Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av anp
boeder skrev:
Lilja skrev:Varje dag ser man att etanolen börjar komma mer och mer, nu ska de bygga en ny etanolfabrik någonstans uppe i sverige. Fler och fler bilmärken hakar på trenden och fler och fler mackar säljer etanol. T.o.m i radioreklamer och tvreklamer blir man mer och mer påmmind att etanolen är ett alternativ som motorbränsle.

Min fråga är dock inte om etanolen är ett hållbart alternativ i miljösynpunkt utan snarare om ni tror att det kommer få någon egentlig genomslagskraft. För jag tror att om det här blir en ordentlig nish så köper man en ny bensinbil idag kan det vara väldigt svårt att sälja den sen när man ska byta bil. För att alla vill ha etanolbilar. Kanske rent av är ett vettigare alternativ att köpa en etanolbil? Speciellt nu när dom snackar om att bensinen ska upp i 20 kr litern.

Vad tror ni?
Frågan är hur miljövänlig Etanol är? Måste man inte byta motorolja oftare än på bensindrivna bilar?
Ja och nej skulle jag vilja säga.
Normalbilisten klarar nog sig med ett oljebyte per år oavsett bränsle.
Och minst 1 gång per år bör man byta olja oavsett miltal skulle jag vilja påstå.
Användarvisningsbild
av Funk
Visst får du byta oftare, ungefär dubbelt så ofta..
Men i den totala ekvation påverkar 5 liter motorolja på 1000 mils körning i stort sett ingenting..

/Thomas
Användarvisningsbild
av etanolist
Maskirovka skrev:Gillar inte etanol. Går åt ganska mycket rengskog i sydamerika för att ge plats åt sockerrörsplantaget.
Psss!
Säg inte detta till någon men be gärna den som säger detta nästa gång att bekräfta det på något sätt. Då kanske skrönan dör ut till slut.
Såhär ser det faktiskt ut:
http://forum.svmc.se/attachment.php?att ... 1194764664
Användarvisningsbild
av mugge
etanolist skrev:
Maskirovka skrev:Gillar inte etanol. Går åt ganska mycket rengskog i sydamerika för att ge plats åt sockerrörsplantaget.
Psss!
Säg inte detta till någon men be gärna den som säger detta nästa gång att bekräfta det på något sätt. Då kanske skrönan dör ut till slut.
Såhär ser det faktiskt ut:
http://forum.svmc.se/attachment.php?att ... 1194764664
Illustrativ bild, fast det är inte riktigt så enkelt, och i grunden ingen regelrätt skröna heller... Exempelvis de människor som trängs undan pga sockerrörsodling söker ny mark att försörja sig på och tar då regnskog i anspråk.

http://klimatfakta.com/2007/02/12/stor- ... an-etanol/
http://www.kraftjournalen.no/story.aspx?ID=125753
Användarvisningsbild
av Tolvis
anp skrev:Skog används väl i liten skala idag för etanolproduktion?
Det handlar väl mer om matråvaror idag då det handlar om etanolproduktion, och det i sig är knappast helt rimligt om vi ser till den "svält" det orsakar.

Men å andra sidan har jorden fördubblat sin befolkning på mycket kort tid. 1 eller 2 generationer bara. Så svält och andra problem orsakade av överbefolkning är ofrånkomliga hur vi än vrider och vänder på diskussionen.
Sista citatet är en skrämmande sann verklighet, bra sagt.
Jag såg en hemsida från staterna varvid en bonde brände "Moonshine" till sin vagnspark från överskottet av majs i största j*vla gasoldrivna hembrännaren jag sett.
Jag Citerar: Tanken dit orenade spriten åkte in i var nästan på 1 kubik :-/O/
Hmm, jag har lite rostfritt i verkstan, he he he.
av *pettson*
anp skrev:
boeder skrev:
Lilja skrev:Varje dag ser man att etanolen börjar komma mer och mer, nu ska de bygga en ny etanolfabrik någonstans uppe i sverige. Fler och fler bilmärken hakar på trenden och fler och fler mackar säljer etanol. T.o.m i radioreklamer och tvreklamer blir man mer och mer påmmind att etanolen är ett alternativ som motorbränsle.

Min fråga är dock inte om etanolen är ett hållbart alternativ i miljösynpunkt utan snarare om ni tror att det kommer få någon egentlig genomslagskraft. För jag tror att om det här blir en ordentlig nish så köper man en ny bensinbil idag kan det vara väldigt svårt att sälja den sen när man ska byta bil. För att alla vill ha etanolbilar. Kanske rent av är ett vettigare alternativ att köpa en etanolbil? Speciellt nu när dom snackar om att bensinen ska upp i 20 kr litern.

Vad tror ni?
Frågan är hur miljövänlig Etanol är? Måste man inte byta motorolja oftare än på bensindrivna bilar?
Ja och nej skulle jag vilja säga.
Normalbilisten klarar nog sig med ett oljebyte per år oavsett bränsle.
Och minst 1 gång per år bör man byta olja oavsett miltal skulle jag vilja påstå.
Trasslet med din tanke är att oljan i sej tar inte slut.. men tvättadditiven tar stryk av just ättiksyran som bildas då du förbränner etanolen.. Vi har en olja som smörjer men som inte neutraliserar längre.
I övrigt så är det ju så att byta olja varje år är ju en realitet som vi som har runt 1500 mil om året och 1500 mil i intervall gör..
Men många bilmärken har idag 3 år eller 3000 mil på oljebytena.. Oljan som rekommenderas är betydligt dyrare longlife olja
För dom blir det ett byte varje år istället för vart 3:e... idealet ligger på runt 750 mil på intervallet på etanol/oljebyte, förutsatt att vi pratar om att köra på e85 och inte blandtanka.
av *pettson*
*Pettson>>Har kört en massa mil (mellan 5000 och 8500mil, har tappat räkningen!) utan att min bil exploderat!! De farhågor SRV hade när E85 började slå har nu i efterhand visat sej obefogade, vilket även SRV medgett. Sedan är det så att etanol är elektriskt ledande.

Men denna diskussion kan vi ta i tråden etanol/bensin som ligger under allmänna bildiskussioner, så slipper vi detta i Nicklas tråd!!

//David*
Vi är alla mycket glada David över att din bil inte exploderat. Men se det är inte så att nån tror att bilarna ska börja explodera likt champagne korkar.. Däremot så ska var och en som sysslar med detta veta EXAKT vilken risk/ vinst han/ hon tar.
Det är som om vi skulle ljuga om airbags?.. Är airbag en säker komponent? Den dödar ju inte folk dagligen?.. Ändå.. sätter jag som jobbar med såna INTE näsan mot den när jag pillar i dess system... För risken finns där att den kan lösa.. Just den där lilla lilla oturen.. Den räcker.. EN gång.
I övrigt så..
Finns ingen som undrat över om etanol är elektriskt ledande.. För det leder mycket bra. Däremot leder vi mycket dåligt så vi människor blir statiska. Vi leder alltså över när vi tankar. Med gnistbildning som följd. Därför ska vi undvika statisk elektricitet.
Ett problem man kan stöta på är just i vår kära bensintank.. Många bränslepumpar är än idag öppna poler på nere i bensinen. Just av skälet att bensin leder dåligt.. Så där spelar det inte nån roll, dom pumparna sorterar förvisso ut sej själva då dom drar sjukt mycket ström så fort man tankat en stor del etanol. (överledning mellan polerna). Vad vi INTE vill är att en sån pump ska ge en gnista.. Du vet ju att en tändsticka kan du släcka i bensin utan problem. Det ska vi inte försöka oss på i etanol..
Att man vill ha en tank av ädelmetall är av TVÅ skäl..
1. Vi har ingen bra plastsort som är ypperlig på att avleda statisk elektricitet. Därav metall i tanken.. Eller som på nyare, i tankröret med ett nedstick i tanken så att vätskan jordar genom tankröret.
2. Ädelmetall och inte bara *metall* är för att det inte ska uppstå frätskador på tanken beroende på bland annat vatten (rost). Etanolen i sej är dessutom mycket duktig på att torka ut plast.

känns det verkligen som om man har tänkt om?..
Notera datumet..
http://www.stockholm.se/upload/Fackforv ... Herlin.pdf

Här kan jag rekommendera kapitel 4.. det säger väl det mesta i klartext för den som inte orkar tänka själv.. Där får du volvos och fords nuvarande ändringar för etanol. Notera att man skippat ädelstålstanken och ersatt den med karosserijordat tankrör i metall.. allt för att undvika ESD. Notera även att här är informationen om alkholbrand precis tvärtemot räddningsverkets information Innan. I denna 2006 utgåva är inte alkohol explosivt annat än i slutet utrymme och knappt detta och det är mycket lättsläckt.. Enligt räddningsverket 2007 är alkoholen mycket svårsläckt och explosiv.. som sagt läs igenom rapporterna. Brandolyckor som hänt privatpersoner med olika alkoholer i flaskor (rödsprit bland annat) stödjer helt klart räddningsverkets uppfattning. Alkohol är explosivt i slutet utrymme och det är svårsläckt med annat än rent vatten. Detta då eftersom alkoholgasen löser upp skummet..
http://www.baff.info/rapporter/S%C3%A4k ... -%20sv.pdf
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
När det gäller risk för brand i tank så är den generella uppfattningen att bilen kan flyga i luften, bara så där ändå när man tankar E85. Samma förhållande råder (ja, kanske inte nu mer pga varmare väder) i norrland fem månader om året även när det gäller bensin, men inte exploderar bensinbilar till höger och vänster, högt och lågt för det! Tycker att det var en intressant och talande tabell på sid 7 i dokumenet från BAFF gällande farlighet. Har inte hunnit läsa allt i rapporten (för kort fikarast :) ) men det jag lyckades att skumma igenom var inga nyheter utan är väl samma argument som alltid har funnits där.

//David
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Jag tankade min bil i morse. Och inte exploderade bilen för det!! :)

Hittar ingen information i SRV:s dokumentet som stödjer de utalanden du gör gällande E85:s explosionsrisk, inte heller något som pekar på att det är mer svårsläckt (däremot så pekar tidigare undersökningar på att vanligt skum äts upp av etanolen, varvid ett alkoholresistent skum bör brukas).

I BAFF:s rapport står följande: "E85 bildar brännbara ångor i slutna utrymmen (tankar, cisterner mm) vid högre temperaturer än bensin, varför högre brand- och explosionsrisker kan befaras." Befaras ja, inte konstaterats. Vidare från BAFF: "E85 har mycket högre elektrisk ledningsförmåga än bensin. Detta är bra ur säkerhetssynpunkt eftersom risken för att statisk elektricitet ska bildas genom friktion mellan exempelvis vätska och slangar är mycket låg." "Sammantaget bedöms E85, av författarna, inte vara farligare – ur brand- och explosionssynpunkt – än de konventionella bränslena bensin och diesel. Under det senaste åren har försäljningen av E85-bilar och tankställen som erbjuder detta bränsle ökat kraftigt, detta utan att några allvarliga bränder eller explosioner inträffat. Detta faktum stär-ker de bedömningar som författarna av rapporten gjort – dvs. att E85 inte är farligare än bensin ur brandsäkerhetssynpunkt." Återigen saxat från BAFF:s rapport: "Denna brandtyp representerar den motsatta bilden jämfört med diesel och bensin: Ren etanol brinner på ett kontrollerat sätt med knappt någon rökutveckling alls.på ett kontrollerat sätt med knappt någon rökutveckling alls. Den ”kontrollerade” för-bränningen av alkoholen är ett resultat av förhållandevis höga kokpunkter, låg flyktighetsgrad, lågt förbränningsvärme och mycket högt förångningsvärme (kvot för etanol - endast 29:1). För-bränningsvärmet för etanol är ca 60 % av det för bensin, medan den energimängd som behövs för att förånga ytterligare bränsle till underhåll av branden för etanol ca 2,7 ggr högre än för bensin. Resultatet blir att mycket mindre mängd bränsle förångas per tidsenhet, och att bränslet därför brinner på ett betydligt lugnare sätt."

Detta är några av de fakta från rapporten som talar emot de skrönor som dagligdags vandrar runt hos gemene man. Skulle nu E85-konvertering vara ett sånt högriskprojekt så borde man sett tydligare effekter (bilar som börjat brinna vid tankning etc.), med alla de konverterade bilar som rullar runt om i landet (och alla som blandtankar, mer eller mindre E85). Dock är inte detta något som får mej att ligga sömnlös om nätterna (jag är till och med så dum att jag parkerar min hemkonverterade etanolbil i mitt garage som är i källaren på min villa) utan jag kommer med glädje forsätta att ta till spriten!! :)

//David
av anp
Vilka kända incidenter/olyckor finns det i media idag?
Och i förlängningen, motorhaverier.

Antalet konverterade fordon, och blandtankade fordon, borde vara mycket stort idag.
Varför det borde finnas väldigt många fall att hänvisa till.
Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]

Tack, då vet jag. Bilen har gått igeno[…]