Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

@Larsbd: Du har så rätt. Tänkte inte ens så långt :-)

Men brytaren ska dä sitta på 85 och inte 87. Antar att du skrev fel? ;-)
Senast redigerad av 1 Sierra94, redigerad totalt 0 gånger.
Lars får rita eftersom jag har slut på papper här i sälenstugan :-)
Gissa vem som har tråkigt nudå? :-)

Hitta ett kuvert jag kludda på.

Bild

Kanske dags o städa i tråden nudå? :-P
Sierra94 skrev:Det är felmärkt på ovansidan. Spolens anslutningar heter alltid 85 och 86. Finns ju vissa reläer som har växlande funktion oxo. Vet dock inte vad den andra terminalen den växlar mot heter.

Men i vanliga fall så går strömmen in i stift 30 och ut ur relät på stift 87.
Har du bara 4 stift så är det ett standard. Om det är ett 5 stifts så tror jag den andra 87 terminalen har en 2:a efter sig eller så. Men ett sånt kan oxo användas.

Då är ju en av 87 normalt öppen och den andra normalt stängd, växlar sedan när spolen drar. Använder du ett sånt måste den ena terminalen isoleras om du ska lägga det i dosan. Så det inte blir kortslutning nånstans :-)
Den "andra" 87 heter (oftast) 87a och den är direkt kopplad med 30 och det fungerar alldeles utmärkt att använda, om det inte sitter en kabelsko i sockeln. då kan det hända som skrevs ovan. I så fall är det nog lättast att böja den bakåt bara, så den inte kommer i kontakt med något. om man försöker "såga av den"kan den "nå ner" ändå.

Mvh
Lennart
Hahaha vad säger familjen om detta? Ajajaj :)

Nu kommer faktiskt minnet tillbaks lite med den ritningen! Jag är 100% säker på att jag bröt jorden till extraljusen jag hade monterat på den gamla bilen.

Men det förutsätter ju också att man hittar någon bra jordpunkt i närheten :)
Behöver man gå upp i storlek på jordkabeln som går till strömbrytaren då tro?
Användarvisningsbild
av Sierra94
Näää, spolen drar ju fortfarande så lite ström. Flera läser tråden vilket är kul :-) och jag blir mer och mer kompis med android.

Kan bara säga att kunna slå av värmaren är väldigt bra vissa gånger. Iaf om man som jag flyttar bilen en snabbis eller åker o hämtar pizza :-)

Familjen sover redan. Jag sitter och slösurfar i tv soffan.
av timebandit
Sierra94 skrev:Näää, spolen drar ju fortfarande så lite ström. Flera läser tråden vilket är kul :-) och jag blir mer och mer kompis med android.

Kan bara säga att kunna slå av värmaren är väldigt bra vissa gånger. Iaf om man som jag flyttar bilen en snabbis eller åker o hämtar pizza :-)

Familjen sover redan. Jag sitter och slösurfar i tv soffan.

Ok, då tackar jag för den informationen också! Blir billigare att köpa 0.75 - 1,5mm2 även om det inte handlar om många kronor. Många bäckar små. Har redan lagt alldeles för mycket för att laga värmaren så nu skall den dumma automatiken på den inte få förstöra den igen!
Precis. Idag åkte jag från jobbet å handlade på vägen hem. Körde 2.2mil till affären. Tog 10 minuter inne på Coop. Motorn hade redan tappat nästan 1 pinne på mätaren. Självklart startade värmaren automatiskt när jag skall köra hem dem sista dryga 500 meter! Helt onödigt! Hade vart bra att kunnat stänga av värmarens autofunktion då.

Tycker att tråden senare bör städas och sedan läggas i Tips & Trix och gärna ligga nära min renoveringstråd på värmaren så kan man åtgärda allt på samma gång.

Android... Kanon! Kör med HTC lur. Hatar iPhone... :)

Lite lugn å ro är aldrig fel.

Edit:

Gör det något om man jordar brytaren tex i fjäderbenet istället? Kommer ändå att köpa dubbelledad 1.5mm2 kabel och då går det snabbare och enklare att jorda brytaren i fjäderbenet. Gör inget om det blir en sådan lång kabel?
Så om jordkabeln nöts av etc så är det ingen elfara? För så kanske det räcker att köra krympslang på kabeln istället eller bara låta den vara som den är fast montera den bra så den inte nöts?
Det går bra att dra in dubbelledare och jorda i fjädertornet. Det enda som händer om kabeln nöts är ju att relät drar och värmaren blir i läge till.

Säg till när det blir städdags så plockar jag bort alla orelevanta inlägg. Eller så får du gärna skapa en ny tråd och använda bilderna och texten du tycker verkar bra. Eventuellt ritar du en fin ny ritning med brytaren på jorden och lägger upp samtidigt ;-)

Detta är ju ett så pass "stort" problem på de äldre som inte har så man kan slå av i menyn. För det är inte nödvändigt att den ska gå om det precis är 4 plus ute o man ska iväg. För då blir bilen varm iaf.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Märks det även på effekten i motor[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]