- ons 28 feb 2018, 18:30
#1235663
Men när det gamla infördes stod rimligtvis bilar före Euro 4 för en rätt stor andel av bilarna också.
SvenB skrev:Ja precis med det nya systemet blir det många som stängs ute.SBergdahl skrev: Det blir lite tandlöst när de bilar som är så gamla att de faller för strecket står för så liten del av de körda milen. Å andra sidan är ju t ex gamla surdieslar utan partikelfilter eller bensinbilar utan katalysator rätt hälsovådliga per körd mil även om det i stora hela inte gör någon skillnad för att de är så få. Blir ju inte sämre iaf :)Det stämmer att de sämsta är få, så att bara stänga ute dessa skulle inte göra så stor skillnad. Men eftersom Euro 5 dieslar är en klar majoritet (2/3?) av alla dieselbilar, gör det genast skillnad om man tar med dessa. De "vågar" inte ta med Euro 6 dieslar, för att stänga ute 2 år gamla bilar skulle vara "överkurs" ;-//
Men när det gamla infördes stod rimligtvis bilar före Euro 4 för en rätt stor andel av bilarna också.
Nu: V70N 2.5T -04 ~33000 mil Tidigare: S80 2.4i -00, 855 GLT -97, 854 GLT -95, 745 GL -87, 744 GLT 16v -88

