Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
2.9:an som sitter i tidiga S80 är väl samma motor som i 960:n fast på tvären. Den "stora sexan" i 960 är nämligen 2922 cc och borde alltså heta 2.9. Det skiljer ju lite mellan de första vitblockarna eftersom 6:an togs fram för att sitta RWD och 4:an och 5:an FWD. Till exempel fanns aldrig 6:an med fördelare utan har separata tändspolar redan från 1991.

Nu blev det visst lite OT ;)
milktrucker skrev:B5244 som sitter i P2 S60/S80/V70 hette tidigare B525 när den satt på P80 (850/S70/V70), men slagvolym 2435cc , cyldiam, slaglängd med mera är identiskt. Sen är det gjort lite mindre förändringar runt om med olika toppar, olika styrningar, men själva motorkonstruktionen är den samma från 850 från 1991.
Ja men Lucif3rs poäng är ju att 5:an ursprungligen utvecklades som en 6:a för 760/960. Sedan plockade man bort en cylinder från den motorn för att kunna sätta den på tvären i 850.
milktrucker skrev:T6:an satt ju på S80 och XC90 under flera år, däremot fanns en ovanlig 2,9 sugare på S80 i tidiga dagar, och den försågs med en amerikansk 4-stegad historia fram till 2005/2006 då TF80 ersatte den.
Den sexcylindriga sugmotorn i S80 är förstås i grunden samma motor som T6:an och hade liksom denna sina rötter i det utvecklingsarbete man gjort redan runt 1990. De båda sexorna i S80 parades också båda ihop med den halvdana automatlåda som Lucif3r talar om, en fyrstegad automat från GM kallad 4T65EV-GT, och de fick den av precis det skäl Lucif3r nämner: platsbrist på bredden. Att sätta den lådan på flaggskeppsmotorn andades ju rätt mycket B-lösning från början, särskilt som femmorna, med mera plats i sidled, fick den femstegade AW55-50 från Aisin.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
pelleplutt skrev:Det sista du skriver där om VEA gör mig lite nojjig, ska man tolka det som en halv rekommendation att hålla sig borta från T5 och T6?
Det är alltid vanskligt att bedöma hur nya motorkonstruktioner kommer att stå rycken på slitagefronten. Men både T5 och T6 på bensinsidan och D4 och D5 på dieselsidan är förstärkta på flera punkter för att klara de större moment- och effektbelastningar de utsätts för i jämförelse med sina svagare syskon. Även om VEA-motorerna har en gemensam grunddesign är långt ifrån alla motorkomponenter desamma.
milktrucker skrev:När det gäller tillverkningsort så har torslanda alltid fått producera storbilsplattformarna, medan Gent fått producera de mindre modellerna, vilka haft bristande kvalitet, tänker främst på S40/V40 98-04.
Inte alls. Du blandar ihop fabriken i belgiska Gent med den fabrik i holländska Born som Volvo ärvde när de köpte DAF på 70-talet. Den senare är för Volvos vidkommande numera nedlagd medan den i Gent lever i största välmåga och hela tiden har tillverkat bilar i samma storleksklasser som Torslanda. Den första Volvobil som rullade av bandet i Gent 1965 var en Amazon. Man fortsatte med att bygga 144 och 145 och så har det rullat på. Min 855 T5 -94 var exempelvis byggd i Gent. Ibland tillverkas samma modell parallellt i båda fabrikerna. Så var exempelvis fallet med V70N. Det finns heller inget som pekar på att de Genttillverkade bilarna är kvalitetsmässigt sämre än dem som byggts i Torslanda. De interna Volvobeteckningarna för de båda fabrikerna är FC1 (Torslanda) och FC2 (Gent) och det framgår av chassinumret (VIN-koden) i vilken av dem en specifik bil är byggd. Siffran närmast före det sexsiffriga löpnummer som avslutar VIN-koden anger fabrik.
av rid54
Icebear skrev:Jag tänkte kolla lite med er här på forumet om hur era bilupplevelser har varit genom åren?
För min del om jag har varit otrogen med andra bilmärken än Volvo så har jag efter ett tag ångrat mitt köp :-O)
Min första bil var en volvo 144 GL 74:a när jag var 18 år och sedan dess har jag haft 10st volvosar av olika modeller.
Men jag har alltid ångrat att jag köpte ett annat bilmärke än volvo.
Det är bara konstatera att mitt hjärta klappar för volvo :-)-)
Jag konstaterade lite häpet vid en genomräkning, att jag ägt 27 olika bilar, varav 11 Volvo. Fyra av dessa går nog lite vid sidan av den vanliga bedömningen (B615, B635, bussar; TP21 (terrängsugga) och TL22 (stabsbil)), men annars var det ett antal Amazoner, en 145:a, en 245:a, två 164 och en 740, senast i raden och avvecklad för nåt år sen.

Till detta ett antal andra vagnar; några Citroën, några LandRovers, en Vaz 2111 bl.a. För närvarande kör jag Lada Niva...

Bäst rent generellt var en 164 -71. Billigaste mil (trots viss törst), inte ett krångel på 15.000 mil (då stod räknaren på 30.000), minimal värdeminskning.
Bekvämast alla kategorier: Citroën DS.

Fortsätta med Volvo? Nja... inte med eget ägande. Hyr dock alltid Volvo när jag måste köra i jobbet. Garanterat bekvämt och sverigeanpassat!
av BennyL
Inte Volvo-nörd alls, men har haft ett antal:
142-73, orange med K-kam och 36/36:a, Mmmmmm
V50 2,4 Momentum, trevlig bil att köra, men lite trött med sina 140 kusar.
V70 2,5FT Momentum, gillade den skarpt men hade den bara under ett drygt halvår pga byte av jobb.
V60 T5 Momentum, riktigt kul att köra, gick att köra snålt om man ville och gick som ett troll om man ville det...
V60cc D3 Momentum, skön och tyst bil som jag kör nu.

Sedan har det blandats med VW, SAAB, Mazda, Toyota, Citroen under mina snart 30 år som bilförare. Jag har gärna en Volvo igen, gillar dem för komforten och körergonomin som är viktiga faktorer för mig och att de är bäst när det gäller säkerhet.
rid54 skrev:För närvarande kör jag Lada Niva...
Lite OT, men hur i hela friden fick du för dig att skaffa en Lada? :D
BennyL skrev:Inte Volvo-nörd alls, men har haft ett antal:
142-73, orange med K-kam och 36/36:a, Mmmmmm
V50 2,4 Momentum, trevlig bil att köra, men lite trött med sina 140 kusar.
V70 2,5FT Momentum, gillade den skarpt men hade den bara under ett drygt halvår pga byte av jobb.
V60 T5 Momentum, riktigt kul att köra, gick att köra snålt om man ville och gick som ett troll om man ville det...
V60cc D3 Momentum, skön och tyst bil som jag kör nu.

Sedan har det blandats med VW, SAAB, Mazda, Toyota, Citroen under mina snart 30 år som bilförare. Jag har gärna en Volvo igen, gillar dem för komforten och körergonomin som är viktiga faktorer för mig och att de är bäst när det gäller säkerhet.
Dags att prova Summum? Bild Bild

Skickat från min OnePlus 3
av Icebear
Ja summum faller mig mer i smaken för jag vill ha komfort för åka mjukt och behagligt!
När jag var yngre så hade man kört på r.design eller sport chassi men har man 4 år kvar till 50 så är det lyx och komfort
som gäller för mig.Summum står sig också lite bättre i andrahandsvärde än tex momentum och då gäller det att välja rätt motor T6,D4,D5 :D
av rid54
pelleplutt skrev:
rid54 skrev:För närvarande kör jag Lada Niva...
Lite OT, men hur i hela friden fick du för dig att skaffa en Lada? :D
OT, men vi hoppas på TS förlåtande sinnelag. Jag ville ha 4WD, lättmekat och enkelt (rustikt, typ), samt en nybil som jag kunde betala kontant. Dessa kravspecar uppfylls absolut med Nivan. Så enkelt... :D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11

Bildelsbasen.se har faktiskt lite stötfå[…]

Räckvidd T6 Recharge

Körstilen samt klimatet styr räckvidden […]

Vad har denna för funktion?

Gissar på att den stadgar upp chassiet. Du h[…]