Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sierra94
Till Lennart: Du och jag tänker lika :-) laga det som lagas kan. Iaf om resurser och kunskap finnes. Eller kan anskaffas relativt smärtfritt.
Användarvisningsbild
av lennarte
Har nu (äntligen) fått tid över till att försöka mig på att laga min släpkärra. Ska vända på den i veckan nu och titta närmare på axeln. Har hissat upp den en bit och bankat på axelröret, och det svarar bra. Ska ta lite bilder under tiden jag jobbar med det, kan lägga lite bilder här om någon är intresserad. Kanske kan hjälpa någon.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag kom över ett släp från 1986 förra sommaren, som inte varit besiktigat på 10 år. Lite justeringar här och var och en liten plåtbit över ett hål i axeln så gick den rakt igenom besiktningen. Det behöver inte va några stora saker bara för att den inte har varit besiktigad, folk är lata i allmänhet och böterna för att köra obesiktigat släp är minimala (500kr har jag för mig).

/Martin
Användarvisningsbild
av lennarte
Vände kärran upp och ner i går kväll. Det gick, men jag var lite nervös. Kolla på taljan i taket, Man tager vad man haver.... :lol:
Bild
Bild
Bild
Men det gick ju bra (trots allt)

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Här kommer några bilder till.
Nog är hjulet snett alltid. Dom "står" bra mycket Toe-ut och Cambervinkeln är så negativ så det nästan tar i ramen.

Bild
Här har jag kapat av "klumpen" med bromsar och allt. Man ser hur snett inner röret ligger, det är väldigt mycket rost på undre halvan (över på bilden) yttersta 20 cm-erna

Bild
Så här har jag delat den. övre halvan (som är undre nu) är inte alls lika rostig. Ska ta bild på andra sidan, den är ännu värre.

Bild
Ska bli spännande att se om jag får ihop den igen
På skylten på axeln står det max last 750/>, det betyder väl att axeln klara 750 kg. Då har vi inte haft såå hemskt mycket överlast ändå....

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Jobbet har legat nere några dagar nu. Tänkte slå i ett 30x30 4-kant rör i armarna i stället för en massiv tapp idag för "genomluftningens" skull, men det 40x40 rör som sitter original har 5mm väggar så det 30x30 rör jag skulle "slå i" har för spetsiga hörn. Det får bli en massiv rund tapp som var tänkt från början. En bild så ni förstår vad jag "pratar" om

Bild

Om jag skulle slipa ner hörnorna blir det inte så mycket över. Sätter jag i en rund tapp slipper jag hörnorna. Röret som ska passa i axelröret är 40x40mm med 5 mm gods = 30 mm invändigt. Det röret får jag förhoppningsvis i morgon.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av MartinS
Om det är en 750kg kärra (tolkar jag dig rätt?) skulle jag köpa en ny obromsad axel och regbesiktiga den. Det verkar enklare i slutändan. Kostar cirka 2 papp plus besiktningen.
Användarvisningsbild
av lennarte
MartinS skrev:Om det är en 750kg kärra (tolkar jag dig rätt?)
Stämmer
MartinS skrev: köpa en ny obromsad axel och regbesiktiga den
Svaret på det står högre upp
MartinS skrev: Det verkar enklare i slutändan
Helt klart har du rätt där, men jag funkar inte så. Dessutom är bromsarna väldigt bra att ha när vi kör med full last. Då skjuter det på ganska ordentligt. Bra med bromsar på släpet på vintern också. Köra en runda till sopstationen nå'n gång i månaden, då duger en Julakärra. Men inte till det vi användet denna kärra till. Om jag inte får ihop den så blir det en beg. minst 1200 kg kärra. Har e.v en 1500 kg boggie kärra "på lut" Vi använder den mest till att köra hem ved. Den rymmer c:a 2.5m³ (höga lämmar) och det funkar (med vikten) om veden är torr.... :roll:

Mvh
Lennart
Ps. Jag gillar skarpt din understa underrubrik
F--n nu trampade jag nog i galen tunna igen...

Jag har varit med om nya däck som var helt sl[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Vilket Bosch system hade den gamla motorn och vilk[…]

D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]

Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]