Re: El-bilar är tokeri. Någon som inte håller med?
Postat: mån 20 sep 2021, 19:57
Ahh, då kan jag plocka ut 3x25x230=17kW
jagrullar.se
https://www.jagrullar.se/forum/
Flinta skrev:Ahh, då kan jag plocka ut 3x25x230=17kW :-)Möjligt, men det kan sannolikt inte din bil ta emot. De flesta elbilars ombordladdare är inte större än 11kW. Det finns ett par med 22kW förvisso som tillval. Hybrider har betydligt lägre (minns inte vilken bil du har).
Flinta skrev:Tack för alla svar om laddning!Snabbt överslag, 20 mil x 2 kWh/milen = 40 kWh
Jag trodde man sa hur många kW man laddade med...har nu lärt mig att det är A som gäller. Ni verkar ladda 10-16 A och det räcker för att få fullt under natten.
M a o så klarar man sig med nattladdning hemma, jag åker 8-18 mil/dag.
JEriksson skrev:Precis... och även med 6-8A bör man hilla få tillbaka det under en natt. :)Flinta skrev:Tack för alla svar om laddning!Snabbt överslag, 20 mil x 2 kWh/milen = 40 kWh
Jag trodde man sa hur många kW man laddade med...har nu lärt mig att det är A som gäller. Ni verkar ladda 10-16 A och det räcker för att få fullt under natten.
M a o så klarar man sig med nattladdning hemma, jag åker 8-18 mil/dag.
3 x 10A (3x10x230) = 6,9 kWh
40 kWh / 6,9 kWh ger knappt 6 timmars laddning för att ladda det man förbrukat under dagen
Samma motsvarighet med 3X16A blir knappt 4 timmars laddning för att "ta tillbaka" det man förbrukat.
Lövet skrev: ↑sön 19 sep 2021, 13:51Det är bilens batteri jag tänker på. Det är alltid en risk med Lithium batterier att nån cell blir överhettad, blir kortsluten eller blir överladdad (vilket kan vara mycket farligt) när man laddar. Därför jag tänker det kan vara säkrast att ha bilen utanför huset istället för inne (i garaget) när man laddar bilen. Dessutom om det skulle börja brinna i ett Lithiumbatteri är branden mycket svårsläckt. Speciellt släckmedel (eller sand) släcker dock.bem skrev:Är jag för nojig? Dock better safe then sorry som det brukar heta. Hur resonerar ni andra?Ja du är för nojig. Du har väl varmvattenberederare/värmepump inomhus? Det är typ samma effekt och den installation brukar ju vara av betydligt äldre typ utan att någon är orolig.
bem skrev:Jaha, då är cirkusen igång så sakteliga för de som laddar elbil...För 99% av elbilisterna är det där inget större problem. Man styr laddningen till nqtten då man ändå inte lagar mat, dammsuger, kokar kaffe eller andra energikrävande saker, sen laddar man inte med onödigt hög effekt. Alltså att ladda med 11kW när man klarar att få fullt med ca 4kW är dumt. 4kW ger ca 2 mil i timmen. Kör man i snitt inte mer än typ 15 mil per dag klarar man ju sig gott på 4kW istället för högre.
https://www.vibilagare.se/nyheter/ny-ef ... e0648ac079
Smart prismodell för elbolaget... men inte för den som skall ladda...
Ni skall se det blir lika dyrt köra elbil i framtiden som förbränningsmotordriven bil när alla justerat in sig (fordonsskatt, elpriser osv).
Tur jag har ett ynka litet batteri på 11,6 kWh (i min V90 Recharge), bilen kan bara ta emot 3,7 kW per timme max. Går liksom inte snabbladda, så med den prismodellen de skriver om som exempel skulle jag hamna på 124 kr per månad (3,7 kW x 33,5 kr) vilket är överkomligt.
Nån som trott nåt annat än att det kommer så sakteliga bli dyrare åka elbil?
Ladda länge med låg strömstyrka verkar bli melodin för framtiden då för de som laddar elbil hemma, om man vill hålla nere elkostnaden.
/Bo