Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
Lucif3r skrev:På ctek laddare iaf, så kopplar man på batteriet INNAN man stoppar i vägguttaget. Så det är istortsett omöjligt för batteriet att explodera pga gaserna när man kopplar på.
Så har iaf jag lärt mig sedan barnsben, på alla batteriladdare. Men moderna smartladdare (ctek är bara en tillverkare i mängden...) så är väl gnistfria. Dom kollar upp batteriets hälsa innan dom kopplar på laddströmmen.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Perc skrev:Tror inte man kan få ut felkoder ur förarsätet eller växellådan på en 240, t.ex. :D
mmmh.... Växellåda har jag för mig man kan läsa ut ur 240is också, 88- då så klart, eller var det -89 240 fick lh2.4? Nåja, har för mig att det går iaf.

Men jo visst, diagnossystemet är väl lite mer sofistikerat i en V70 -97 än en 240 88-93, men det är till största del pga. mjukvaran och inte massa extra kretskort. :)
I teorin(och praktiken, med lite jobb) kan man utföra exakt samma diagnoser med en atmega MCU för en 50-lapp. Vill man lyxa till det så kan man ju även montera en display, så kan man få ut koderna direkt i kupén utan dator(som V70 -97 kräver........). :)
Hm.... Kanske man skulle ge sig på... Hacka sig in i färddatorn så man kan få ut koderna direkt i den :P Aja, nu börjar jag svamla offtopic här...

Därimot 99- när CAN-BUS kom så blev allt genast mycket mer avancerat :roll:

Perc skrev:(ctek är bara en tillverkare i mängden...)
Ja visst är det så. Nämnde dock specifikt ctek då dom ligger lågt i pris(deras enklare då) medans dom håller extremt hög kvalitet, till skillnad mot "random name" för en 50-lapp mindre.
Jag har haft min ctek i snart 9år, och räknar stenhårt med att den kommer fungera lika bra om ytterligare 9år :) Det är bra valuta för dom 800kr den kostade :-)-)

Med ctek vet man vad man får helt enkelt, och personligen anser jag att det finns noll och ingen anledning till att köpa något billigare än en ctek - det är bara dumsnålt(jag har inte stött på något erkänt bra märke som ligger lägre i pris än ctek's enklare modeller).
Användarvisningsbild
av SvenB
volvoc70cab skrev: Han instämde i att bilens chassi och minus på batteriet är elektriskt samma punkt.
Ja, och nej. Det är teoretisk samma punkt. Men om du ansluter till chassi passerar strömmen genom batteribevakningsmodulen på sin väg till minuspolen. Om du ansluter direkt på minus missar strömmen modulen.
av volvoc70cab
Kontaktade CTEC idag angående hur man ska ansluta laddaren. Fick beskedet att "kabelskorna" ska anslutas till plus och minus på batteriet och inget annat. Anledningen till detta är att man får en snabbkoppling till också.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
volvoc70cab skrev:Kontaktade CTEC idag angående hur man ska ansluta laddaren. Fick beskedet att "kabelskorna" ska anslutas till plus och minus på batteriet och inget annat. Anledningen till detta är att man får en snabbkoppling till också.
Det verkar ju inte bra att göra så .......
SvenB skrev: Men om du ansluter till chassi passerar strömmen genom batteribevakningsmodulen på sin väg till minuspolen. Om du ansluter direkt på minus missar strömmen modulen.
av xxargs
Det är ett modern/premiums-bil problem att inte kunna koppla direkt över batteripolerna för att den har en mätande strömshunt någonstans på vägen mellan förbrukarna och batteriet.

Mer 'vanliga' bilar utan batteriövervakning är det inget problem att koppla direkt mot batteriets poler när man kör moderna gnistfria automatiska laddare som cetek.
Användarvisningsbild
av SvenB
volvoc70cab skrev:Kontaktade CTEC idag angående hur man ska ansluta laddaren. Fick beskedet att "kabelskorna" ska anslutas till plus och minus på batteriet och inget annat. Anledningen till detta är att man får en snabbkoppling till också.
Märkligt att de säger så till dig, när CTEC skriver så här i användarmanualen:

För batterier som sitter i fordonet
1. Anslut den röda klämman till batteriets
pluspol.
2. Anslut den svarta klämman till fordonschassit
en bit bort från bränsleledningen
och batteriet.
3. Anslut laddaren till vägguttaget.
4. Koppla bort laddaren från vägguttaget
innan du kopplar bort den från batteriet.
5. Lossa den svarta klämman före den
röda.
Vissa fordon kan ha plusjordade
batterier.
1. Anslut den svarta klämman till batteriets
minuspol.
2. Anslut den röda klämman till fordonschassit
en bit bort från bränsleledningen
och batteriet.
3. Anslut laddaren till vägguttaget.
4. Koppla bort laddaren från vägguttaget
innan du kopplar bort den från batteriet.
5. Lossa den röda klämman före den
svarta

Och denna instruktion är oavsett om du har batteriövervakningsmodul eller inte.

Bak slits ju ganska fort oavsett, redan inför[…]

230fk går snålt

Varit ute och kört några mil nu. Lagt m[…]

Blir ju lite orolig då jag letar efter en V6[…]

En teori till som jag har funderat på ä[…]