Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
Tycker inte att det går mot "sämre tider" vad gäller bilar och motorer. Jag tycker själv att femcylindriga volvo låter fint (jag har haft tre stycken, en turbo) men bensin är inte gratis och kommer inte att bli billigare. Nya och snålare motorer behövs för att vi ska kunna fortsätta njuta av lyxen att kunna ha privatbil.

Att ens tänka tanken att ersätta en privatbil med "cykling eller kollektivtrafik" är så befängt att jag inte ens vet var jag ska börja.
av Andis
V9097
Tycker du gjort en väldigt fin lista.
Håller med dig i din lista.

PRV motorerna håller jag med dig med kanske en fin motor från början men alldeles för törstiga och låg effekt. Samt vad jag förstått otroligt känsliga för all sort lite miss av service. Hade varit bättre dom satsat på någon liten V8 i dom bilarna kanske fords 302 eller gm eller rent av range rovers 3,5 liters aluminium V8. hade nog blivit snålare och roligare = mer sålda bilar.
Några kompisar till pappa hade 760 på 80 talet och dom beklaga sig väldigt snart på väldigt hög förbrukning snitt 1,5 och med husvagn 2,5 minns jag en av hans kompisar sa. Såldes fort.

Har själv bara kört en Peugote som en kompis hade med PRV 6:a gick ju hyggligt fint men ojojoj vad törstig snitta 1,5 liter milen i en 90 talare vid lugn körning dessutom rätt lätt bil ca 1400-1500 kg han pedant skötte den bilen och körde inte så mycket men han sa att det vart rejält mycket billigare när han bytte bil i soppa räkning.

Osla
Kul att du tar upp D24.
Min pappa hade en 240 med sån när jag var liten och grannen körde taxi med en sån i en 740.
Om man ställde om pumpen på dom. Gick dom i stort sett som bensinarna men med så mycket bottenvrid och grymt ljud. (Lyssna på jönsonligan filmen Ikea med största troligen är Volvon i garaget där en diesel som dom varvar och sladdar med. Tycker precis det låter som pappas gjorde men inte efterdraget som hans fick efter pumps justeringen på höga varvtal.)
Men hur gick den motorn igenom någon som helst miljö godkännande Tjitt vad dom rök även fast dom var nya.
Men hållbara verkade dom vara. Grannen körde som en dåre med dom på den tiden. Den mest uppställda 740 med automat utan turbo fick han upp i 190 km/h men då var det jorden största svartmoln när han starta den på morgonen. Men ändå höll dom uppåt 50.000 mil sen bytte han.
Pappa sålde sin vad ca 20.000 mil och den gick som en klocka då utan några problem. Starta i 20-30 minus utan motorvärmare direkt efter glödning. Kommer ihåg att jag ville inte att hans kulle sälja den, den lätt så brutalt när man axa hårt med den. Dom vi åkte om brukade titta vad det var som kom förbi dom. Efter omställningen av pumpen vart det som den kom in i en andra andning eller efterdrags efter ett vist varvtal och den lätt helt ursinnig.

Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av SvenB
VolvoÄgarn skrev:
SvenB skrev: Jo då. Ägaren och dennes plånbok.
Om man resonerar så tycker jag man hellre ska fråga sig varför man äger en bil. Cykling eller kollektivtrafik passar nog bättre då.
Det där var väl inte en så väl underbyggd kommentar? Om man fortfarande kan åka bil, men till en lägre kostnad, varför skall man då välja mellan att cykla och åka en bil som drar mer bensin?
bem skrev: Tur jag köpte en V70 med D3 motor nyss då, det var i grevens tid för att jag skulle få en 5 cyl diesel :)
Hade inte gråtit om VEA motor sittit i bilen men jag är rätt nöjd med att få en beprövad motor med 5 cylindrar - vad säger man, sista årgången brukar vara bra och jag hoppas det gäller även i detta fall.
/Bo
Det var tur att du hann fixa en 5 cylindrig. Bra och beprövade motorer också ja. :D
bem skrev:Vänta bara till Volvo kommer med rena elbilar liknande Tesla (för det kommer väl så småningom?), då får vi se upp när man skall iväg på vinterväg, de har varnat för hjullspinn och liknande på Tesla på vintervägar. Skall vara grymt drag i den elbilen. Skall bli spännande se hur Tesla klarar sig i Norge på vintervägarna där nu, där det kryllar av dem.

/Bo
Det är inget man ser fram emot.

Elbilar har sjukligt med vrid så det är inte konstigt att det lär spinna rejält på vinterväglag. Låter nästan farligt. Men de måste väl ha nån form av antispinn? ??:-/
Perc skrev:Tycker inte att det går mot "sämre tider" vad gäller bilar och motorer. Jag tycker själv att femcylindriga volvo låter fint (jag har haft tre stycken, en turbo) men bensin är inte gratis och kommer inte att bli billigare. Nya och snålare motorer behövs för att vi ska kunna fortsätta njuta av lyxen att kunna ha privatbil.

Att ens tänka tanken att ersätta en privatbil med "cykling eller kollektivtrafik" är så befängt att jag inte ens vet var jag ska börja.
Men alla som är intresserade av bilar och motorer kan väl inte känna nån lycka över den utveckling vi har gått till mötes? Miljö hit och miljö dit, de som skriker högst om miljön sitter innanför Stockholms tullar och har aldrig ens varit utanför dom, att de sedan inte lever som de lär är förbannat vidrigt, utan dom tar gärna ett par flygresor per år men då har "miljö"-snacket glömts bort....
SvenB skrev:
VolvoÄgarn skrev:
SvenB skrev: Jo då. Ägaren och dennes plånbok.
Om man resonerar så tycker jag man hellre ska fråga sig varför man äger en bil. Cykling eller kollektivtrafik passar nog bättre då.
Det där var väl inte en så väl underbyggd kommentar? Om man fortfarande kan åka bil, men till en lägre kostnad, varför skall man då välja mellan att cykla och åka en bil som drar mer bensin?
Varför ska jag köpa en ny miljöbil för flera hundratusen som kanske drar två dl mindre per mil? Då kör jag hellre min 855 för 20 tusen, hinner åka många mil innan bensinkostnaden har kommit upp i samma pris som vad en ny miljöbil skulle kostat.
Användarvisningsbild
av SvenB
Ja att byta bil BARA för den lägre förbrukningen är inte klokt för de flesta. Men NÄR man byter bil, varför skall man inte välja en som drar mindre med bränsle?
VolvoÄgarn skrev:
Elbilar har sjukligt med vrid så det är inte konstigt att det lär spinna rejält på vinterväglag. Låter nästan farligt. Men de måste väl ha nån form av antispinn? ??:-/
JA! Självklart. Säkerhetstekniken tar ju knappast en tidsresa till 80talet för att man byter framdrivningsteknik.

F.ö. provade vi att slå av antispinn på en tesla model S förrförra veckan. Den gick som ett "#)%= skott! Det gjorde den förvisso med påslaget också, men det var natt och dagskillnad. Orginal gick den otroligt snällt och fint men utan blev den ett monster.
Användarvisningsbild
av Vojje
SvenB skrev:Ja att byta bil BARA för den lägre förbrukningen är inte klokt för de flesta. Men NÄR man byter bil, varför skall man inte välja en som drar mindre med bränsle?
Precis. Insignia drar t.ex. endast 0.37 l/mil blandad (diesel). Hyfsat för en bil i den storleken.
SvenB skrev:Ja att byta bil BARA för den lägre förbrukningen är inte klokt för de flesta. Men NÄR man byter bil, varför skall man inte välja en som drar mindre med bränsle?
Alltså, jag ser det såhär. Om man ens är lite intresserad av bilar så kanske man vill ha en lite roligare motor än en miljömotor på 100 hästar. Att en roligare motor drar lite mer i bränsle är det inget som jag ligger sömnlös över... Nu säger jag inte att man borde köpa en amerikansk bil med V8 som drar 500 liter milen men om jag skulle köpa en ny V70 tex tar jag ju hellre en 2.5T på 231 hk än en 2.0 på 145... Är det bara jag? :)
Alltså, motorn blir väl inte roligare för att man envisas med att kalla den miljömotor, men det är väl inte hög eller låg förbrukning som avgör om en motor är rolig?
Användarvisningsbild
av Perc
VolvoÄgarn skrev:Alltså, jag ser det såhär. Om man ens är lite intresserad av bilar så kanske man vill ha en lite roligare motor än en miljömotor på 100 hästar. Att en roligare motor drar lite mer i bränsle är det inget som jag ligger sömnlös över... Nu säger jag inte att man borde köpa en amerikansk bil med V8 som drar 500 liter milen men om jag skulle köpa en ny V70 tex tar jag ju hellre en 2.5T på 231 hk än en 2.0 på 145... Är det bara jag? :)
En Volvo 2.5T ligger nog inte långt efter en "amerikansk bil med V8" i förbrukning...

Idag kan man ju kombinera vettig förbrukning och hyfsad prestanda om man väljer nån av de effektstarka dieslarna som i stort sett alla biltillverkarna erbjuder. D5 på 200hk räcker långt.
crumpets skrev:
VolvoÄgarn skrev:
JA! Självklart. Säkerhetstekniken tar ju knappast en tidsresa till 80talet för att man byter framdrivningsteknik.

F.ö. provade vi att slå av antispinn på en tesla model S förrförra veckan. Den gick som ett "#)%= skott! Det gjorde den förvisso med påslaget också, men det var natt och dagskillnad. Orginal gick den otroligt snällt och fint men utan blev den ett monster.
Model S har, enligt Tesla själva, mycket bra antispinn/antisladdsystem. Det låter logiskt också när man tänker på det. Man har ju helt andra möjligheter att ta fram ett bra antispinnsystem när man har direktdrivning från en elmotor med knivskarp respons, jämfört med en trög förbränningsmotor och tillhörande växellåda.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok