- tis 23 apr 2013, 22:33
#749068
Det finns några organisationer där olika biltillverkare samt kretstillverkare är medlemmar som har upprättat standarder för vilka egenskaper som kretsarna ska uppfylla. Det finns även krav på kretsar som ska ingå i säkerhetssystem i bilen som t.ex. bromssystem, stabilitetskontroll, airbag, elektrisk styrning, förarsupport, chassikontroll, övervakning, etc. Alla ingående komponenter och funktioner i elsystemet i bilar är idag i princip fullständigt integrerat och utvecklingen går mot att tillföra ytterligare funktioner och öka integreringen ännu mera. Nya bus-system är på gång för att täcka de ökade hastighetskraven i kommunikationen. Även bus-system för säkerhetsklassade funktioner finns och kommer att användas mer och mer. Även teknologi för att hantera de speciella krav som elbilar och hybridbilar ställer finns i form av styrenheter för höga effekter används mer och mer.
Gemensamt för all denna teknologi är att varje styrenhet (det finns många) innehåller CPU-funktion och minnesfunktioner. Och att den är förhållandevis ny. De flesta beräkningar på livslängder är i många fall endast teoretiska eftersom teknologin inte är så gammal så att den verkliga livslängden i bilbruk hunnit testas.
I Volvos fall är det fr.o.m. P2-bilarna som modern teknologi används integrerat i större omfattning med gemensam kommunikation men med inslag av konventionell teknologi. Dessa bilar är idag bara ett drygt decennium gamla. I senare bilar än P2 har den moderna teknologin ökat ytterligare och inslaget av konventionell teknologi är minimalt. Dessa bilar är ännu yngre. Framtiden får utvisa om dessa bilars elsytem går att hålla liv i för gemene man om 30-40 år.
llesrof skrev:Är det ens flashminne av samma typ som på ett USB-minne, i en bil? Det finns ju flera tekniker.Nej. Vanligen används lågdensitets NAND teknologi i bilar för lagring av data. Något mera säkra än högdensitets NAND för konsumentbruk som USB-minnen ofta använder. För lagring av systemmjukvara samt applikationskod används NOR teknologi i bilar. Även om man fortfarande använder sig av parallell NOR går utveckling mer och mer åt seriell NOR.
Det finns några organisationer där olika biltillverkare samt kretstillverkare är medlemmar som har upprättat standarder för vilka egenskaper som kretsarna ska uppfylla. Det finns även krav på kretsar som ska ingå i säkerhetssystem i bilen som t.ex. bromssystem, stabilitetskontroll, airbag, elektrisk styrning, förarsupport, chassikontroll, övervakning, etc. Alla ingående komponenter och funktioner i elsystemet i bilar är idag i princip fullständigt integrerat och utvecklingen går mot att tillföra ytterligare funktioner och öka integreringen ännu mera. Nya bus-system är på gång för att täcka de ökade hastighetskraven i kommunikationen. Även bus-system för säkerhetsklassade funktioner finns och kommer att användas mer och mer. Även teknologi för att hantera de speciella krav som elbilar och hybridbilar ställer finns i form av styrenheter för höga effekter används mer och mer.
Gemensamt för all denna teknologi är att varje styrenhet (det finns många) innehåller CPU-funktion och minnesfunktioner. Och att den är förhållandevis ny. De flesta beräkningar på livslängder är i många fall endast teoretiska eftersom teknologin inte är så gammal så att den verkliga livslängden i bilbruk hunnit testas.
I Volvos fall är det fr.o.m. P2-bilarna som modern teknologi används integrerat i större omfattning med gemensam kommunikation men med inslag av konventionell teknologi. Dessa bilar är idag bara ett drygt decennium gamla. I senare bilar än P2 har den moderna teknologin ökat ytterligare och inslaget av konventionell teknologi är minimalt. Dessa bilar är ännu yngre. Framtiden får utvisa om dessa bilars elsytem går att hålla liv i för gemene man om 30-40 år.
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."