Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
Intressant, tack. Jo det är förmodligen en kombination av flera orsaker att den upplevdes så, men mest ovana skulle jag tro.
Användarvisningsbild
av Någonting
Jag är ganska normallång, kanske lite under i Sverige (176 cm). Men jag känner att V40 är väldigt liten. Speciellt avståndet mellan huvud och solskyddet är skumt. Jag fick till och med byta position på huvudet när jag skulle fälla ner solskyddet.

Sedan en sak som jag störde mig på när jag körde V40 var hur snabbt bakluckan smutsade ner sig, och att det inte gick att öppna och stänga den utan att bli skitig. Till skillnad från min nuvarande V70N så verkade det som att all skit samlade sig just kring öppningshantaget på V40. Sedan var det problem när man skulle stänga den eftersom handtaget på insidan låg på insidan av luckan på V40 (i V70N så ligger det i botten av luckan). Det gjorde så att man var tvungen att ta i mycket hårdare när man skulle stänga luckan och att det var svårare att dra ner den med lite fart och låta tyngden och rörelsen av luckan att stänga den än i V70.

Jag vet dock inte hur V60 var i de här avseendena eftersom det var väldigt länge sedan jag körde en (innan jag skaffade min egna bil) och jag kommer inte ihåg hur det var där.
Användarvisningsbild
av MartinS
Det känns som att du sitter antingen sitter väldigt högt eller väldigt långt fram om du måste ändra position på huvudet för att fälla ner solskyddet? Det är inget jag upplever... Sittposition är ju extremt individuellt då vi alla är skapta olika.

Jag har inga problem att stänga bakluckan genom att hålla i handtaget på insidan av bakluckan och dra ner den. Just att få till den "rätta knycken" är ju väldigt individuellt för olika bilar så det kanske är något man vänjer sig vid efter en stund, jag vet inte.
av semmelman
Du nånting bör kanske sänka sätet lite, inte bra sitta så nära ratten om det smäller. Själv är jag 182 cm lång och det är långt till solskyddet från mitt huvud. V40 känns lika stor som V70 även om måttbandet påstår annat det enda som känns mindre är komma genom själva dörrhålet om man har bylsiga kläder på sig.
Bakluckan är rätt tung å stänger sig själv när man lärt sig den rätta knycken. :)
Användarvisningsbild
av Någonting
Det ska ju nämnas att jag har ganska långa ben (och kort överkropp), så jag sitter nog mer upprätt än de flesta andra. Sedan kan det bero på att sätet var upphöjt i just den bilen (Det var en Bilpoolsbil, så jag spenderade inte allt för lång tid med att ställa in sätet).

Annars så berodde det väl på att jag var lite bitter över att jag inte hade min egna bil som var inne på verkstaden, så ta det med en lite nypa salt. :)
Användarvisningsbild
av fjohan82
Sådär... Om ingen hinner före tänkte jag försöka göra affär imorgon, på V60n i mitt startinlägg.
Det som jag får med är: 4 nya vinterdäck på alufälgar 16", ny nybilsgaranti (räknas från dagen jag får bilen), 4 år fritt VOC, oanvända textilmattor och 1 års fri försäkring. Ska prata mig till en full tank också...
Känns som ett bra och väl genomtänkt val.
Användarvisningsbild
av fjohan82
crumpets skrev:Det ser ut som en höjdarbil, det är bara att köra :)
Tack, jo den ska nog hålla ihop :D
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]