmer med pappret, tycka om läget och skriva in detta i vvs databas. INGET får ändras på släpet så det finns inget att besiktiga för honom. Mitt släp är i detta fallet är ett 1300, 1600,2000kg i ett och samma utförande. Endast papper som skiljer mellan dom tre klasserna alltså.
För denna frågestund om 15 minuter (ja ingenjören frågade mej hur han skulle göra då han inte visste hur man skulle göra med besiktning, det här var helt nytt för honom.). Man ville ha 890 kronor inkl vägning för detta. Detta till trots att inga värden får förändras, det var helt otänkbart att köra utan vägning, vid närmare eftertanke blev det 680 kronor då vägning utgick eftersom släpets vikt står i typintyget och.. det får ju inte förändras.
När han kom på att jag fortfarande inte får göra ett endaste dugg med släpet i övrigt, plus att det är helt nytt så.. tja då kostade det 430 kronor istället. Snällt ioförsej, så det är väl inte så dumt.
Summa summarum: Läsa av två etiketter. Skriva in några siffror i datorn =430 kronor.
VAD är det exakt som gör att man måste vara besiktningsingenjör för att utföra detta jobb?