Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1235663
SvenB skrev:
SBergdahl skrev: Det blir lite tandlöst när de bilar som är så gamla att de faller för strecket står för så liten del av de körda milen. Å andra sidan är ju t ex gamla surdieslar utan partikelfilter eller bensinbilar utan katalysator rätt hälsovådliga per körd mil även om det i stora hela inte gör någon skillnad för att de är så få. Blir ju inte sämre iaf :)
Det stämmer att de sämsta är få, så att bara stänga ute dessa skulle inte göra så stor skillnad. Men eftersom Euro 5 dieslar är en klar majoritet (2/3?) av alla dieselbilar, gör det genast skillnad om man tar med dessa. De "vågar" inte ta med Euro 6 dieslar, för att stänga ute 2 år gamla bilar skulle vara "överkurs" ;-//
Ja precis med det nya systemet blir det många som stängs ute.

Men när det gamla infördes stod rimligtvis bilar före Euro 4 för en rätt stor andel av bilarna också.
#1235729
SvenB skrev: De "vågar" inte ta med Euro 6 dieslar, för att stänga ute 2 år gamla bilar skulle vara "överkurs" ;-//
Att förbjuda Euro 6 innebär att bara elbilar får rulla. För det finns inga Euro 7 diesel eller Euro 7 bensinbilar ännu som tillverkas.

Att våga säga att bara 100% elbilar är tillåtna i Tyskland vore väldigt drastiskt.

Att byta ut 53 miljoner bilar på ett bräde skulle ju kosta en del.
#1236453
SBergdahl skrev:Det är lite komiskt att det blir ett sånt liv om det just i tyskland där de redan har miljözoner som stänger ute för gamla bilar ur vissa områden. Klart det är känsligt att uppdatera ett sånt system med nya begränsningar men grunden finns ju redan där.
Beslutet är ju att städerna får välja själva om de vill förbjuda dieselbilar sämre än Euro6 att köra i städerna.
Även Euro5 dieslar med gröna plaketter kan de förbjuda att köra där om de vill.
De gamla bensinbilarna som ej kvalificerar sig för grön plakett idag är det ingen som nämner idag,de får inte köra i städerna redan idag.
Euro6 dieslar berörs ej så vad är problemet egentligen?
Det är bara till att köra på.
Lösning HVO diesel på de gamla dieselbilarna?
#1236471
VolvoB20 skrev:
SvenB skrev: De "vågar" inte ta med Euro 6 dieslar, för att stänga ute 2 år gamla bilar skulle vara "överkurs" ;-//
Att förbjuda Euro 6 innebär att bara elbilar får rulla. För det finns inga Euro 7 diesel eller Euro 7 bensinbilar ännu som tillverkas.

Att våga säga att bara 100% elbilar är tillåtna i Tyskland vore väldigt drastiskt.

Att byta ut 53 miljoner bilar på ett bräde skulle ju kosta en del.
Det är där vi hamnar till slut.
Så det dröjer nog några år.
"Dont Panic" Som det stod i instrumentpanelen på Elon Musk:s Tesla i rymden. :lol:
#1236485
rätt logiskt att om 10år så är det euro 10 el så som gäller och då är ju Euro 6 bilarna gamla, målen lär ju flyttas fram hela tiden. Och det kommer inet bara finnas elbilar om 10 el 20år, det säger sig självt
#1236501
Dex skrev:Euro6 dieslar berörs ej så vad är problemet egentligen?
Det finns över 12 miljoner bilar i Tyskland som är Euro 5, tex alla Volvo upp till årsmodell -15

Frågan är väl om värdet på dessa rasar i botten, eller om Polackerna köper rubbet av dem.

Bilindustrin borde ju vara väldigt positiv när 12 miljoner tvingas köpa ny bil, Men nu var visst 85% av tyskarna negativa till att köpa en ny Euro 6 diesel också för man tror att de snart också blir förbjudna. Köper man en euro 6 är den också snart förbjuden om några år så värdeminskningen kommer vara rejäl.

Så frågan är om tysk bilindustri hinner lägga om till el bilar snabbt nog.

Om det sedan är ett problem eller ej är väl upp till var och en.

Det är ju många städer som har miljözoner i Tyskland och de är ganska stora också, så det är inte skoj att han en landsbyggds-bil som inte är välkommen någonstans.

Bild
#1236521
Dex skrev:
VolvoB20 skrev:
SvenB skrev: De "vågar" inte ta med Euro 6 dieslar, för att stänga ute 2 år gamla bilar skulle vara "överkurs" ;-//
Att förbjuda Euro 6 innebär att bara elbilar får rulla. För det finns inga Euro 7 diesel eller Euro 7 bensinbilar ännu som tillverkas.

Att våga säga att bara 100% elbilar är tillåtna i Tyskland vore väldigt drastiskt.

Att byta ut 53 miljoner bilar på ett bräde skulle ju kosta en del.
Det är där vi hamnar till slut.
Så det dröjer nog några år.
"Dont Panic" Som det stod i instrumentpanelen på Elon Musk:s Tesla i rymden. :lol:
Som i sin tur garanterat fick detta "Dont Panic" från boken / filmen The Hitchhiker's Guide to the Galaxy.

[youtube]MbGNcoB2Y4I[/youtube]
#1236895
Dex skrev:Beslutet är ju att städerna får välja själva om de vill förbjuda dieselbilar sämre än Euro6 att köra i städerna.
Även Euro5 dieslar med gröna plaketter kan de förbjuda att köra där om de vill.
De gamla bensinbilarna som ej kvalificerar sig för grön plakett idag är det ingen som nämner idag,de får inte köra i städerna redan idag.
Euro6 dieslar berörs ej så vad är problemet egentligen?
Det är bara till att köra på.
Lösning HVO diesel på de gamla dieselbilarna?
Nej denna domen gäller att städerna måste se till att följa EU kraven på luftkvalitet i städerna, det har inget att göra med vilka avgaskrav bilen uppfyller, att man börjar med att stoppa äldre bilar är helt naturligt men räcker inte det så måsta man gå vidare med nyare bilar. Det är den tyska miljörörelsen som har stämt ett antal tyska städer för dålig luftkvalitet.
#1237291
Hittade en artikel som visserligen inte handlar om Tyskland, men ändå är intressant. Ville inte starta en ny "miljötråd", men om den är felplacerad kan kanske en Moderator kan flytta den.

https://timbro.se/smedjan/ingen-byter-d ... -tullarna/
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]