Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#749068
llesrof skrev:Är det ens flashminne av samma typ som på ett USB-minne, i en bil? Det finns ju flera tekniker.
Nej. Vanligen används lågdensitets NAND teknologi i bilar för lagring av data. Något mera säkra än högdensitets NAND för konsumentbruk som USB-minnen ofta använder. För lagring av systemmjukvara samt applikationskod används NOR teknologi i bilar. Även om man fortfarande använder sig av parallell NOR går utveckling mer och mer åt seriell NOR.

Det finns några organisationer där olika biltillverkare samt kretstillverkare är medlemmar som har upprättat standarder för vilka egenskaper som kretsarna ska uppfylla. Det finns även krav på kretsar som ska ingå i säkerhetssystem i bilen som t.ex. bromssystem, stabilitetskontroll, airbag, elektrisk styrning, förarsupport, chassikontroll, övervakning, etc. Alla ingående komponenter och funktioner i elsystemet i bilar är idag i princip fullständigt integrerat och utvecklingen går mot att tillföra ytterligare funktioner och öka integreringen ännu mera. Nya bus-system är på gång för att täcka de ökade hastighetskraven i kommunikationen. Även bus-system för säkerhetsklassade funktioner finns och kommer att användas mer och mer. Även teknologi för att hantera de speciella krav som elbilar och hybridbilar ställer finns i form av styrenheter för höga effekter används mer och mer.

Gemensamt för all denna teknologi är att varje styrenhet (det finns många) innehåller CPU-funktion och minnesfunktioner. Och att den är förhållandevis ny. De flesta beräkningar på livslängder är i många fall endast teoretiska eftersom teknologin inte är så gammal så att den verkliga livslängden i bilbruk hunnit testas.

I Volvos fall är det fr.o.m. P2-bilarna som modern teknologi används integrerat i större omfattning med gemensam kommunikation men med inslag av konventionell teknologi. Dessa bilar är idag bara ett drygt decennium gamla. I senare bilar än P2 har den moderna teknologin ökat ytterligare och inslaget av konventionell teknologi är minimalt. Dessa bilar är ännu yngre. Framtiden får utvisa om dessa bilars elsytem går att hålla liv i för gemene man om 30-40 år.
#749078
crumpets skrev:Camel, när jag skriver det du läser har jag hela tiden en bilmodell roterande i bakhuvudet. Jag presenterar: Aston Martin Lagonda!
Underbar bil på många sätt. Men elsystemet är inte bilhistoriens mest tillförlitliga. Om det beror på ambitionen eller tillverkningslandet kan man alltid diskutera. :wink:

Elsystemet i en Lagonda från mitten av 80-talet har inte mycket gemensamt med elsystemen i dagens bilar. Föregångaren till dagens CAN-bus utvecklades i början av 80-talet. Bosch brukar tillskrivas äran. Det var i slutet av 80-talet och i början av 90-talet som det på allvar började användas i dyrare bilar men som ändå producerades i volymer att tala om. BMW var på detta område tidigt ute med sin 7-serie. Allt detta är idag rena stenåldern då en helt annan topologi används och det som en gång togs fram som CAN-bus är idag uppgraderat och ser helt annorlunda ut. Dessutom har flera andra bussar tagits fram som används för kommunikation som CAN-bus helt enkelt inte klarar av. Dessutom är hårdvaran i elektroniken helt annorlunda med mycket specialkretsar som används för en dedikerad uppgift.

Som kuriosa kan nämnas att några årsmodeller av Lagondan hade katodstråleskärm. Idag har även vanliga småbilar avancerad elektronik för styrning och förarsupport med omfattande buskommunikation. Dessutom har de inte katodstråleskärm.:mrgreen:
av *pettson*
#749113
Visst är viss teknologi ett problem med tanke på ålderskrämpor.
Men å andra sidan som jag säger: Kan ändå ingen nånting om teknologin så spelar det ingen roll om den har krämpor. Ingen kan nåt för att skruva med den ändå. Vet man inte vad som är normalt eller felaktig när man börjar ta sej an något lär man heller inte lösa ett problem.

Har nyligen ofrivilligt blivit insatt i t.ex VWs djupa kunskaper om Audi.
Två dedikerade tekniker(bilelektriker) på två företag som av en släkting till mej fick råd och stöd vid sina frågor angående inköp av delar och ev jobb då på märkesverkstad.
Som tur är frågade han flera än dom och det slutade bra för hans del ändå. Men hade han gått på det han blev itutad av dom två teknikerna, då hade det blivit snuskigt dyrt, utan att lösa problemet. Notera att ingen ville felsöka bilen. Bägge VISSTE vad problemet var.

Bil: Audi A4 2003
Problem 1: C lås förardörr fungerar inte.
Åtgärd enligt tekniker: Specialbeställning av centrallåsmotor, kodning mot bil, omprogrammering av centrallås, Kostnad: 6000kr
Åtgärd av mej: Byte beg c-lås motor inkl kista, låsnumret är samma sedan 1998 och innefattar INTE någon som helst programmering någonsin, låset är lika intelligent som en trasig tegelsten. Kostnad: 600

Problem 2: Halvljusautomatiken fungerar inte alltid, dock fungerar alltid lyset om man drar på vredet.
Åtgärd enligt tekniker: Byte av ljusspak samt ljusvred för att dom brinner upp av effekten som tas ut, samt omprogrammering av styrdon i kupen så det verkligen blir halvlljus automatik. Enligt tekniker tappar bilen minnet totalt vid batteribyte så görs bilen strömlös måste den omprogrammeras igen. Kostnad: 4800kr

Åtgärd av mej: 2 minuters kontroll i ett elschema. Alla strömförbrukare går via en effektmodul ett finare namn på styrning och reläenhet som sitter ihop.
Bort med modulen avläsa numret: Beställa samma nummer och så montera den begagnade.
Vips fungerar allt som tänkt. Att tänka på: En del har komfortfunktion på elhissar. Den begagnade kan innehålla mera eller mindre extrafunktioner än den du har (typ rutor upp vid låsning och ned vid upplåsning osv), för att ta bort eller lägga till funktioner krävs programmering för 1100kr.
Är man nöjd så krävs inget extra. Kostnad: 600kr inkl frakt.
För den som vill och orkar så öppnar man dom 4 skruvarna i effektenheten och byter ut dom tre reläerna på kretskortet (enkel lödning) för priset av en 3-hundring inkl frakt på materialet. Sen är styrdonet som nytt. I vanlig ordning är det fel typ av reläer som belastas på gränsen av sin förmåga med haveri som följd. Samma skitkvalitet som volvos 40 serie har i sina styrdon. Men så är det samma tillverkare på styrdonen.

Summering: Eftersom kunskaperna verkar försvinna på våra verkstäder så är inte kompetensen på väg uppåt. Det är enkelt att se idag hur många som klarar något om en basic förgasare på våra verkstäder. I motala finns det exakt NOLL personer som klarar det på märkesverkstäderna, och det finns mej veterligen 3 personer på nåt 10 tal fria verkstäder som klarar det. Folk som då klarar el och annat på ett då 30 år gammalt elsystem lär inte vara fler.
av umekille
#749458
Försök få igång en veterandator idag som hade första windows versionen
Datorn kan må vara NOS. Alltså orörd sen den var ny men...
Finns inte rätt programvara tillgå som lirar ihop med den är det
trots skicket på den bara hiva på soptippen eller ha som ögongodis
i bokhyllan elller i något skyltfönster som reklamgrej. För vem
håller kvar programeringsdata som bara tar plats och knappt eller aldrig
används i framtiden i sina gömmor.
#749514
Och det finns ju fortfarande vissa IT-system som rullar runt i gammal programvara från 70-talet som Fortran och liknande...
#749532
Allt går att göra. Dock var frågeställningen från TS om dagens bilar kommer att uppnå veteranålder.

Tänk er en V70II MY13 i sk. bruksskick om 20 år, dvs. år 2033. Mekaniken är inget större problem. Om komponenter i elsystemet går sönder är det heller inget stort problem. För en "vanlig" hemmapulare blir det dock svårt att fixa vissa problem i elsystemet själv. Detta oavsett om man är händig i övrigt. Men många problem går relativt enkelt att lösa om man bara har tillräcklig motivation och engagemang. Lämna problemen till proffs kommer sannolikt fortfarande att gå att göra. Men det kostar kanske mer än vad man vill läggga ut på bilen. Så då skrotas bilen.

Men om en V70II MY13 hittas i en lada som ett renoveringsobjekt om 50 år, dvs. år 2063 kan problemen t.ex. bestå i att flashminnen tappat både systemprogram och applikationsprogram. Det innebär att nedladdning av nya programvara blir omöjlig den vanliga vägen. En V70II MY13 där t.ex. ECU eller CEM "tappat minnet" på detta sätt blir rätt stendöd. Den vanliga Volvoverkstaden kommer inte att kunna lösa problemet. Det kommer dock finnas eftermarknad för att fixa denna typ av problem i framtiden. Antingen med reservdelar eller med ombyggnadskit. Men det som man kan fundera på är om en V70II MY13 är lika intressant för den mekaniskt händige hemmapularen att renovera till originalskick om 50 år som det är att renovera en bil från 50 eller 60-talet idag. Det kommer att krävas stort intresse för elektronik jämte bilintresset för att det ska bli av. För de riktiga entusiasterna kanske en volymbil som V70II inte heller är intressant. Svårt att veta faktiskt vad som kommer att hända med dagens bilar i framtiden.
#749535
Hur många är egentligen sugna på att svetsa till och iordningställa något vrak till 90-talare till originalskick, så som görs med bilar från mitten av 80-talet och tidigare? Det känns inte så spännande, men kanske bara en tidsfråga.
#749598
StringerBell skrev:Och det finns ju fortfarande vissa IT-system som rullar runt i gammal programvara från 70-talet som Fortran och liknande...
Visserligen utanför ämnet, men för ett par år sedan arbetade jag på ett stort internationellt företag som använde ett orderhanteringssystem som grundutvecklats under andra halvan av 70-talet. Så gamla program lever fortfarande kvar lite här och där. Har en gammal laptop från sent 80-tal eller tidigt 90-tal i en låda någonstans också av märke Victor, alltså Mats Gabrielssons gamla Datatronic. Samt en gammal burk med Win 95 ståendes i förrådet. Och två 90-tals Volvo i gott skick. Det verkar som att jag har framtidens nostalgiobjekt samlade här hemma...

Intresset för tidiga 240-serien har redan börjat ta fart och 740/740 är på samma väg. Så än är det inte kört. Däremot har jag svårt att se dagens nya bilar som veteraner, å andra sidan så anser jag fortfarande att 850 är en modern bil, så...

Nu så har jag löst mitt problem och har[…]

Hei. Har samme problem , får ikke startet mi[…]

Youtube-tråden

..Det är ju samma värmeutveckling d&au[…]

EGR byte

Har en S80 2,4D -08 D5244T motorn som jag ska byta[…]