Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Bromsar är absolut bra, jag har själv renoverat axeln/bromsarna på min 750kg kärra istället för att byta till obromsad axel, vilket troligen hade varit ett med ekonomiskt alternativ, iallafall på sikt.
Användarvisningsbild
av lennarte
StefanN skrev:Släpade hem denna skönheten igår.
En verklig skönhet... :lol:
Har varit på "tjänsteförättning" i veckan och fyllt år helgen innan, så arbetet med kärran har legat nere en tid. Men i morgon ska en sida vara färdig, kommer några nya bilder i morgon kväll. Om allt går som jag tänkt.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev:kommer några nya bilder i morgon kväll. Om allt går som jag tänkt
Jaha, nu är det i morgon kväll.... Jobbat hela dagen och har "näst fast" ett hjul
Uppriktat och klart. Mina "hemmagjorda klämmor" funkar kanon. Här har jag "riktat upp" inneraxeln och och navet och skruvat på hjulet för att kolla så Camber och Toe-in kommer någotsånär rätt. Det ser betydligt "rakare" ut nu
Bild
Lite närmare
Bild
Här har jag monterat gummifjädrarna och "spänt ihop" ytterröret. Ska spännas lite till innan jag "punktar" ihop det. Klämmorna är tillverkade av 50x20mm kalldraget plattstål och M16 8,8 gängstång.
Bild
"Färdigpunktat". När andra sodan är klar, ska jag skruva loss axeln, slipa rent och vända axeln rätt och svetsa det "snyggare".
Bild
Det gick faktiskt lättare än jag någonsin trott, än så länge. Det är en bit kvar.... :-)-)

Mvh
Lennart
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Ser jättebra ut. Se till att du helsvetsar lite i taget sedan och kyler emellanåt. Så inte gummit börjar brinna/förkolnas inne i axelröret.
Användarvisningsbild
av lennarte
Sierra94 skrev: Se till att du helsvetsar lite i taget sedan och kyler emellanåt.
Jo, det är därför jag ska skruva loss axeln och vända den så svetsen kommer "uppåt". Så ska jag täta ändarna och kyla med vatten inuti röret.
Ska ut och "ge mig på" andra sidan nu....

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev:Ska ut och "ge mig på" andra sidan nu....
"Nästat" fast andra sidan också nu. Har lyckats få båda hjulen i samma höjd ser det ut som, men det ser ut att bli väldigt hög markfrigång... ?:-/
Undras om detta är rätt? Det är i alla fall försent att göra något åt det nu. Den har kanske bara varit väldigt låg innan.
Bild
Skyddsgasen till svetsen tog slut, så jag har fått en ledig eftermiddag. Ska borra hål i axeln på mitten och gänga i en nippel till vattenslangen i morgon och se om jag kan få tag i gas. Har kollat Camber och Toe-in också nu när båda hjulen sitter där och Toe-in är 0 ± c:a 2mm (mätt med måttband på mönstret i däcken och Cambern är också 0, med en liten dragning åt -. Samma på båda, mätt med vattenpass. Axeln har jag "vägt in" tidigare så den ligger i lod.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av MartinS
Kollar du på förebilderna ser du att delen som hjulet sitter skruvad på ligger i princip rakt bakåt, nu står den "rakt upp" nästan.
Användarvisningsbild
av lennarte
MartinS skrev:Kollar du på förebilderna ser du att delen som hjulet sitter skruvad på ligger i princip rakt bakåt, nu står den "rakt upp" nästan.
Trodde inte ni skulle märka det... :oops:
Råkade skifta höger och vänster sida när jag "måttade upp" det. Det syns också på bilderna att fästet på vajern sitter fel. Sedan är dom första bilderna utan gummi fjädrarna, då ligger "armarna" vågrätt. Dom ska vara c:a 45 - 55° (tror jag) men dom var (i princip) vågrätta innan jag började. Dom är c:a 70° nu så det är kanske lite mycket. Det är dock försent att göra något nu och blir det för högt får jag "vrida" på axelröret i fästena så det är inte "kört" fast det kändes lite så när jag fick "sprätta upp" axelröret ingen och skifta till det " andra navet. Tur att det "bara" var punktat.
Men värden går inte under för det..... Den som aldrig gjort fel, har aldrig gjort något alls, Mark Twain (tror jag ha sagt detta)

Mvh
Lennart

Jag har varit med om nya däck som var helt sl[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Vilket Bosch system hade den gamla motorn och vilk[…]

D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]

Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]