Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Kroken skrev:Med tanke på dina svar, gundj, så kan jag inte låta bli att misstänka att du har ett finger i oljeindustrin, att tycka att de vinster som oljebolagen gör idag inte är konstiga, tyder på att du rejält missförstår vad normala marknader ska ge för vinster. Shells siffror för 2007 ger en vinstmarginal före skatt på 17 %, normal industri jublar av glädje för 5-7 %, de är de 10-12 % som vi konsumenter betalar i onödan eftersom marknaden består av ett tydligt oligopol som Statoil nu vill göra än värre med köpet av JET. Självklart så är statens 7,60 mycket pengar men de går åtminstone tillbaka till oss svenskar om än på konstiga vägar. Så jag tycker att en viss revolt inte är av ondo, sedan så tjänar mackägarna inte mycket pengar och det är också oljebolagens orimliga villkor. Så det vi borde blockera är oljebolagens huvudkontor.
Håller med om det sista du säger. Varför göra något så att mackägarna får lida. Har pratat med en som driver en statoilmack och enligt honom så räcker det med en smitning en dag för att hela förtjänsten på bensin ska vara borta den dan, (Vet ej om detta stämmer till 100%) så det känns som man ger sig på fel personer med en sån här aktion. Mackägarna lär väl inte kunna påverka bensinpriset, eller?
av matzen10
Stupid-Flanders skrev:Håller med om det sista du säger. Varför göra något så att mackägarna får lida. Har pratat med en som driver en statoilmack och enligt honom så räcker det med en smitning en dag för att hela förtjänsten på bensin ska vara borta den dan, (Vet ej om detta stämmer till 100%) så det känns som man ger sig på fel personer med en sån här aktion. Mackägarna lär väl inte kunna påverka bensinpriset, eller?
Nä, det är ju klart..Tror det ska uppfattas som det enklaste sättet att göra en markering på. Om det dessutom blir stor uppslutning så lär det ju bli kraftfull markering ända upp till oljebolagens styrelserum.
Men vi e ju trots allt svenskar så vi får väl knyta näven i böxerna och inte göra så mycket mer...

---> Matz
Användarvisningsbild
av gundj
Nix pix, ingen koppling till oljeindustrin.
Men jag tycker att man ska pressa skattetrycket först, sen kan oljebolagen fâ förklara varför de stâr för den större delen av priset.
Nu läser inte jag bolagsrapporterna, men jag undrar om bensin och fordonsdiesel är det stora mjölkkorna för oljebolagen eller om det är industri- och brännoljeförsäljningen som ger mest pengar.
av Hemulen
Hej. "Men vi e ju trots allt svenskar så vi får väl knyta näven i böxerna och inte göra så mycket mer..." Skriver Matzen. Är det inte Finnarna som knyter nävarna i byxfickan? vi svenskar muttrar väl på sin höjd lite vid köksbordet. 8)
av matzen10
Hemulen skrev:Hej. "Men vi e ju trots allt svenskar så vi får väl knyta näven i böxerna och inte göra så mycket mer..." Skriver Matzen. Är det inte Finnarna som knyter nävarna i byxfickan? vi svenskar muttrar väl på sin höjd lite vid köksbordet. 8)
Ok, jag får skylla på influenser från min finske granne :P

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av mugge
Nu är det väl inte så att oljebolagen fritt kan välja att sätta sina priser. Det är klart att man plockar ut mer när det finns kunder som är villiga att betala. Det intressanta är kanske varför marknaden idag går med på över 130 dollar per fat. Den som är intresserad av en möjlig förklaring kan titta lite på IEA:s årsrapporter från de senaste åren (World Energy Outlook) och begrunda IIEA:s varningar.
av *pettson*
Vet ju inte vad ni tror att mackägaren har per/liter bensin? I Borensberg ska ju macken läggas igen (Statoil) och som det är idag får han 12 öre/ liter och nya han skulle fått om han fått fortsätta är 6 öre/liter. Sen undrar vi varför macken säljer godis o skit och dessutom till höga priser. Vad ska dom annars leva på? Bensinpengarna? :lol: Nej pengarna som tjänas görs INNAN regeringspålagorna och skit.. Alltså när grundpriset bestäms på bensinen.
av Hemulen
Är nog bättre att jaga den bilfientliga alliansregeringen som kanske vann valet på att dom lovade att sänka skatten på bensinpriset. Men dom höjde skatten på drivmedlet plus skatt på försäkringen och höjde fordonsskatten."Valet vann vi och ni fick tji!" Kan ju bli deras nya slogan. Fattas bara att dom ger sig på veteranbilarna. Tänkte på en sak:Vi kan kanske vara överens om att bensinbolagen ingår i en kartell.Hur gör man då för att bryta en kartell? T.e.x om vi Volvoägare bestämde oss för att bara tanka exempelvis på Jet så skulle dom andra vara tvungna att sänka priset för att locka oss att tanka hos dom eller duka under. Verkar ju inte spela någon större roll att det finns fler mackar i och med att alla håller samma pris. titta på elbolagen i princip samma pris överallt, skulle ju bli så billigt med el när marknaden avreglerades men priset femdubblats. Själv kör jag på E85 men tror att priset är för högt. 8)
Någon som hört om det blev något av de här protesterna någonstans? Här hemma hördes inte ett ljud i fredags.
av anp
Stupid-Flanders skrev:Någon som hört om det blev något av de här protesterna någonstans? Här hemma hördes inte ett ljud i fredags.
Hände det något med de tidigare demonstrationerna?
Jag varken såg eller hörde något om dessa protester annat än vad som skrivits i diverse forumtrådar.

Jag syndade själv i fredags genom att offra en hundring på fossilbränsle hos Shell :oops:
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]