Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av dagar
Var på verkstad i dag eftersom bilen nyligen börjat rycka vid körning. Inga felkoder men motorlampan lyser. Mekanikern kunde säga nästan säkert att det är topplockspackning som är dålig. Fick ett pris på packning, kamrem, pump och tändstift inkl. arbete 12.999 kr. Min fråga är nu, är det värt det att lägga på den bilen? Kanske ska tillägga att avgasröret snart kommer behöva bytas också. Det kanske jag kan göra själv men det är ju ändå inte billigt.
Användarvisningsbild
av milktrucker
dagar skrev:Var på verkstad i dag eftersom bilen nyligen börjat rycka vid körning. Inga felkoder men motorlampan lyser. Mekanikern kunde säga nästan säkert att det är topplockspackning som är dålig. Fick ett pris på packning, kamrem, pump och tändstift inkl. arbete 12.999 kr. Min fråga är nu, är det värt det att lägga på den bilen? Kanske ska tillägga att avgasröret snart kommer behöva bytas också. Det kanske jag kan göra själv men det är ju ändå inte billigt.
har han spått fram det ur kaffekoppen på fikarummet?
Det var självsäkerheten själv må jag säga........
Finns många möjliga orsaker till sådana symptom, det låter dels som för högt pris och framförallt som en vild chansning.
av rid54
Inga felkoder men tänd "motorlampa"? Låter mysko; har inte den verkstaden rätt utrustning för att ta ut koder? Rent bortsett från den chansbetonade diagnosen borde du kanske skaffa dig ett utlåtande från en annan verkstad.
av dagar
Det sa han baserat på vad jag berättat. Dels att Liljas gjort samma bedömning, dock på svaga grunder. Dels att kylarsystemet har för mycket tryck. När motorn är varm sugs/trycks kylarvätska bort ur expansionskärlet och när man öppnar det kommer vätskan upp till max igen. Dels att bilen nyligen börjat gå ryckigt. Men några felkoder hittades inte. Det var på Autoexperten. Jag vet ju inte men priset verkar rimligt jämfört med vad jag hört tidigare nämligen att topplockspackningen i sig kostar från 10 och uppåt. Kamremmen är ju inte heller billig att byta på denna modellen ca 4500 :- :(
av rid54
Den där beskrivningen av att kylvätskan trycks undan vid varm motor och kommer tillbaka när man öppnar kärlet låter "konstig". OM det är TL-packningen som orsakar ryckig gång borde nåt kunna ses på tändstiften eller på att den ryker mycket vitt eller nåt annat mer dramatiskt. Ryckig gång kan ju ha typ 18 andra orsaker.
av dagar
ja, hmm. Jag tror fortfarande inte riktigt på topplockspackning heller. Konstigt bara att alla mekaniker verkar ha en tendens att säga det. Kan det vara så att det är täppt i kylsystemet någostans som orsakar onormalt högt tryck?? Har tätat en läckande kylare en gång mha något tätningsmedel som hälldes i kylarvätskan på inrådan av ännu en mekaniker. Kan det ha täppt igen kylaren eller systemet någostans? Kan man spola ur hela systemet för att kontrollera? Ryckigheten kommer vid låga varv och kan enligt min kollega bero på sliten rotor/fördelarlock.
av dagar
och det höga trycket i kylarn, kan det bero på att det är täppt någonstans eller? Kan man spola ur systemet på något smidigt sätt? Sätta vattenslangen i systemet och spola?
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]