Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av anp
matzen10 skrev:
anp skrev:
Qaskiz skrev: Jodå jag fick en extremt snygg bild på mig själv haha, bilen står på morsan men det var ändå jag som fick hem bilden.

O jomen visst, jag är inte helt bakom. Jag var liiite trött klockan 4 på morgonen och det är väl inte det första som slår en precis.
Bor ni på samma adress?
Stämmer inte bilden överens med ägaren går de på foton på anhöriga till ägaren ;-)
---< Matz
Oavsett adress?

Anledningen till frågan är att en arbetsbekants fru fotades i hans bil, och papprerna kom hem i hennes namn.
Jag trodde i min okunnighet på området att det var "säkert" att åka i andras bilar förbi en kamera.
av Fixaren
Det är inte säkert att fastna på foto om föraren är släkt med bilägaren. Går du att identifiera så kommer böterna till dig. Går det inte att identifiera så kommer dom skicka en frågan om vem som körde vid tillfället.
Tyvärr behöver man inte berätta det. Hoppas det blir ändring på det.
Användarvisningsbild
av Loner
anp skrev: Jag trodde i min okunnighet på området att det var "säkert" att åka i andras bilar förbi en kamera.
Nä inte om man är släkt eller skriven på samma adress...
Får man ingen träff då, så går en fråga ut till fordonsägaren om vem som framfört fordonet...
Så med t.ex hyrbil/företagsbil så ligger man risigt till ändå.

/L
av anp
Fixaren skrev:Det är inte säkert att fastna på foto om föraren är släkt med bilägaren. Går du att identifiera så kommer böterna till dig. Går det inte att identifiera så kommer dom skicka en frågan om vem som körde vid tillfället.
Tyvärr?
Om en bekant körde för fort i min bil förbi en kamera, skulle jag aldrig någonsin tala om för myndigheterna vem det var om jag fick ett brev hem med förfrågan om namn mm.
av Fixaren
anp skrev:
Fixaren skrev:Det är inte säkert att fastna på foto om föraren är släkt med bilägaren. Går du att identifiera så kommer böterna till dig. Går det inte att identifiera så kommer dom skicka en frågan om vem som körde vid tillfället.
Tyvärr?
Om en bekant körde för fort i min bil förbi en kamera, skulle jag aldrig någonsin tala om för myndigheterna vem det var om jag fick ett brev hem med förfrågan om namn mm.
Det säger ju mer om dig än om vad som är rätt. ;) Det är ju nästan samma grej som knarkarna kör med. Skifta bilarna så polisen inte kan ta dom för att det inte är bilägaren som kör drogpåverkad och hela bilen full med stöldgods.
av anp
Fixaren skrev:
anp skrev:
Tyvärr?
Det säger ju mer om dig än om vad som är rätt. ;) Det är ju nästan samma grej som knarkarna kör med. Skifta bilarna så polisen inte kan ta dom för att det inte är bilägaren som kör drogpåverkad och hela bilen full med stöldgods.
Är det rätt att skvallra för myndigheterna om vem som körde bilen då de skapar ett system som har så tydliga brister?

Jag försvarar inte fortkörning alls, jag varnar hellre aldrig mötande för poliskontroller då jag anser att folk har sig själva att skylla ifall de kör för fort eller kör påverkade.

Vilken dag som helst på året skulle jag försvara/önska fler bemannade poliskontroller på vägarna. Fartkamneror inger en falsk säkerhet, och är ett kostsamt otyg som borde skrotas bort för att ersättas av riktiga trafikpoliser som verkligen kan synas i trafiken.
av Fixaren
Självklart är ju det "rätta" att man berättar vem som körde. Sen får dom utreda om personen stämmer överens med föraren i deras register.

Men visst, de flesta skulle nog antagligen inte berätta. Jag löser det så här: Jag lånar inte ut min bil till andra än mig själv.

Skulle också se mer riktig trafikövervakning. Speciellt då kamerasträckorna ändå kontrolleras eftersom folk som vet var kamerorna sitter helt enkelt gasar på mellan dom. Men nog fyller dom sin funktion, det som är sorgligt är att vi fordonsförare inte bara kan köra lagligt utan ska hålla på och göra så som vi känner för oss. Skötte alla sig så skulle vi inte behöva vare sig hastighetskontroller eller civilbilar och vi skulle garanterat bli av med många dödsolyckor, svårt skadade, lindrigt skadade, skadade fordon och skadad egendom. Men det vet du ju redan, fast det kanske finns någon annan här som inte förstått det. :)
Användarvisningsbild
av Brainy
Fixaren skrev:Självklart är ju det "rätta" att man berättar vem som körde. Sen får dom utreda om personen stämmer överens med föraren i deras register.

Men visst, de flesta skulle nog antagligen inte berätta. Jag löser det så här: Jag lånar inte ut min bil till andra än mig själv.

Skulle också se mer riktig trafikövervakning. Speciellt då kamerasträckorna ändå kontrolleras eftersom folk som vet var kamerorna sitter helt enkelt gasar på mellan dom. Men nog fyller dom sin funktion, det som är sorgligt är att vi fordonsförare inte bara kan köra lagligt utan ska hålla på och göra så som vi känner för oss. Skötte alla sig så skulle vi inte behöva vare sig hastighetskontroller eller civilbilar och vi skulle garanterat bli av med många dödsolyckor, svårt skadade, lindrigt skadade, skadade fordon och skadad egendom. Men det vet du ju redan, fast det kanske finns någon annan här som inte förstått det. :)
Ja, och slutar vi åka bil så skulle vi bli av med ännu fler trafikskadade...
av Fixaren
Brainded skrev:
Ja, och slutar vi åka bil så skulle vi bli av med ännu fler trafikskadade...
Smart konstaterande! Ungefär som att antingen äter man hela kakan på en gång eller så låter man bli den helt. Varför inte spara en bit till senare?

Att köra lagligt i alla lägen borde vara det minsta man kan kräva av sina medtrafikanter. Eller är du av en annan åsikt?
Användarvisningsbild
av frilins
s60r skrev:
Qaskiz skrev:Jag åkte fast i en sån där för ca en vecka sen, fick mina böter o det är ju en smäll man får ta liksom. Undrar bara om dom där sprayen som finns att köpa funkar?!
Hade sådan spray på min förra bil, men vet inte om det fungerar eller inte.
Här är ett test som SVT gjorde:

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=6911&a=134112

Ett företag som säljer sprayen
http://www.streetside.se/biltillbehor_photostopper.asp

Vet kompisar som kör med Laser/radarvarnare, de fungerar mycket bra mot kameraskåpen. Varnar en bra stund innan och kostar bara ca 350:- på eBay.

/Michael
Om man sprejar hela bilen syns man inte alls då?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]