Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Arese
VolvoB20 skrev:
Arese skrev: Herrarna har uppenbarligen aldrig kört en fin stor rak sexa med manuell låda, då kan man snart sagt välja vilken växel som helst, när som helst, med samma fina komfort. Det är flexibelt, det är premium (löjligt ord förövrigt) på riktigt. I min gamla bil kunde jag smyga omkring på trean hemma i villaområdet eller i stan utan att växla samtidigt som den gärna nosade på varvtalsstoppet i 160 km/h under omkörningar på landsväg. Det är en mysig känsla att ha tillgång till både smidighet i botten och jävlar anamma på toppen.

En motor som inte trivs på låga eller höga varvtal är i min bok varken komfortabel eller rolig. Därför hoppas jag att Volvo inte bara minskat förbrukningen och ökat effekten utan har utökat det varvtalsområde då motorn känns trevlig att ha att göra med. Idag går den bra mellan 1500 och 3500 varv. Det är bara ett effektivt effektband på 2000 varv som är lätt att trilla utanför.

Mvh
Arese
Tycker D5 är mycket spänstig då den funkar bra från 50-60 km/h upp till +220 km/h på en och samma växel (6an)

Heller inga problem att dra ur den till rödgräns om man har lust.

Även med tunga släp (upp mot 2 tons boggiesläp är det bara att åka backe upp och ned på 6an

Bra bopttenvrid också då man drar upp 2 ton båt nåstan på tomgång ur sjön.
Då har vi nog helt olika definitioner på vad "gå bra" innebär. 50 km/h på sexan i de D5 jag kört har endast resulterat i att motorn låter som om den skall avlida med vibrationer och noll kraft med allmänna svimmningstendeser.

Men som sagt var, man har olika krav.

Om jag (m fl) hade upplevt att D5 gått som du beskriver så hade Volvo inte behövt uppdatera den överhuvudtaget.

Mvh
Arese
av Arese
perhall skrev:
Arese skrev:
AndS skrev:Måste få kommentera, man anpassar väl växel efter bil/motor runt t.ex. gathörn inte finns det väl något egenvärde i att plåga en bil runt med för hög växel för att kunna påvisa en rå motorgång. I mitt fall så valde jag nu diesel för att få bra drag från 1500 och uppåt 4000 samt bättre bottendrag med kärra efter, och med annan körteknik mot mina tidigare bensinturbo så fungerar det bra för mig nu men det tog ca 1000mil hade acceptera en annan körstil.
Visst kan man göra det men en flexibel och komfortabel motor klarar såväl tomgång som maxvarv utan protester.

Som jag skrev tidigare i tråden, växla för att nå maximala prestanda har jag inget emot men att inte kunna åka på hög växel på 70-väg eller åka omkring i stan på trean tycker jag är en komfortbrist.

Mvh
Arese
Jag håller med om kritiken mot förbrukning, vibrationer etc. men jag tycker nog inte att effektbandet är smalare i D5 än andra 180-190-hk dieslar. Konkurrenterna ligger inte bättre till, de är också tröga i 70 på 6:an...
Föreslår en tur i PSA:s 2,7 literssexa, Audis 2,7:a eller BMWs X25d, de är samtliga betydligt flexiblare och mjukare på låga varv än D5. Mot fyrcylindriga konkurrenter är glappet mindre även om de modernaste är betydligt snällare på låga varv.

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Arese skrev:Föreslår en tur i PSA:s 2,7 literssexa, Audis 2,7:a eller BMWs X25d, de är samtliga betydligt flexiblare och mjukare på låga varv än D5. Mot fyrcylindriga konkurrenter är glappet mindre även om de modernaste är betydligt snällare på låga varv.
Mvh
Arese
Håller med dig till 100% men de motorerna kostar ju 100.00 till, något ska man väl få för de pengaran.

-Menar att D5 presterar enormt bra i förhållande till vad man får betala.
av Arese
VolvoB20 skrev:
Arese skrev:Föreslår en tur i PSA:s 2,7 literssexa, Audis 2,7:a eller BMWs X25d, de är samtliga betydligt flexiblare och mjukare på låga varv än D5. Mot fyrcylindriga konkurrenter är glappet mindre även om de modernaste är betydligt snällare på låga varv.
Mvh
Arese
Håller med dig till 100% men de motorerna kostar ju 100.00 till, något ska man väl få för de pengaran.

-Menar att D5 presterar enormt bra i förhållande till vad man får betala.
Hehe, den diskussionen lurar du inte in mig i igen B20 :) Men då är vi iallafall överens om motoregenskaperna!

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av CarMan
Arese skrev:
Vålvå skrev:
CarMan skrev:Jag prova för skoj skul en s80 2,4D
åker man i 20km/h (vilket är snabt för att åka runt ett gathörn) på 4:ans växel så har motorn 500 rpm (självklart går bilen rätt dåligt då.
om man konsentrerarsig så kanaske nån liten effektminskning finns vid 4000 rpm, men det kan vara enbart en ljud förendring. Motorn håller alltså fullt ös från 1500 rpm till 5000 rpm där rödmarkeringen börjar.

den som hävdar nått annat har kört en annan motor!

på 4:an i 60km/h så har man 1500 rpm (kanska behöver en kurs i att växla?)
Håller med dig fullständigt :!:

Och JA! 1,2,3 finns för att användas :wink:
Herrarna har uppenbarligen aldrig kört en fin stor rak sexa med manuell låda, då kan man snart sagt välja vilken växel som helst, när som helst, med samma fina komfort. Det är flexibelt, det är premium (löjligt ord förövrigt) på riktigt. I min gamla bil kunde jag smyga omkring på trean hemma i villaområdet eller i stan utan att växla samtidigt som den gärna nosade på varvtalsstoppet i 160 km/h under omkörningar på landsväg. Det är en mysig känsla att ha tillgång till både smidighet i botten och jävlar anamma på toppen.

En motor som inte trivs på låga eller höga varvtal är i min bok varken komfortabel eller rolig. Därför hoppas jag att Volvo inte bara minskat förbrukningen och ökat effekten utan har utökat det varvtalsområde då motorn känns trevlig att ha att göra med. Idag går den bra mellan 1500 och 3500 varv. Det är bara ett effektivt effektband på 2000 varv som är lätt att trilla utanför.

Mvh
Arese
jag är övertygad omatt du pratar om gamla D5:an elle nått annat skräp. för det finns igne stopp på effekten vid 3500 RPM
(bara att du skriver en sån sak, som inte alls stämmer gör att jag inte litar på allt annat du har skrivit !)
bilen lämnar om jag mins rätt 400Nm vid 1500 RPM & håller deta till rödmarkeringen på 5000 RPM.

(om du nu kör en annan bil med 6 i o ligger på 4:an i 20 kM/h så är inte det specielt bra för motorn!) köp dig en automatlåda, om du inte vill växla!
Användarvisningsbild
av CarMan
Arese skrev:
VolvoB20 skrev:
Arese skrev: Herrarna har uppenbarligen aldrig kört en fin stor rak sexa med manuell låda, då kan man snart sagt välja vilken växel som helst, när som helst, med samma fina komfort. Det är flexibelt, det är premium (löjligt ord förövrigt) på riktigt. I min gamla bil kunde jag smyga omkring på trean hemma i villaområdet eller i stan utan att växla samtidigt som den gärna nosade på varvtalsstoppet i 160 km/h under omkörningar på landsväg. Det är en mysig känsla att ha tillgång till både smidighet i botten och jävlar anamma på toppen.

Mvh
Arese
Tycker D5 är mycket spänstig då den funkar bra från 50-60 km/h upp till +220 km/h på en och samma växel (6an)

Heller inga problem att dra ur den till rödgräns om man har lust.

Även med tunga släp (upp mot 2 tons boggiesläp är det bara att åka backe upp och ned på 6an

Bra bopttenvrid också då man drar upp 2 ton båt nåstan på tomgång ur sjön.
Då har vi nog helt olika definitioner på vad "gå bra" innebär. 50 km/h på sexan i de D5 jag kört har endast resulterat i att motorn låter som om den skall avlida med vibrationer och noll kraft med allmänna svimmningstendeser.

Men som sagt var, man har olika krav.

Om jag (m fl) hade upplevt att D5 gått som du beskriver så hade Volvo inte behövt uppdatera den överhuvudtaget.

Mvh
Arese
50km/h på 6:ans växel, innebär att man ligger en bra bit under 1500RPM, vilket gör bilen lite slöare, men fult körbar där! ska man ha riktigt vrid så måsta man upp på 1500 RPM & över, vilekt du på på 4:ans växel i 50km/h (hur ofta gör man fullgas accelerationer i stan?)
Användarvisningsbild
av Tomas L
CarMan skrev: jag är övertygad omatt du pratar om gamla D5:an elle nått annat skräp. för det finns igne stopp på effekten vid 3500 RPM
(bara att du skriver en sån sak, som inte alls stämmer gör att jag inte litar på allt annat du har skrivit !)
bilen lämnar om jag mins rätt 400Nm vid 1500 RPM & håller deta till rödmarkeringen på 5000 RPM.

(om du nu kör en annan bil med 6 i o ligger på 4:an i 20 kM/h så är inte det specielt bra för motorn!) köp dig en automatlåda, om du inte vill växla!
Litar du på Volvo? Gamla D5:an lämnar 400 Nm mellan 2000-2750 rpm, den nya D5:an (produktion nästa vecka) är bättre, men den den klarar nog inte 400 Nm vid 5000 rpm.
Tomas L skrev:Ok, äntligen lite data om den nya D5:an!
S80 med nya D5:an (gamla D5 inom parantes):

Hästkrafter: 205 (185)
Vridmoment 420 Nm, 1750-3000 rpm (400Nm, 2000 - 2750 rpm)
Förbrukning landsväg, manuell: 0,48 l/mil (0.53 l/mil)
Förbrukning landsväg, automat: 0,52 l/mil (0.59 l/mil)
Förbrukning bl körning, automat: 0,67 l/mil (0.73 l/mil)
CO2, manuell: 164 g/km (169 g/km), skatt 4820 kr (5576 kr)

10% sänkt förbrukning måste anses som rätt bra, särskilt då det nog finns en del att göras även med automatlådan som uppgraderas inom kort, v.49 enligt Automotorsport.
av Arese
CarMan skrev:
Arese skrev:
Herrarna har uppenbarligen aldrig kört en fin stor rak sexa med manuell låda, då kan man snart sagt välja vilken växel som helst, när som helst, med samma fina komfort. Det är flexibelt, det är premium (löjligt ord förövrigt) på riktigt. I min gamla bil kunde jag smyga omkring på trean hemma i villaområdet eller i stan utan att växla samtidigt som den gärna nosade på varvtalsstoppet i 160 km/h under omkörningar på landsväg. Det är en mysig känsla att ha tillgång till både smidighet i botten och jävlar anamma på toppen.

Mvh
Arese
jag är övertygad omatt du pratar om gamla D5:an elle nått annat skräp. för det finns igne stopp på effekten vid 3500 RPM

Hej

Man upplever bilar på olika sätt beroende på tidigare erfarenheter av andra bilar och på ens egna preferenser. Vi har olika krav helt enkelt.

Men jag skulle gärna vilja köra din D5:a med 400 nm vid 5000 varv. För alla med minsta kunskaper kring motorer och matte innebär det att motorn ger 285 hk vid 5000 varv. Tillåt mig att inta en halvskeptisk attityd :D .

Mvh
Arese
av Lövet
CarMan skrev:
Arese skrev: Men jag skulle gärna vilja köra din D5:a med 400 nm vid 5000 varv. För alla med minsta kunskaper kring motorer och matte innebär det att motorn ger 285 hk vid 5000 varv.
Arese
Jag skulle också vilja veta var CarMan hittar sina fantastiska D5or.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag har inget här, man har förmig gag sett en sån effkt kurva, får leta lite...
  • 1
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 31
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]