Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Men även om man köper en begagnad Volvo så är ju det till nytta för Volvo.
Utan alla Volvos begagnatbilköpare hade det varit svårt att sälja nya Volvos. Tror inte så många hade köpt en ny Volvo om den varit osäljbar efter tre år.

Personligen så är tillverkningsland helt klart som en faktor som jag väger in när jag handlar saker. Likaväl som kvalité, design pris osv.
När jag handlar kött och mejeriprodukter tex. så är det en ganska stor faktor. Handlar nästan bara svenskt kött trots att det ofta är 50-100% dyrare än tex Danskt/Irländskt.

Alltså. Jag hävdar inte att man bara måste köpa svenska saker men jag tycker inte det är det minsta konstigt att det är en av sakerna man väger in när man handlar tex en bil. För som Variosboy påpekar så skapar Volvo en hel del jobb i Sverige även om ganska få delar tillverkas här.
Tomas88 skrev:Men även om man köper en begagnad Volvo så är ju det till nytta för Volvo.
Utan alla Volvos begagnatbilköpare hade det varit svårt att sälja nya Volvos. Tror inte så många hade köpt en ny Volvo om den varit osäljbar efter tre år.

[...]

Alltså. Jag hävdar inte att man bara måste köpa svenska saker men jag tycker inte det är det minsta konstigt att det är en av sakerna man väger in när man handlar tex en bil. För som Variosboy påpekar så skapar Volvo en hel del jobb i Sverige även om ganska få delar tillverkas här.
På vilket sätt gynnar en begagnad Volvo svenskt näringsliv mer än en begagnad Skoda? Ja, utom att möjligen att någon promille av reservdelarna eventuellt kan vara tillverkad i Sverige.

Skall jag vara helt ärlig så tror jag att det är rätt många efterhandskonstruktioner vi hör här. Ni som påstår sig köra Volvo för att gynna svenskt näringsliv har i själva verket köpt en Volvo för att ni av olika skäl ville ha just en Volvo av den modellen och nu är det en bonus att ni kan slå er för bröstet och tycka att ni gjort en fantastisk insats för svenskt näringsliv också. Det är min fasta övertygelse.
Han skrev ju det.. skulle det inte finnas ett sug efter begagnade Volvobilar skulle färre köpa ny.
Andrahandsvärdet har stor betydelse vid beräknande av kostnad för t.ex leasing.

Däremot tycker jag inte man behöver känna nån slags kollektiv skuld om man inte väljer Volvo.. det finns som sagt många andra sätt att gynna landet, t.ex vid matinköp som tomas nämner.
Ilesrof jag tror tvärtom. Det är väldigt många som ser det som en viktig del -inför- köpet. Inte nåt man bara drömmer ihop efteråt. Själv är jag kluven. Är två bilar likvärdiga tar jag den svenska utan tvekan, men är en utländsk bättre skulle jag troligen köpa den. Att köpa en undermålig svensk produkt gör att de fortsätter tillverka dåliga produkter och således slås ut inom några år. Köper man den bästa produkten kan Volvos produktplanerare se vad som driver efterfrågan och förbättra sig till nästa generation = långsiktighet och det bästa för företaget.
seriöst, tänker ni på svensk näringsliv när ni ska välja bil, det är då det absolut sista jag gör. Handlar ni aldrig utanför sveriges gränser heller då?

<jag handlar nog minst i Sverige numera pga näthandeln sm gör att idag kan jag köpa mina varor på andra sidan jordklotet betydligt billigare och det är iaf samma skit.
Ja du Ilesrof.
Joel svarade precis på frågan men för att förtydliga så kan vi göra ett tankeexperiment.

Låt oss säga att det inte finns någon som är intresserad av att köpa en begagnad Volvo.
Sen har vi några nybilsköpare som vill köpa ny bil och ha den tre år och sedan byta.
Efter tre år har de då alternativet att antingen köra vidare i sin "gamla" bil eller att skrota den.
Lite tillspetsat men du kanske förstår vad jag menar.

Efterhandskonstruktion?.... Löjligt antagande.
Är ju säkert en slump att Volvo sälker så bra i Sverige jämfört med andra länder...
Och som sagt tillverkningslandet är bara en av alla faktorer som väger in när jag handlar bil eller nåfot annat.
Ja jag tillhör väl dom utanför normen då.
Jag skruvar ju bil själv så jag är mer intresserad av att det jag handlar är i linje med vad jag vill skruva med.
Varför skulle jag vilja köpa sånt som jag senare blir rövkörd på av diverse verkstäder?
Det är ju så att många lovar mycket i sin reklam. Få.. har inte tänjt på sanningen så att säga.

Jag tillhör inte nybilsköparna utan beg bils köparna. Men bryr jag mej om var bilen är byggd? Eller vem som tillverkat delarna? Nej inte alls. Jag vet alldeles för väl var dom flesta delarna tillverkas och det rör mej inte i ryggen.
Det som sagt som rör mej i ryggen däremot är när en styrled kostar 1000kr, FÖR VADÅ?
För att den knappt finns att få tag i förutom i orginaldisken.
Eller när vattenpumpen kostar 1500 och ändå har en mycket kort livstid? Eller när det är välkända fel som man ålagts av marknadsdomstolen att ha bra priser på. Men ändå ockrar.
Eller när en biltillverkare systematiskt väljer att krångla till saker och ting så mycket det bara är möjligt.
Av den anledningen går VAG bort, BMW, Toyota, Med flera.
VAG har fruktansvärt dålig hållbarhet och det är otroligt rörigt att reparera småsaker i motorutrymmet. Det är totalt NOLL tanke på den stackaren som ska skruva med saker. Man tar verkstadskostnader därefter. Men vill JAG ha det så?
Audi och skoda likaså. Alla som finns under samma paraply.
BMW, tja.. deras så kallade sofistikerade lösningar är inte sofistikerade. Men otroligt idiotiska och tidskrävande. En 16 sidors manual utgiven av BENTLEY för att fixa kamstyrningen på en 2003a 525?, det tar runt 8 timmar. När volvo gör samma sak på 1 sida med stora bilder, och 2 timmar inkl kamremsbyte?
En av dom tänkte på mekanikern, inte den andra.
Toyota tar ut skyhöga reservdelspriser, men inte går dom sönder mindre än andra? Däremot har dom lyckats med att undanhålla all eftermarknad med delar. Man har också enormt mycket delar i sin reservdelskatalog som man sen inte kan köpa nämligen. Inte här i sverige. Prova att köpa ett par vanliga kol till en startmotor till en 03 avensis? Dom finns i systemet, har ett nummer. Men så ska du köpa dom.. Nej, men du kan få köpa en startmotor för 6000? Det är nämligen minsta del som finns i Sverige. Men tar du numret och vänder dej till estland, eller lettland. Då får du ett kuvert hem för 200kr inkl frakt med orginalkolen.. Toyota vet in att kolen är mjuka och går åt som smör, men i rika sverige säljs endast startmotorer. Det tar en mekaniker hela 10 minuter att byta kol..

Suzuki.. i framkant i livet? Eller ja.. egentligen känns dom likvärdiga med en lyxvariant av VAZ lada. För plockar du bort skalet får du rispappersplåt i allt och du får tekniska lösningar som är från 1980 talet. När du sen ska ha delar? Då är det orginal som gäller. Det kan ta 2-3 ibland 5-6 försök. Räkna mellan 4-6 veckor.
För oftast får teknikern maila fabriken i japan där dom TROR att dom vet vad för delar som ingick.. Byte av 4 kolvringssatser, och en packningssats och en kamkedja klassar in på strax under 10.000kr i material.. Tackar som frågar, det är nåt som behöver göras på en 2008 års modell med 12000 mil på nacken. Ringarna är slut.. Ja jo dom vet ju om det men... det finns inte nåt kit och inga rabatter. Däremot råkar dom sälja färdiga shortblock? Ja .. 63.000 plus moms vill man ha för shortblock inkl byte. Inget annat än shortblocket ingår. Allt utöver debiteras utöver.
ABS systemet är av typen MK 2 med fel på sensorerna i mekaniken. Dom säljs till rabatterat pris hos alla märken. VAG t.ex tar 2500kr för en utbytes. Toyota tar 2700. Suzuki tar 19000..

XC90n köptes för att det är gott om plats. Jag köpte en 7 sits eftersom man dels får den billigare och dels så får man saker som andra betalar extra för. Lastfjädring, variabelt servo, stora bromsarna osv. Allt är standard på 7 sits.
Jag behövde dessutom en 4hjulsdriven vid behov. Inga direkta pengar inblandade, lätt att skruva med då allt är basic, gott om plats i motorutrymmet och överallt där så krävs.
Det finns eftermarknadsdelar. Kortfattat.. enkelt.
C1:An=? Jag hatar hatar franska lösningar. Men efter att ha jobbat med dessa så vet jag att det finns inget franskt med den. 107,C1 och Toyota Aygo är samma bil. Det är ytterst små skillnader. Gott om eftermarknadsdelar, enkelt, god säkerhet, trevlig körkänsla. Absolut noll problem med toyota maskinerna. Reservdelarna kostar inte ett smack.
Nyligen rasade tändningslåset. En sats för 1500 spänn med tändlås, nycklar, dörrlås ja allt. Men.. till 107 finns det för 900.. Det tar 1 minut att konvertera nycklar... en enda minut hemma vid köksbordet.. Så idag sitter peugeot tändlås och dörrlås och egentligen är nyckeln dit med. Startspärr ingår i den där minuten som jag sa nyss. Så jag åker japanskt till priset av franskt. Med reservdelstillgång som till en svensk.

Det känns som att många är lyckligt ovetandes om vad dom köpt. Vad deras mekaniker skruvar med. Vad som brukar gå sönder, nivån på teknik ni betalt stora pengar för.
Kanske är det enkelt att se vad den omedvetne använder för sitt val?
För den medvetne som skruvar, han köper efter vilket jobb och vilka pengar han vill lägga ner när det är dags att reparera. Och det sker förr eller senare.
Han köper inte av patriotism eller för att värna om svensk ekonomi..

7 pers i familjen ungdomar med aktiviteter och sm&[…]

Den stora annons-tråden

På tal om XC70 som ligger högt i pris:[…]

Volvo v70 2016 elfel

Har precis samma fel .När det är minus g[…]

Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.