Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1087204
RobertBroberg skrev:Hej taxi och alla andra.
Har en bekant som tidigare jobbat med reparationer av gräsklippare och mindre maskiner med bla B&S-motorer.
Jag har bestämt för mig att han sa att det blir ungefär som knäck i motorn när olja avsedd för bilmotorer används.
Det var inte helt ovanligt att folk hällde i denna "bättre" olja i sina gräsklippare. Haveri var ju självklart följden av detta. Tror han skrotade dom flesta motorer med knäck i.
Lycka till!
Detta är komplett bullskit. Låt mig förtydliga. Butikerna som säljer gräsklippare har alltid hävdat, än idag, att gräsklippare ska ha en rak SAE30 olja. Man säljer dessa på 0,5liters burkar som "gräsklipparolja". Frågar man så får man höra än den ena än den andra förklaringen till varför motorn kommer explodera och flyga i omloppsbana om man använder något annat.

Problemet är att om man läser i motortillverkaren instruktionsbok för motorn (eller, för all del, gräsklippartillverkarens) så framgår det med önskad tydlighet att olja till gräsklippare följer samma regler och teorier som för bilar: Man har en kvalitetsklass att hålla sig till och sedan en viskositet som brukar bero på temperaturen när man klipper. Eftersom gräs inte växer när det är kallt så blir valet rätt enkelt.
gräsklipparolja.JPG
gräsklipparolja.JPG (40.67 KiB) Visad 3769 gånger
Så här ser det tex ut för en Honda-motor som är vanlig på gräsklippare. Man kan använda en rak SAE 30, men det går precis lika bra med en 10w30 olja (som du kan köpa för småpengar överallt, kvalitetsklass SJ vilket iprincip alla oljor uppfyller).

Slutsats, läs instruktionsboken, det står där vilken olja du ska använda och det är inte bara SAE30.
#1087219
Det säger ju sig självt att t ex gräsklipparförsäljare endast vill kränga på dig "gräsklipparolja" och inget annat.
Det gäller ju alla företag inom alla områden, dom vill sälja sina grejor och allt annat är skit och kommer förinta världen om det används.
Skulle man t ex gå till volvo och fråga om X del från t ex en ford skulle fungera så skulle dom skrika i högan sky att den inte skulle passa, bilen skulle explodera osv osv, TROTS att delen är identisk :) (ford och volvo motorer delade på många motordelar under dom år ford ägde volvo. Även audi delar vissa komponenter med vitblockarna).
#1087314
Äh, jag tror inte det spelar någon roll vad man fyller gräsklipparen med för mineralolja. Som jag skrev tidigare, har jag en nästan 40 år gammal maskin som gått på "fel" olja åtminstone i 35 år och den puttrar på bra fortfarande. Rekommenderad olja är rak 30, men vi har fyllt den med 15W-40 de få gånger vi bytt olja. Gräsklippare kör man normalt sommartid och då är det endast den sista siffran i viskositeten som är relevant, men det är klart ni som klipper på vintern bör vara uppmärksamma på den första siffran. Får emellertid ingen ångest av att fylla maskinen med 10W-30 eller 15W-40. Det har gått bra i över 30 år.

Efter att ha påstått detta, kan jag ge mig fan på att den skär ihop när jag klipper gräset nästa gång men det är ju dags, så att säga.
#1087385
LarsBd skrev:Varför finns det då raka oljor om det utan vidare går att ersätta dom med en multigrade där den raka oljans SAE (30 i det här fallet) täcks av multigradeoljans?
I alla mineralmultigradeoljor ingår ett additiv som kallas viskositetsindexförbättrare eller VI-improver. Denna bildar beläggningar i motorn när den bränns då den består av polymerer vilket kan liknas vid mikroskopiska plastkulor. De hartslika beläggningarna hamnar gärna på ventiler, kolvringar etc och ser ut ungefär som bränt socker.
En rak olja ger mindre beläggningar när den bränns tack vare avsaknaden av VI-förbättrare.
En rak olja smörjer sämre vad kallstart men det är av ringa betydelse då klipparen normalt används under den varma årstiden.
Själv tycker jag debatten om rätt olja i gräsklippare är överkurs. Jag kör på multigrade och det har bevisligen gått utmärkt.
#1087604
LarsBd skrev:Överkurs eller ej, för mig så funkade en 10W-30 bevisligen inte!

Kanske fungerar bättre med 10W-40 (som jag kör med), den är ju "en klass" tjockare varm. Sedan kan det bero på att motorn blir för varm. Det är inte ovanligt efter några år att det är fullt av "böös" i luftintaget och runt cylindern. Har en Honda jordfräs från -60-talet som jag fick ta loss motorn på i vintras för att kunna byta tätningarna vid utgående axlarna till "sprätten". Det var ordentligt fullt mellan kylflänsarna med jord, gräs och lite annat.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Anledningen att det nog inte följde med n&a[…]

Min första tanke är att felkoderna inte […]

Martins S90-98

När solen tittade fram var det dags att ta li[…]

Dieseltilsats

Manualen rekommenderar att man INTE tillsätte[…]