bem skrev:
Tur jag köpte en V70 med D3 motor nyss då, det var i grevens tid för att jag skulle få en 5 cyl diesel :)
Hade inte gråtit om VEA motor sittit i bilen men jag är rätt nöjd med att få en beprövad motor med 5 cylindrar - vad säger man, sista årgången brukar vara bra och jag hoppas det gäller även i detta fall.
/Bo
Det var tur att du hann fixa en 5 cylindrig. Bra och beprövade motorer också ja. :D
bem skrev:Vänta bara till Volvo kommer med rena elbilar liknande Tesla (för det kommer väl så småningom?), då får vi se upp när man skall iväg på vinterväg, de har varnat för hjullspinn och liknande på Tesla på vintervägar. Skall vara grymt drag i den elbilen. Skall bli spännande se hur Tesla klarar sig i Norge på vintervägarna där nu, där det kryllar av dem.
/Bo
Det är inget man ser fram emot.
Elbilar har sjukligt med vrid så det är inte konstigt att det lär spinna rejält på vinterväglag. Låter nästan farligt. Men de måste väl ha nån form av antispinn? ??:-/
Perc skrev:Tycker inte att det går mot "sämre tider" vad gäller bilar och motorer. Jag tycker själv att femcylindriga volvo låter fint (jag har haft tre stycken, en turbo) men bensin är inte gratis och kommer inte att bli billigare. Nya och snålare motorer behövs för att vi ska kunna fortsätta njuta av lyxen att kunna ha privatbil.
Att ens tänka tanken att ersätta en privatbil med "cykling eller kollektivtrafik" är så befängt att jag inte ens vet var jag ska börja.
Men alla som är intresserade av bilar och motorer kan väl inte känna nån lycka över den utveckling vi har gått till mötes? Miljö hit och miljö dit, de som skriker högst om miljön sitter innanför Stockholms tullar och har aldrig ens varit utanför dom, att de sedan inte lever som de lär är förbannat vidrigt, utan dom tar gärna ett par flygresor per år men då har "miljö"-snacket glömts bort....
SvenB skrev:VolvoÄgarn skrev:
SvenB skrev:
Jo då. Ägaren och dennes plånbok.
Om man resonerar så tycker jag man hellre ska fråga sig varför man äger en bil. Cykling eller kollektivtrafik passar nog bättre då.
Det där var väl inte en så väl underbyggd kommentar? Om man fortfarande kan åka bil, men till en lägre kostnad, varför skall man då välja mellan att cykla och åka en bil som drar mer bensin?
Varför ska jag köpa en ny miljöbil för flera hundratusen som kanske drar två dl mindre per mil? Då kör jag hellre min 855 för 20 tusen, hinner åka många mil innan bensinkostnaden har kommit upp i samma pris som vad en ny miljöbil skulle kostat.