Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Vad är ett efterfordon?
Ett efterfordon är ett redskap eller annat som inte är en släpvagn eller ett terrängsläp men som är kopplat till en bil, en traktor, ett motorredskap eller terrängmotorfordon. Ett efterfordon är inte avsett för att frakta gods. Exempel på efterfordon:

•tryckluftskompressor
•skylift
•kioskvagn
Vissa fordon som saknar fjädring är klassificerade som efterfordon trots att de är avsedda för transport av visst gods. Det gäller

•båttransportvagnar
•husvagnar
•tankvagnar.

Klart som korvspad, eller? Kopierat från ovan nämnda länk. Ska du köra på allmän väg med bil, lastbil eller buss så ska det vara registrerat, besiktigat men det som du kopplar efter behöver ingen särskild försäkring. Ska du dra något oreggat, obesiktigat gäller att det får inte lastas och det gäller bara förflyttning närmsta väg mellan 2 punkter. Saknar fjädring är ganska viktigt. Ett släp eller båttrailer med fjädring och/eller bromsar är obönhörligen körförbud på (efter bil, lastbil eller buss) om det inte är besiktigat.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:Klart som korvspad, eller? Kopierat från ovan nämnda länk
Extremt oklart tycker jag. Allt hänger ju på definitionen av gods ....

Kikar man i svenska akademins ordlista står det tex att gods är sådant man fraktar.

Så om man fraktar en båt på båtsläpet så är det godsfrakt, och godsfrakt på ett efterfordon är ju förbjudet. Så då får man inte frakta båten på båtsläpet....

Gods kan också vara råvaror enligt svenska akademin, Så om man fraktar råvaror i sin tankvagn så är det också godstransport, Vilket ej heller är tillåtet.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Arvidh skrev:Som jag kan hitta så får du dra det bakom pickupen. Du får dra det efter traktor och då borde det vara ett efterfordorn. Inte släpvagn. Detta så länge totalvikten på hövagnen inte överstiger totalvikten på pickisen eftersom det är obromsat.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Va ... terfordon/
Nja, det är bruttovikten som gäller dvs vad resp. väger direkt på vågen. Totalvikten är vad den får väga... Därför krävs våg av polisen!
Samma med E-kort och lastade släp har jag för mig. Därför är det bäst att hålla reda på vikterna. En Polo kan få svårt om höskrindan ser tung ut.
Trådskaparen verkar ju ha sitt på det torra? (Fast jag är verkligen osäker vad lagen säger..)
Jag baserar min teori på att en släpvagn ska vara registrerad. Inte ett efterfordorn. Om det är en släpvagn får han inte köra den bakom traktorn oreggad. Är det ett efterfordorn får han köra den bakom pickisen om Bruttovikten (skrev fel tidigare) på efterfordorn inte är högre än Bruttovikten på bilen.
Arvidh skrev:Jag baserar min teori på att en släpvagn ska vara registrerad.
Tvekar svårt på om det överhuvudtaget ens är möjligt att regga in en höskrinda, så då borde det inte kunna vara en släpvagn.
Allt som saknar frjädring, dvs har stum axel, är ett efterfordon. Dessa kan inte registreras till släpfordon så länge de saknar fjädring och belysning. Det är konstruerat för låga hastiheter, likt en hövagn.
Även andra s.k traktorsläp har broms, men är ofjädrade och de är därför efterfordon = max 30 km/h.

En släpvagn, eller släpkärra alternativt påhängsvagn, har ALLTID fjädring. Det är konstruerat för att köras i 80 km/h.
Vanligen för godsbefodran, men det finns skylift's som är SLÄP då de har fjädring trots att de inte fraktar gods.

så strunta i godsbefodran och avsikter.
Efterfordon = stum axel utan fjädring = LGF-skylt = dras i max 30 km/h av valfritt fordon.
milktrucker skrev:Allt som saknar frjädring, dvs har stum axel, är ett efterfordon. Dessa kan inte registreras till släpfordon så länge de saknar fjädring och belysning. Det är konstruerat för låga hastiheter, likt en hövagn.
Även andra s.k traktorsläp har broms, men är ofjädrade och de är därför efterfordon = max 30 km/h.

En släpvagn, eller släpkärra alternativt påhängsvagn, har ALLTID fjädring. Det är konstruerat för att köras i 80 km/h.
Vanligen för godsbefodran, men det finns skylift's som är SLÄP då de har fjädring trots att de inte fraktar gods.

så strunta i godsbefodran och avsikter.
Efterfordon = stum axel utan fjädring = LGF-skylt = dras i max 30 km/h av valfritt fordon.
Synd bara att Transportstyrelsen inte kan skriva det i klartext då, men dom vågar kanske inte för då måste dom ju ta en massa ansvar helt plötsligt :roll:
VolvoB20 skrev:
lennarte skrev:Klart som korvspad, eller? Kopierat från ovan nämnda länk
Extremt oklart tycker jag. Allt hänger ju på definitionen av gods ....
Enligt min vad jag förstår av detta behöver du inte bry dig om definitionen av gods. Kör du en oreggad vagn efter en bil på allmän väg är det för att flytta den från en plats till en annan och du får inte ha last på den inte ens en tomlåda.
VolvoB20 skrev:å om man fraktar en båt på båtsläpet så är det godsfrakt,
Nej, det är det inte. Båten räknas i detta fall som en del av efterfordonet, eftersom vagnen är konstruerad för just detta ändamål. Precis som en tankvagn är konstruerad för att frakta vatten. En hökärra må vara konstruerad för hö, men kan användas för allt från byggavfall till studenter och får inte dras efter en bil/lastbil med last på allmän väg.

Mvh
Lennart
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9
Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]

Nya Volvo XC70 PHEV